een heel groot probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chicatje

een heel groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 14:49

Hallo bokkers..
ik heb een heel groot probleem.
als ik mijn paard vast staat gaat ze hangen dus ik heb de oplossing gezocht ik zadel haar op in stal Haha! .
maar dan is er nog een probleem:(
als ze het zadel pak doet ze de oren plat in de nek en wil ze me de stal uit trappen
als ik het zadel er dus op leg dan bijt zo ook naar de singel.
dus kan ik niet op zadelen in stal dacht haar gewoon voor de hooi buld zetten maar dat kan ook niet want ze word heel dik
dus ik moet haar leren dat als ze vast staat dat er niks aan de hand is maar ik weet alleen niet hoe, ik hoop dat jullie mij hier bij kunnen helpen.
ik zal alvast even vermelden dat ze heel snel in paniek is dus geweld lost bij haar niks op
info is heel erg welkom
alvast bedankt
gr tamara

Equidea

Re: een heel groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:51

Past je zadel wel? Heeft je paard last van de rug?

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:51

Weer opnieuw opbouwen en in het 'begin' met iemand samen opzadelen? 1 iemand houdt haar vast, jij zadelt haar op?

Bijten mag niet he Knipoog Jij bent de baas.

Succes

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:52

Als ze zo'n hekel heeft aan het zadel dan vraag ik me inderdaad af of het wel past Lachen.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:52

dat was ook het eerste wat in mij op kwam. laat een ostheopaat eens naar je paard kijken misschien heeft ze last van haar rug en associeert ze vastzetten ook met opzadelen en met pijn.

chicatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 14:53

chica heeft een aangepast zadel

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:54

chicatje schreef:
chica heeft een aangepast zadel

Hoelang is dat geleden? Mijn pony moest binnen een halfjaar ook een zadel op nieuw aangepast hebben.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:55

Dit klinkt als een paard met pijn.
Een paard gedraagt zich niet zo om 'jouw te pesten'.. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:56

Een geval van zadeldwang misschien. Dat hebben paarden wel meer, dan flippen ze helemaal als je het zadel probeert op te leggen. Maar hoe je dat oplost weet ik niet, ik zou er hulp van iemand met kennis van gedragsproblemen bij roepen. Want ik vind het vrij riskant voor jou als je paard je de stal uit trapt.

http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=114

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:56

maargoed het kan ook iets anders zijn, in zijn rug ik zou iig de ostheopaat vragen.

als die niks vind dan kan je dat tenminste uitsluiten en kan je verder gaan kijken naar oplossingen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:58

Eerst het medische uitsluiten, als ik je verhaal zo lees lijkt het alsof je paard pijn heeft.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:59

singeldwang, lastig.
misschien kan je iemand vragen haar voor je vast te houden als je opzadelt?
kan ze in elk geval niet naar je bijten.

ik ga er dan dus vanuit dat het zadel wel goed is, maar dat ze 'gewoon' singeldwang heeft, iets dat vaak voortkomt uit het beleer proces, en niet snel 123 af te wennen is..
veel geduld helpt natuurlijk wel,
het zadel rustig op haar rug leggen, en niet gelijk strak aansingelen.
en ik heb zelfs een keer een pony die dat had laten afreageren op het zadel, ze begon er echt hard in te bijten en alles..
haar liet ik regelmatig aan het zadel ruiken en voelen en erin bijten, wat ze maar wou,
om haar de kans te geven te weten wat het nou was wat steeds op haar rug gelegd werd,
ik kreeg wel de indruk dat het haar vertrouwen gaf, maar helemaal vrij van singeldwang heb ik haar niet gezien,
maar dat was een manegepony, dus dan kan je niet zo veel.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:59

Zelfs een aangepast zadel kan niet meer passend zijn.
Ik zou er nogmaals een zadelmaker bij laten komen en uitsluiten dat het niet door het zadel komt.
Je paard raakt in paniek als jij met het zadel komt, dus associeert het met pijn als ik het goed begrijp uit je verhaal.

Is alles oké, begin dan van voor af aan.
Lekker rustig met een dekje opleggen.
Gaat dit goed, beloon je paard en maak een dekensingel eroverheen vast.
Telkens ga je iets verder totdat ze door heeft dat het geen pijn hoeft te doen.
Trek hier wel een paar weken voor uit, ga in de tussentijd even niet rijden en kijk hoe haar gedrag is, je kunt haar gerust longeren of grondwerk tussendoor doen.

