Wedstrijd: Ontspanning --> weg impuls...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Wedstrijd: Ontspanning --> weg impuls...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 16:16

Eerder was ons probleem om de ontspanning te vinden op wedstrijd. Nu heb ik de ontspanning gevonden, té ontspannen. Ze is namelijk niet meer vooruit te schoppen!

Thuis is ze heerlijk ontspannen én heeft ze lekker veel impuls, op wedstrijd is ze in het begin een beetje fel en heeft veel impuls maar is gespannen, eenmaal de ontspanning gevonden loopt ze niet meer...

Ze reageert dan niet meer op been en kom ik eens wat duidelijker door, bokt ze.
Tikje met de zweep, en ook nu bokt ze weer. Na een paar keer reageert ze helemaal niet meer. En thuis: been = weg, zweepje aanleggen en ze vliegt naar voren.

Ook op wedstrijd moet ik echt súper voorzichtig zijn met mijn handen, 2 cm te veel bewegen en ze gaat de lucht in. Terwijl dit thuis echt niet zo is, alleen op wedstrijd..

Weet iemand hier tips voor, of hoe dit komt??
We hebben echt al van alles uitgeprobeert, maar niets werkt. Ze reageert ook alleen zo als ze ontspannen is, als ze wat gespannen is bokt/steigert ze niet, maar reageert heel fijn, behalve de spanning dan...

marquez1

Re: Wedstrijd: Ontspanning --> weg impuls...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:12

Ik denk veel concoursen rijden waardoor je paard na verloop van tijd het wat gewoner gaat vinden om op conours te gaan. Ik ben wel benieuwd naar de reacties. Ik worstel ook altijd met ontspannen versus impuls verlies.
Bij losrijden is die van mij juist lekker ontspannen, een maal de ring in doet ze er een schepje bovenop. Ik weet dan niet zo goed hoe ik dan weer terug naar ontspannenheid moet, zonder impuls verlies.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:04

Waarom bokt ze op de zweep? En hoe loopt je paard als je deze ontspannen aan het lopen hebt qua hoofd-halshouding? Hoe werk je naar deze hoofd-halshouding toe?
Op wat voor een manier rijd je naar de ontspanning toe? En hoe bereik je die uiteindelijk?

Even wat vragen om wat meer duidelijk te krijgen over de manier van rijden en lopen om een wat beter antwoord te kunnen geven.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 17:33

Judje schreef:
Waarom bokt ze op de zweep? En hoe loopt je paard als je deze ontspannen aan het lopen hebt qua hoofd-halshouding? Hoe werk je naar deze hoofd-halshouding toe?
Op wat voor een manier rijd je naar de ontspanning toe? En hoe bereik je die uiteindelijk?

Even wat vragen om wat meer duidelijk te krijgen over de manier van rijden en lopen om een wat beter antwoord te kunnen geven.

Oké even al je vragen beantwoorden..

Waarom ze bokt op de zweep? Dat weet ik dus niet, ze doet het ook alleen als ze ontspannen is en op wedstrijd. Thuis nooit en als ze gespannen is ook niet.

Qua hoofd-halshouding loopt ze in het begin lang en laag, hoe losser ze komt hoe meer opgericht, maar niet hoger dan voor de L nodig is.

En hoe ik er na toe rij, eerste 15 minuten met helemaal losse teugel stappen en draven, dan licht contact en lang en laag stappen en draven en galopperen en steeds iets meer oppakken. Lachen

Triksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:00

Ik denk dat er nog wat mis is met jouw ontspanning Knipoog
de symptomen van jouw paard wijzen erop dat je stress
op hem overbrengt; niet slecht bedoeld hoor;
iedereen heeft wel eens last van wedstrijdstress Knipoog
jouw paard voelt dit erg aan jou en reageert anders dan thuis...

ik raad je aan om je paard tijdens het inrijden toch meer vooruit proberen te rijden
als ie niet reageerd op je been een klein tikje met je zweep
gaat ie weer niet vooruit op je been
weer een tikje
zo leert ie dat ie op wedstijd ook aan je been moet zijn
en dat bokken en steigeeren gaat heus wel over als jij ontspant
en gewoon blijven proberen is de boodschap

veel succes

Bow_Hoefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:28

het is waarschijnlijk een kwestie van wennen Lachen Zowel voor ja paard als voor jou ! Hoe meer jij op wedstrijd gaat hoe meer je paard gaat wennen Lachen

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 10:29

Triksie schreef:
Ik denk dat er nog wat mis is met jouw ontspanning Knipoog
de symptomen van jouw paard wijzen erop dat je stress
op hem overbrengt; niet slecht bedoeld hoor;
iedereen heeft wel eens last van wedstrijdstress Knipoog
jouw paard voelt dit erg aan jou en reageert anders dan thuis...

ik raad je aan om je paard tijdens het inrijden toch meer vooruit proberen te rijden
als ie niet reageerd op je been een klein tikje met je zweep
gaat ie weer niet vooruit op je been
weer een tikje
zo leert ie dat ie op wedstijd ook aan je been moet zijn
en dat bokken en steigeeren gaat heus wel over als jij ontspant
en gewoon blijven proberen is de boodschap

veel succes

De ontspanning wás bij mij een probleem, als ik gespannen was liep het dier gewoon super. Ben ik ontspannen gaat verle ook ontspannen en krijg ik geen reactie meer..

Tik met de zweep er bij, kan echt niet. Met losrijden is het druk en elke keer een tikje is bokken (en niet té laag ook) en als er dus iemand achter mij is, tja. moet ik niet op mijn geweten hebben...

Bokken/steigeren doet ze dus ook alléén als ik én Verle ontspannen zijn, maar ik haar wel met impuls wil laten lopen. Dat gaat dus niet samen. Lachen

Ben ik gespannen (en dus Verle ook) is er eigenlijk niets aan de hand, behalve dan de spanning en dat rijd niet fijn. Al rijd de ontspanning nu ook niet fijn, omdat ze niet vooruit te schoppen is...

Ze doet het ook niet alleen op wedstrijd, maar gewoon op 'elke' vreemde plaats, al is het als het druk is véél erger dan wanneer het heel rustig is...

Owja, wat ik er wel bij moet zeggen is dat het ook alleen indoor is!! Outdoor doet ze het helemaal niet...

Triksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:57

toch mar raar Scheve mond
ik blijf erbij da dit niet ontspannen is
maar ik wil niet zeggen dat ze gespannen loopt
ze heeft eerder mentale problemen met dr omgeving
mar ja wie ben ik...

miss kan je het beste een instructeur zoeken die mee op wedstrijd gaat
en het probleem ter plaatse oplossen
en voor de rest heel veel indoors rijden
en miss regelmatig op verplaatsing gaan en in een nieuwe binnenpiste rijden...
uiteindelijk met heel veel geduld gaat dit voorbij

toch veel succes