mijn paard heeft buikspierpijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

mijn paard heeft buikspierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 12:28

Aan de hand van deze topic, start ik nu een nieuwe, omdat de oorzaak inmiddels is achterhaald.
Mijn paard had erge spierpijn in z'n buikspieren, we hadden iets te hard gewerkt. Het gaat nu al wel beter, maar ik zit nog steeds met een vraag:
Als je paard daar spierpijn heeft, wat kun je dan het beste doen? Ik heb veel gestapt, lang en laag aan de longeerlijn met af en toe een klein stukje draf. De stap werd na een paar minuten al een stuk beter, maar in draf corresponderen voor en achterhand niet goed met elkaar, om maar te zwijgen van de galop!
Nu snap ik dat ik mijn paard niet moet overvragen, maar soms gebeurd dat gewoon. Is het dan beter om gewoon rustig aan door te trainen, of zou ik hem een aantal dagen op rust moeten zetten?

Lielle

Re: mijn paard heeft buikspierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:33

Ik zou toch opletten dat je hem niet zoveel overvraagt. Als hij niet meer normaal kan draven ben je echt te ver gegaan. Ik zou overigens wel rustig doortrainen, voorwaarts neerwaarts rijden en heel veel rustig stappen op rechte lijnen.

/add
Ik heb even naar je oude topic gekeken en ik zou er zeker een fysio oid bijhalen, die spierpijn komt niet zomaar.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:37

hé, dat heb ik nog nooit gehoord/ gezien, een paard met buikspierpijn. niet overvragen, rustig opbouwen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:20

Denk dat je je paard eerst moet leren stappen op de jusite manier eer je met draven verder gaat en als de draf echt niet lukt zeker niet naar de galop werken,
Spierpijn in de buik betekent dat het allemaal te veel gespannen gaat , dan zal hij ook wel een enorme onderhals hebben gehad met het werkt, je kan een paard laag laten lopen , maar ook een te harde onderhals hebben, altijd werken vanuit de ontspanning en nooit t ever gaan of over vragen, je paard zal zeker aangegeven hebben dat je te ver ben gegaan, leer die signalen herkennen, zodat je nooit te ver gaat, als je te ver gaat ben je over de grens gegaan en je moet naar de grens toewerken en dan stoppen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 14:31

midgie schreef:
Denk dat je je paard eerst moet leren stappen op de jusite manier eer je met draven verder gaat en als de draf echt niet lukt zeker niet naar de galop werken,
Spierpijn in de buik betekent dat het allemaal te veel gespannen gaat , dan zal hij ook wel een enorme onderhals hebben gehad met het werkt, je kan een paard laag laten lopen , maar ook een te harde onderhals hebben, altijd werken vanuit de ontspanning en nooit t ever gaan of over vragen, je paard zal zeker aangegeven hebben dat je te ver ben gegaan, leer die signalen herkennen, zodat je nooit te ver gaat, als je te ver gaat ben je over de grens gegaan en je moet naar de grens toewerken en dan stoppen.

Als je m'n oude topic had doorgelezen, had je geweten dat na een weekje blubber en dus stilstaan met het normale voerratio (niet mijn schuld, wel stom) een paard net iets eerder verzuurd. Hij gaf pas aan dat het teveel was toen het al zover was en liet in de training ervoor niets merken. We hebben veel aan de ontspanning gewerkt en ik heb hem iets later wat meer op het achterbeen gezet en overgangen gedaan. Misschien dat hij na de training iets te snel is afgekoeld en dat alles heeft bijgedragen tot de spierpijn. Zelfs mijn instructrice had het niet aan hem gezien en dacht eerst aan een rugprobleem toen ik haar later hierover contacteerde. Ik ben ook niet van plan het nog eens zo ver te laten komen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:40

Dat had ik trouwens gemist bij het doorlezen van je oude topic, had alleen de laatste update nog gezien. Maar wsl heeft hij dan echt overal spierpijn, als het niet al een lichte vorm van tying up is geweest. Een DA oordeel zou helemaal niet zo slecht zijn IMO. Want bij tying up is doorwerken het slechtste wat je kunt doen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:18

Ik lees niet heel veel verschil in dit en het andere topic, hij heeft een week stikl gestaan , dat zou in princiepe niet veel moeten uitmaken, zeker omdat hij buiten staat en dus zijn beweging wel krijgt,
Ik denk dat het dan toch iets lichamelijks is of dat je toch te veel vraagt, je paard geeft iets aan en denk dat jij de gene ben die daar goed naar moet leren luisteren.
En zelf kun je er ook voor zorgen dat jeje paard niet overvraagt natuurlijk, daar ben je zelf bij, geo dis goed en dat kan zelfs na 10 min oefenen al zijn.
Stel voor jezelf een doel wat je wil bereiken als je gaat rijden en als dat bereikt is zelfs na 5 min gewoon stoppen.

Ik zou hem na laten kijken en dan b.v beginnen met wat gymoefeningen om te kijken heo zijn spiren dara op reageren, en dan bedoel ik niet onder het zadel maar aan de hand,

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:22

Dat maakt zeker uit als je het voer niet hebt aangepast.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 17:36

Het is alleen de spieren in z'n flank naar onder zijn buik en de spieren die de knie naar voor en omhoog trekken, daar heeft hij last van. Het is dus geen algehele spierpijn. Ik heb vrijdag de fysio al gebeld, maar kreeg geen gehoor en heb een bericht in gesproken, nog niets gehoord. Ik heb al geprobeerd te rekken, maar dat is vrij lastig en gevaarlijk, omdat het erg gevoelig is en ik toch omtrent de achterbenen bezig ben.
Na een aantal minuten stappen gaat het al veel beter en zie ik niet dat er wat mis is. De draf wordt ook beter na een paar keer een paar rondjes. galoperen hebben we niet gedaan. We doen echt superrustig aan, hij loopt ook niet kreupel, maar maakt iets korte passen en gebruikt de rug niet optimaal, wat resulteert in een onrustige hoofd-hals houding. Hij eet gewoon, heeft geen koorts, is vrolijk en attentief en wil graag werken (i.e. hij ging zelf in draf vandaag en stond aan het hek op me te wachten) en spelen (aporteren :p).
Ik hoop morgen een telefoontje terug te krijgen van de fysio, want het baart me wel zorgen dat het nog steeds niet volledig over is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:34

Ik zou echt even wachten met rijden totdat er iemand naar heeft gekeken, als het rekken al zoveel pijn geeft bij hem dan zou ik er zeker niet opgaan , maar echt aan de hand gymmen en niet belasten met ook nog een ruiter gewicht.
Ik hoop dat de fysio je snelt belt en anders gewoon nog een keer bellen of een nader proberen.
In elke geval sucse sen beterschap met je paardje,

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 16:11

Ik heb er sinds donderdag ook niet meer op gezeten en enkel aan de hand getraint. Vandaag nog maar eens een extra dagje op rust en kijken hoe het morgen gaat.
Ik heb de fysio vandaag al 2 keer gebeld, maar krijg geen gehoor...