Op een gegeven moment ga je met het zadel aan de slag en let er wel op dat je de singel gaatje voor gaatje vastmaakt.

Dus stapje voor stapje je paard overnieuw zadelmak maken.
En veel praten en belonen.
Dan gaat het vast goed komen.
Heel veel succes ermee.

Oh ja, maak je niet klein, maar loop met het dekje/ zadel rechtop de stal binnen en praat met je paard en zeg wat je gaat doen.
een rustige bemoedigende stem doet vaak wonderen.

chicatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 15:00

ze zit niet vast of zo
maar ik dacht mischien dat ze ooit de singel te snel en te hard hebben aan getrokken
of achterovergeklapt met het zadel daar dacht ik eigelijk zelf een beetje aan

chicatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 15:02

dit is trouwens ook met een deken op doen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:05

Kwestie van aan gaan leren dat je paard wel vast kan staan. En kwestie van aanleren dat het zadel op doen ook geen nare ervaring is.. En dat lukt dus bij lange na niet in een weekje.

Ga oefenen met leren je paard op de poetsplek stil te laten staan (touwtje ergens om gedraaid zonder knoop o.i.d.). Evt. andere uiteinde in jouw hand dat je paard niet weg kan lopen maar dat je als deze gaat hangen dat jij het touw iets mee viert. Zo kom je nooit op het paniekmoment waarbij het paard de druk op de oren/ neus teveel wordt. Leer je paard dat ie niet perse vastgebonden hoeft te zijn om stil te staan en daarmee kan je dat al grotendeels oplossen.

Zorg verder dat je oefent met opzadelen, dekens op doen etc. Zorg dat je paard het nare vergeet. Eerst het sjabrakje rustig neerleggen (niet op de rug gooien dus), even belonen. Rustig verder gaan met het zadel opleggen (zonder singel nog). Even belonen. Rustig de singel vast maken.

Hoe dan ook, voorkom dat je gehaast het zadel erop gooit met de gedachte ´dan is dat in ieder geval maar gelukt´. Dan wordt het van kwaad tot erger.

Zorg dus dat je de handelingen met goed gevolg rustig uitvoert, beloon goed gedrag en respecteer het van je paard dat ie het een beetje eng vindt. Houd daar ook rekening mee en het zal vertrouwen in je krijgen op den duur.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:08

Je hoeft haar niet perse vast te knopen aan de paal ? Ik heb ook wel eens contact gehad met een paard die dat deed maar daar rolde ze gewoon het halster om de paal heen waar hij aan vast stond. Dus geen paardenknoop o.i.d gewoon er om heen slaan succes;)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:12

volgens mij is je paard wel duidelijk naar je, ik zou er voorlopig geen zadel opleggen voordat ik zou weten wat er scheelde

Timon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:49

mijn pony doet ook zo met opzadelen
ik laat hem altijd losstaan (hij loopt niet weg) op de poetsplek (wel binnen hoor), want als iemand hem vasthoudt gaat hij die persoon bijten. Nu bijt hij zichzelf altijd Gestoord of de singel of gewoon in de lucht.
maar dat komt omdat hij heft vreger rondjes op de kermis gelopen, en daarna in de manege lessen met een niet passend zadel. een waarschijnlijk heeft hij daar de haat (angst) voro het zadel ontwikkeld.

is ze ook zo met de deken of met een dekje?
anders zou ik het rustig opbouwen miss eerst een keer het dekje er op en er af en dan belonen als het goed gaat.

poeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:53

probeer het langzaam weer op te bouwen bv dat iemand haar vasthoud op het begin
Het paard van mijn zus gaat ook hangen als ze vaststaat en zij heeft haar geleerd stil te blijven staan.

Dat ze bijt naar het zadel...misschien nare ervaringen vroeger mee gehad?
of past het niet goed? probeer ook daar weer vanaf het begin mee te beginnen
en heel erg belonen als ze braaf is en ook even iemand laten vasthouden die haar gerust kan stellen
succes

MarjoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:55

Allejandro schreef:
Dit klinkt als een paard met pijn.
Een paard gedraagt zich niet zo om 'jouw te pesten'.. Lachen

Mee eens!