Aan de teugel lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lot__

Aan de teugel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 10:33

Hallo,

Mijn pony loopt Al een tijdje aan de teugel maar mijn instructrice zegt dat ik een slofteugel moet aanschaffen.. Loopt de pony dan makkelijker aan de teugel??

lailapri

Re: Aan de teugel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:37

aan de teugel? hoe aan de teugel?
Wat doe je ervoor?
Slof waarvoor?
als hij al aan de teugel loopt.
Zo niet is het waarschijnlijk dat hij in de krul loopt

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:23

Met een hulpteugel dwing je je paard zijn hoofd te buigen. Dit is echter niet wat het echte aan de teugel rijden is, aan de teugel rijden is veel meer dan een gebogen hoofd.
Dat is een paardenlichaam wat zich loslaat, een meewerkende achterhand heeft en zijn nek loslaat en zich overgeeft. Het overgeven aan de ruiter word gezien als het buigen van het hoofd, hiermee laten paarden ook aan elkaar zien dat ze ondergeschikt zijn.
Als je het hoofd met een hulpteugel naar beneden dwingt ruk je het begrip 'aan de teugel' uit zijn verband. Je vergeet de rest.

Voor duidelijke uitleg verwijs ik je naar [Centraal] Problemen met aan de teugel

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:20

Als je niet weet wat een slof is --> http://www.bokt.nl/wiki/Slofteugel#Slofteugel
Verder zeker gaan kijken op het topic dat Jemilah heeft gegeven.
De slofteugel wordt eigenlijk gebruikt om het paard in een "correcte" (let op de aanhalingstekens)houding te doen lopen. Zelf ben ik er geen voorstander van omdat je het probleem er niet mee oplost. En als je hem eraf haalt, zit je meestal terug met je probleem.

Waarom vind je instructrice een slofteugel nodig?
Als je paard aan de teugel loopt is er toch geen probleem? Dat het niet in de eerste 5 minuten gaat is doodnormaal, je moet eraan werken. Echter is de hoofdhouding niet het belangrijkste, maar wel de achterhand. Als de achterhand goed is, is de hoofdhouding ook correct. Zonder goed achterhand gebruik is dat echter niet het geval. Het kan misschien zijn dat zijn hoofd & hals "mooi" in de krul staan, maar dat is niet de bedoeling. Leg eens uit hoe jij je paard aan de teugel rijdt (en ook antwoord op mijn vraag) Lachen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:30

Niet vervelend bedoelt, maar misschien een andere instructrice zoeken? Dit klinkt niet echt proffessioneel.. Succes.

marleen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:55

Ik zal inderdaad eerst eens leren begrijpen wat aan de teugel is. En als die al aan de teugel loopt waarom wil ze dan dat je met slof gaat rijden? Met een slof kan je erg snel je paard kapot rijden als je niet weet hoe je hem moet gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:56

1 raad
Instructrice de deur wijzen...en nooit meer bij in de buurt komen. Heb je niks aan aan zo iemand

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:52

RK: dat lijkt mij inderdaad ook het beste antwoord.
De motor zit achter in. Aan de teugel lopen waar men het tegenwoordig over heeft is niks meer en minder dan de hoofd-halshouding.
Wat eigenlijk de goede uitleg is voor aan de teugel is dat je paard je hand volgt en zelf de hand opzoekt, wat hoort bij een goede aanleuning.
Een paard nagevelijk rijden (zoals Jamilah zegt) heeft te maken met een paard dat ontspannen loopt, van achter zijn achterhand goed gebruikt, zijn bovenlijn ontspant en 'bol' maakt (dus over de rug, zie ook dat topic van heel veel pagina's) en van daaruit zijn hoofd afbuigt bij de nek en zijn kaak ontspant.
Laatst bijgewerkt door Judje op 03-12-07 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:55

idd wat de rest ook al zegt.zou zeker geen slof nemen.
waarom wil ze dat je hem gaat gebruiken dan?vind dat nogal vreemd eigenlijk als hij verder al aan de teugel loopt zoals je zegt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:57

runningkawa en AnnemiekvM jullie nemen me de woorden uit de mond!!!

_LuCa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:31

Wel een beetje vreemd dat ze wil dat je een slof aan schaft.
Als ik jou was zou ik eerst vragen waarom je dat uberhaupt zou doen als je paardje ook gewoon aan de teugel loopt. En het is misschien wel slim om er informatie over op te zoeken. Zo hebben ze ooit tegen mij gezegd dat ik een passoabit voor mn paard moest kopen, maar daarvan wordt hij alleen maar sterker in de mond. Dus goed nadenken voordat je een beslissing neemt.