extreem briesen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

denice

extreem briesen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 18:13

Hoi bokkers,

Ik heb sinds een maand een nieuw paard, welke tijdens het rijden, en dan eigenlijk alleen in draf echt onwijs loopt te briesen. Ik wordt dan uit het zadel getrokken, en dit gaat maar door.
Soms wisselen de briesen zich achter mekaar af en lijkt ze geen moment normaal te kunnen doen, en soms is ze een hele poos rustig.

We zijn heel erg aan het oefenen op laag en lang rijden maar het is zo moeilijk als ze zo doet!

Ze is verder erg nageeflijk maar maakt zichzelf kort in de hals.

We hebben elke weerk priveles, maar misschien herkent iemand dit en heeft die tips?
Groetjes!

Alicia2u

Re: extreem briesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:58

Ik zou eerst even je paard medisch na laten kijken. Als ik dit hoor denk ik aan een rugprobleem of een mondprobleem. Een osteopaat kan je hierbij helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:00

Briesen opzich is niet zo erg, maar dat ze jou daarbij uit het zadel trekt, waardoor je niet kan rijden, dat is minder. Ik zou gewoon mijn hand er goed bij blijven houden, en daardoor zorgen dat ze niet omlaag kan schieten.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:59

mij is altijd geleerd dat briesen een teken van ontspanning is, maar als ze het zo vaak achter elkaar gaan doen zou ik het me ook af gaan vragen.
Zou het eens navragen aan de da of dergelijke om te kijken of briesen ook een medische oorzaak kan hebben.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:26

niet altijd ontspanning. als mij n konik ruin iets op zijn neus heeft dat irriteert (longeerlijn die aan kaptoom zit bijvoorbeeld) dan blijft hij briezen tot het weg is, misschien ook een irritatie bij jou paard, medisch dus? Kan alles zijn idd rug, mond etc.

Skaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:56

geef hem even de lange teugel laat hem uitbriesen en ga dan weer verder, en laat hem even nakijken door een DA of het geen medische oorzaak heeft, als er verder geen spanning is, is het gewoon een vorm van tevredenheid, bij mijn paardje dan.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 09:13

Het is echt geen teken van onspanning, dat zou ik zo merken!

Het zijn ook periodes dus ik neem aan dat er niets mis is met de rug?

Misschien irriteert het bit?

het is echt iets van verzet lijkt mij..

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:21

een paard kan niet de link leggen om te gaan hoesten of briesen omdat iets anders hem pijn doet, tenminste dat is mij laatst verteld.
Dus misschien komt het wel door zoals hierboven gezegf dat misschien de neusriem irriteert. Of misschien is er wel iets met de slijmvliezen dat die gaan irriteren wanneer ie zich inspant.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 09:25

hepaard van nu ruim 4, zou het ook een uitprobeerpriode kunnen zijn?

ze weet nu tenslotte dat ik mijn hand naar voor doe (gedwongen) als dat gebeurt.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:29

dat zou eventueel ook kunnen, maar ik zou dan een medische oorzaak toch niet uitsluiten en voor de zekerheid even laten controleren.

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:35

LAs je paard last heeft van stof kan hij ook erg gaan briesen (en hoesten). Is de bak mischien erg stoffig? En krijgt je paard hooi of kuil? Als hij het doet om aan je hand te ontkomen werkt flink drijven vaak ook goed.