Wie kan me hiermee helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimo_

Wie kan me hiermee helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 10:14

Sinds een maand huur ik een paardje op de manege Lachen
harstikke leuk natuurlijk!
Maar ik hik nu al heel de maand tegen hetzelfde probleem op :S
Je kan bij hem niet aan je binnehand zitten, want dan gaat hij er keihard vandoor..
Dat is al niet fijn, maar ja dan leer je wel gelijk om op je zit te rijden Tong uitsteken
Het sturen gaat opzich best goed, alleen op rechts is hij wat lastiger.
Zeker in de rechtergalop!
Het is me pas 2x gelukt om een volte in de rechtergalop te sturen :S
En dan moest ik echt haast aan de zijkant gaan hangen!
Want ik moet dan op me gewicht sturen zeg maar, maar ja het is een paard van 1,75m en ik ben zelf rond de 1,65m en weeg ong 48 kilo.
Dus dat heeft hij amper door Tong uitsteken
Maandag ben ik door die rot volte er ook afgevallen!
Hij ging netjes op de volte, en het leek te lukken, en ineens ging hij ipv naar rechts rechtsdoor, richting het hek!
Dus automatisch pakte ik me binnenhand om hem om te krijgen want ik reed liever niet door het hek heen Tong uitsteken
Dus hij schoot er keihard vandoor, en ik lag er naast :S
En elke keer als ik dus die volte in de rechtergalop wil sturen gaat get goed tot de X en dan gaat hij ineens naar links! Waar je dan helemaal niet op rekend, wank ik steun dan heel erg op me rechter beugel, ga wat meer naar rechts zitten, kijk naar rechts, en speel iets met me binnenhand (dat kan gelukkig wel, zolang het maar niet teveel is)
Maar alsnog gaat hij steeds weer naar links!

Weet iemand misschien hoe ik het voor elkaar kan krijgen dat hij toch naar rechts gaat?

Ludora

Re: Wie kan me hiermee helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:20

Les nemen Knipoog

Dit is niet even een probleempje, dit is ofwel een lichhamelijk probleem bij het paard, last van tanden of rug ed. of een probleem met balans, rijtechnisch. (rechtrichten)

Een paard moet nooit 'aan' je binnenteugel zijn, tenminste, een volten rijdt je niet door contact aan je binnenteugel (het naar binnen trekken, daarop zal je echt alleen maar meer problemen veroorzaken, zoals het er vandoor gaan, lijkt mij overigens een echte pijn reactie, vluchten)

Ik zou een goede instructeur zoeken en die eens naar het paard laten kijken, tanden, zadel en de rug. Dit probleem kan wel 10 oorzaken hebben.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:20

het is wat lastig om dat het een manege paard is. Zou het je eigen paard zijn dan zou ik eerst uitsluiten dat hij geen tand/mondprobelemen heeft. Misschien heeft hij last van die ene kant waardoor hij gaat rennen als je er aan zit. Misschien iets lichamelijks en anders blijft t rijtechnische nog over. Ik zou les nemen van een goeie instructuer en samen kijken of t probleem op te lossen valt. Ik denk alleen dat er meer aan de hand waardoor t paardje dit doet.Succes ermee!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 10:26

Ik rij ook alleen maar in de les nog Lachen
En van haar moet ik gewoon heel erg op me binnenbeen steunen.
Het is geen rug/tand probleem oid, want ik huur hem samen met nog een ander meisje, en zij rijd hem al 2 jaar geloof ik, en bij haar doet hij het wel..
Ik het ook al aan haar gevraagd hoe zij het dan doet, en zij doet het hetzelfde als dat ik het moet doen.
alleen bij haar doet hij het wel en bij mij niet Tong uitsteken

X_mareitje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:07

Misschien kan je ook een keertje aan de longe je paard laten lopen. ik weet niet of dit echt helpt maar dan moet je paard wel 'rondjes' blijven lopen en als die de andere kant op wil kan je hem naar je terughalen. Of jij gaat er op en iemand anders houd hem vast aan de longe dat kan ook en dat jij dan zelf moet sturen en het voor me kaar moet rijgen maar als die de andere kant op wil kan die gene die hem vashoud ingrijpen.
ik weet niet of het werkt maar dit lijkt mij wel handig om is te proberen ofzo
in iedergeval succes er mee

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:15

Dat dat andere meisje er al 2 jaar op rijd en hij daar braver bij is, wil niets zeggen over het feit dat hij misschien wel of niet iets mankeerd. Ik zou zeggen ga eens kijken als het andere meisje aan het rijden is en kijk hoe hij op haar reageerd, wat zij anders doet. Vraag haar eens iets anders te gaan rijden om te kijken wat hij dan doet. Het kan ook zijn dat zij iets vriendelijker rijd en dat hij daardoor misschien minder last ergens van heeft, mocht ie wel ergens pijn hebben zeg maar!!.. Ik weet het natuurlijk niet, want ik ken je paardje niet. Misschien is het een idee om eens een filmpje te laten maken van het rijden, dan kan je zien wat er gebeurt om momenten dat hij er vandoor gaat met je.. Misschien zie je dan wel wat het probleem is en dan kan je daar aan werken!!

Succes!! Groetjes

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:48

Probeer je paard als je een volte maakt met de buitenteugel en je buitenbeen te begenzen en hem niet de bocht om te "trekken". Zoals je al schreef, je paard is veel sterker, dus als jij gaat trekken, trekt hij terug en kan hij alle kanten op. Als je hem opsluit zal hij wel naar jou luisteren.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 21:20

aan de longeer lijn is er niet aan de hand..
er is al gefilmd, en nou ja was niets raars op te zien ofzo..
hij vertikt het gewoon :S
ik rijd hem (voor zover ik weet) niet anders dan haar.
Ik trek niet aan zn mond of dergelijke..
vandaag weer gereden
ging weer niet goed..
hij rent keihard richting het hek :S
Dus moest hem vandaag gewoon tegen het hek laten lopen..
Omdat hij het maar gewoon moet doen.
Uit eindelijk is het gelukt om die volte te maken Lachen
Zijn toen ook gelijk gestopt.
maar heb er nogsteeds geen fijn gevoel over..
heb ik eindelijk een (soort van) eige paardje, maar zo is het helemaal niet leuk..
Kan niet eens voor mezelf rijden ofzo..
Rijden gaat zowieso niet lekker..
Vind het echt zooo bale Boos!
Ik wil het ook niet zo opgeven..
Ik moet elke keer de 15e van de maand betalen, dus ik kijk het aan tot 15 januari..
als er dan nogsteeds geen verbetering in zit hou ik ermee op..
Het is gewoon mijn type paardje niet denk ik..
De klik is er na een maand nogsteeds niet..