pony wil niet lopen aan de longeerlijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sascho

pony wil niet lopen aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 21:16

toen mijn shetje hier kwam was hij echt heel ziek, hij had wormen en voor mijn gevoel heeft hij daarna nooit meer energie gekregen..
als ik hem aan het werk zet(stukjes met hem loop en ren enzo) krijgt hij voor mijn gevoel meer engergie.. nou zou je denken dan helpt logeren ook heel goed, maar dan wil meneer niet lopen..
ik weet niet hoe oud hij is of wat hij vroeger heeft meegemaakt, ik weet echt helemaaaaal niks..
maar je kunt doen wat je wil hij doet het gewoon niet.. alleen als iemand meerent en hem dan ook ngo heel erg aan spoort doet hij het meer zogouw je hem dna iets los laat staat hij stil..
is dit gewoon een kwestie van hij kent het longeren niet( hij is wle ingereden en loopt netjes voor de kar) of heef thij door zijn eerdere wormen geen energie of is hij gewoon lui?
en weet iemand iets wat ik eraan kan doen..
als hij het niet zou kennen kunnen we het hem ook niet meer leren.. hij is al wel heel oud, en we hebben al zoooooo vaak geprobeerd met meerennen maar hij leert er echt niks van

Sascho

Re: pony wil niet lopen aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 21:41

niemand die me kan helpen?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:44

Inderdaad of hij snapt het niet of hij heeft geen energie genoeg. Maar bij dat laatste zou hij zeker niet lopen voor de kar. Dus als dat wel goed gaat, zou ik het longeren rustig oppakken met iemand ernaast en eerst lekker in stap oefenen. Of iemand zoeken die je kan helpen met dubbele lijnen. Dan hou je namelijk ook contact met de buitenkant van je paard en kun je hem makkelijker op de volte houden.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 21:49

ja maar hij gaat stilstaaan.. het is niet dat hij naar binnen komt ofzo.. hij wil gewoon geen stap zetten, ne dat voor de kar doe ik ook nie tmeer met hem omdat ik merk dat hij het niet leuk vind.. hij loopt dan wel.. maar ook echt metveel moeite!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:56

Dan zou ik de da eens laten komen, stel dat hij wormen heeft dan kun je hem beter een keer goed behandelen en dan loopt hij erna misschien wel weer lekker. Verder is het belangrijk om zijn conditie rustig op te bouwen. Ik heb sinds kort een 9 jarige erbij die een jaar niets gedaan heeft, als ik die voor de kar zet merk ik dat het gewoon te zwaar is, dus eerst lekker wandelen, steedws iets langer begin eens met 10 minuten dat een paar dagen doen en als dat goed gaat, 10 minuten stappen en 1 minuut draven en zo langzaam opbouwen. Heeft hij dan op vlakke ondergrond een beetje meer conditie dan kun je kijken of je in een bos of zo kunt wandelen waar hij lekker bergop en af kan stappen (goed voor de spieren). Als dat allemaal goed gaat, kun je misschien eens proberen of hij naast de fiets kan of dat je er vrijheidsdressuur mee kunt doen. Zo ga je steeds iets verder. In het shetlander forum staan hier nog wel interessante topics over. Dus eerst uitsluiten dat het niet medisch is en daarna lekker aan de slag gaan, maar rustig aan zeker bij een ouder paard.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:09

Ben het eens met sonjim Ja
Conditie komt niet in ene, zeker als een paard ziek geweest is of een tijd niets gedaan heeft is het echt een kwestie van opbouwen. Conditie op bouwen door een paar keer per week een uurtje te stappen langs de weg en door het bos werkt erg goed, je kunt dat eerst een maand doen en dan kijken hoe het dan gaat. En dan echt die 1e maand alleen maar stappen. 2e maand ga je bijv. 2 weken, 2 dagen 1,5 uur stappen en 2 dagen 1 uur stappen. En daarna ga je eens kijken of het longeren nu wel gaat. Wil hij dan nog steeds niet lopen vraag je even iemand die achter jouw pony gaat staan met een longeerzweep en dan laat je diegene eerst een paar keer knallen met de zweep (je weet wel zo'n knal geluid) en loopt ie dan nog niet mag diegene hem best een kledder verkopen, en dan beter een keer hard dan 10 keer zacht. Knipoog Als je pony voor de kar de stemcommando's wel goed uitvoert maar aan de longe niet, en komt hij dan ook niet naar binnen, heeft het niets te maken met niet begrijpen. Dat is gewoon eigenwijsheid en daar hebben shetjes nog wel eens een handje vol van. Haha!

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 14:10

de da is wel ens geweest toen nadat hij wormen had! en alles was nu goed zij ze.. we hebben daarna altijd netjes ontwormd dus het lijkt me niet dat dat het is.. en wandelen en aan de fiets mee op straat en in het bos doet hij ook wel.. hij speelt ook wel met andere ponys heeeel af en toe.. meestal staat hij toe te kijken een enkele keer rent hij erachter aan..

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 14:12

sonjim schreef:
Dan zou ik de da eens laten komen, stel dat hij wormen heeft dan kun je hem beter een keer goed behandelen en dan loopt hij erna misschien wel weer lekker. Verder is het belangrijk om zijn conditie rustig op te bouwen. Ik heb sinds kort een 9 jarige erbij die een jaar niets gedaan heeft, als ik die voor de kar zet merk ik dat het gewoon te zwaar is, dus eerst lekker wandelen, steedws iets langer begin eens met 10 minuten dat een paar dagen doen en als dat goed gaat, 10 minuten stappen en 1 minuut draven en zo langzaam opbouwen. Heeft hij dan op vlakke ondergrond een beetje meer conditie dan kun je kijken of je in een bos of zo kunt wandelen waar hij lekker bergop en af kan stappen (goed voor de spieren). Als dat allemaal goed gaat, kun je misschien eens proberen of hij naast de fiets kan of dat je er vrijheidsdressuur mee kunt doen. Zo ga je steeds iets verder. In het shetlander forum staan hier nog wel interessante topics over. Dus eerst uitsluiten dat het niet medisch is en daarna lekker aan de slag gaan, maar rustig aan zeker bij een ouder paard.
het heeft geen enkele zin met ze zweep helaas je kunt erachter rennen alles doen hem een tik geven hij kijkt je dan aan alsof je niet spoort:P