onrustig in de stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orban

onrustig in de stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 13:22

Mijn paard word heel onrustig in de stap tijdens een proef. Als we aan het trainen zijn doet hij het niet. In mijn proef moet ik M in stap en dan bij E een kurzkehrt maken en dan bij C een kurzkehrt dan word hij zo gespannen en begint wat te trippelen. Dan moeten we bij H aangaloperen en dan is het juist een bom en galopeert hij super gespannen.
Tijdens de training oefen ik het nooit in deze volgorde en stap ik lang door als hij gespannen word. Maar tijdens de training doet hij het eigenlijk bijna nooit. Wat kan ik doen zodat hij tijdens de proef rustig blijft.

Lielle

Re: onrustig in de stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:52

Is een kurtzkehrt wat wij een wending om de achterhand noemen?

Ik zou sowieso eens vragen of iemand kan kijken naar jouw rijden in de stap.

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:54

Ben het met Lielle eens, laat eens een instructeur langs komen, misschien ziet die wat er aan de hand is.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 13:56

Een Kurzkehrt is inderdaad een keertwending om de achterhand. Ik neem les en doe de oefening die men instructeur zegt maar tijdens de training doet hij het dus niet, enkel in de proef.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:57

ik bedoel dus kijken tijdens de proef, wsl ga je toch wat gespannener zitten.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 14:06

Ah, dat heeft men instructeur ook al gedaan en die ziet niet echt iets. Ik heb een speciaal paard denk.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:50

Je zegt dat je het in de training nooit in deze volgorde oefent, misschien is het een idee om het dan toch in de training wel in deze volgorde mee te nemen? Je kunt het iig proberen om te kijken of hij dan ook zo reageert als in de proef. Lachen

Ingriddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:05

Ik zou ook zeker eens een proefje oefenen met je instructeur, zoals Figo aangeeft.
En misschien daarna eens met je instructeur naar een wedstrijd om te kijken? Die kan dan makkelijk zien wat er anders gaat dan thuis met trainen.
Succes !

orban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 10:51

Ik heb vrijdag les, dus zullen we eens een proef rijden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:00

Proefje rijden thuis lijkt me inderdaad een goed idee. Ik weet niet hoe vaak je paard de proef al heeft gelopen, maar het zou kunnen dat hij weet wat er gaat komen en dat hij daardoor wat spanning opbouwt. Misschien is het een idee om thuis na je eerste keertwending gewoon een rondje te stappen voordat je de tweede inzet? En ze dan het rondje daarna wel allebei na elkaar te doen? En daarna weer met een rondje stap tussendoor?

Ook zou het misschien kunnen komen doordat je zelf iets meer gespannen bent tijdens een proef? En dat je een sensibel paard hebt dat dat oppikt?
Wat ik in elk geval altijd vond helpen bij gespannen paarden in combi met eigen zenuwen is goed op m'n ademhaling letten en zodoende zelf proberen te ontspannen en in gedachten niet al te veel alvast met de volgende oefening bezig te zijn. Probeer zo diep mogelijk door je buik, dus naar je navel toe, adem te halen. Vergt enige oefening, misschien doe je het al wel, maar hoop in elk geval voor je dat je het kunt oplossen.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 11:12

Joy76, hij kent inderdaad de proef al ja, dat maakt het er ook niet makkelijker op. Esperanto is een sensibel paard en ik vermoed dat het ook wel wat met onbewuste spanning bij mij heeft te maken. Dat van die ademhaling ga ik zeker proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:44

Als het alleen tijdens de proef is, zou ik me niet zo veel zorgen maken. Misschien zijn mensen helemaal proof als het gaat om proeven, maar alsnog, iedereen is zenuwachtig. Misschien komt het daar wel door. Onrustig in de stap is een minder groot probleem dan onrustig in de draf of galop, in de draf/galop komen ze meestal veel harder aanzetten, en zijn ze moeilijker te verdrijven. Veel stapoefeningen, ook tijdens de training, en dan gewoon blijven oefenen, je kan niet zo vaak een proef rijden dat hij op die manier af kan leren onrustig te zijn in de stap Haha!