Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Als je pony voor de kar de stemcommando's wel goed uitvoert maar aan de longe niet, en komt hij dan ook niet naar binnen, heeft het niets te maken met niet begrijpen. Dat is gewoon eigenwijsheid en daar hebben shetjes nog wel eens een handje vol van.
sonjim schreef:het heeft geen enkele zin met ze zweep helaas je kunt erachter rennen alles doen hem een tik geven hij kijkt je dan aan alsof je niet spoort:PDan zou ik de da eens laten komen, stel dat hij wormen heeft dan kun je hem beter een keer goed behandelen en dan loopt hij erna misschien wel weer lekker. Verder is het belangrijk om zijn conditie rustig op te bouwen. Ik heb sinds kort een 9 jarige erbij die een jaar niets gedaan heeft, als ik die voor de kar zet merk ik dat het gewoon te zwaar is, dus eerst lekker wandelen, steedws iets langer begin eens met 10 minuten dat een paar dagen doen en als dat goed gaat, 10 minuten stappen en 1 minuut draven en zo langzaam opbouwen. Heeft hij dan op vlakke ondergrond een beetje meer conditie dan kun je kijken of je in een bos of zo kunt wandelen waar hij lekker bergop en af kan stappen (goed voor de spieren). Als dat allemaal goed gaat, kun je misschien eens proberen of hij naast de fiets kan of dat je er vrijheidsdressuur mee kunt doen. Zo ga je steeds iets verder. In het shetlander forum staan hier nog wel interessante topics over. Dus eerst uitsluiten dat het niet medisch is en daarna lekker aan de slag gaan, maar rustig aan zeker bij een ouder paard.