Vriend heeft rijles maar...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeannine

Vriend heeft rijles maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 10:17

Hallo,

Mijn vriend heeft net zijn 5de paardrijles gehad. Nu heeft hij een half uur tot een uur priveles en het gaat op zich wel lekker. Alleen heb ik het idee dat hij zoveel dingen door elkaar heen moet doen. Hij heeft nu heel veel moeite om zijn hakken uit te drukken. Dus ik heb zoiets van, ga daar eerst aan werken. Niet dus, de laatste keer moest hij zoveel tegelijk doen, doorzitten en lichtrijden en heel veel moeilijke oefeningen tegelijk en door elkaar.

Kijk, ik wil natuurlijk dat hij er plezier in blijft houden en niet dat hij door deze leswijze zo meteen zegt "ik heb er geen plezier meer in"

Zouden zitlessen misschien beter zijn? Nu moet hij en sturen en doorzitten en lichtrijden en galoperen en alles tegelijk.
Bovendien heeft hij een paard wat alles behalve voorwaarts is en best moeilijk is. Dus hij moet zoveel moeite doen om het paard te laten doen wat de juf van hem verlangd.

Groetjes Jeannine

BarbaLala

Re: Vriend heeft rijles maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:21

Overleg het met de instructrice zou ik zeggen, en neem aan de hand daarvan misschien een andere? Lachen

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 10:24

Dat vind ik juist zo lastig. Bloos Zij zijn groot en ik is klein!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:25

Daarnaast is paardrijden in het begin ook alles tegelijk. Net als met autorijden, schakelen, koppelen, sturen en O ja, de richtingaanwijzer moest ook nog uit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:30

Inderdaad paardrijden is van alles tegelijk doen en na een tijdje worden veel dingen automatisme, maar naar mijn inziens houd de oefeningen simpel qua sturen totdat je het lichtrijden en een beetje je houding onder controle hebt.

Overleg dat eens met jullie instructrice, want het zou zonde zijn als je vriend stopt omdat hij het nu al te moeilijk vind. Dan gaat er duidelijk iets niet goed.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:31

Als je vriend het vervelend vindt moet hij dat met zijn lesgever overleggen... niet teveel mee bemoeien. Als hij het wel vervelend vindt en zij komen er niet uit, kun je altijd nog mee helpen met het vinden van een oplossing of een andere lesgever.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 10:32

hahaha, ja daar heb je gelijk in natuurlijk. Ik kan ook beter niet naar zijn les kijken, want dan wil ik gewoon achterop zitten als je begrijpt wat ik bedoel. Het is nu nog heel veel nadenken voor hem en dan is alles zo veel moeilijker als wanneer het automatisme is. Maar hij vind het zelf gewoon niet zo fijn en ik denk ook dat het door het paard komt, het kost hem alleen al zoveel moeite om het paard in draf en galop te houden.
Zaterdag gaat hij een ander proberen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:32

Jeannine schreef:
Dat vind ik juist zo lastig. Bloos Zij zijn groot en ik is klein!

Ik lees deze reactie nu pas Bloos
Wat vind je lastig? Overleggen met de instructrice? Maar anders komen jullie niet van het probleem af.
Hij moet zeggen dat hij het te moeilijk vind en of het iets rustiger kan allemaal.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:34

Ander paard scheelt al. En wellicht als hij zn balans wat gevonden heeft misschien in een groepsles gaan rijden.

Voordeel van een groepsles is dat paarden vaak wat makkelijker achter elkaar aan lopen, hij kan soms wat smokkelen als de instructrice met iemand anders bezig is (want een half uur of uur priveles is echt heel erg intensief) en met wat meer volwassen beginners in de les ziet hij dat hij niet de enige is die tegen dergelijke problemen aan loopt.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:36

In de 5e les al galoperen? Dat is wel vlug Haha!

Ik persoonlijk bouw m'n lessen als volgt op -->
Eerste kwartier herhalen van de theorie (sturen, figuren en houding), dan gaat het paard aan de longe en gaan we draven zonder teugels. Zo gaan de eerste 15 lessen allemaal, daarvan moet hij de eerste 10 lessen doorzitten zodat hij het ritme van de draf aan leert voelen. Daarna ga ik pas lichtrijden. En galop komt pas als hij los kan draven zonder verkeerd aan de teugels te komen, dan komt de longe weer tevoorschijn...

Ik neem aan dat je gewoon met je instructrice kan overleggen dat jullie het te snel vinden gaan Ja

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 10:37

Ja, dat vind ik ook, maar hij houdt dan zijn mond dicht en ik heb juist zoiets van "zeg het haar gewoon" En ik vind het lastig wanneer ik het tegen haar moet zeggen. Hij is alles behalve van het "ja maar, ja maar "en doet alles wat ze vraagt zonder commentaar, omdat hij denkt dat zij er verstand van heeft en wel weet wat ze doet. En ik wil niet het miepje zijn die denkt dat ze het wel allemaal beter weet Bloos

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 10:42

bromfiets schreef:

Eerste kwartier herhalen van de theorie (sturen, figuren en houding), dan gaat het paard aan de longe en gaan we draven zonder teugels. Zo gaan de eerste 15 lessen allemaal, daarvan moet hij de eerste 10 lessen doorzitten zodat hij het ritme van de draf aan leert voelen. Daarna ga ik pas lichtrijden. En galop komt pas als hij los kan draven zonder verkeerd aan de teugels te komen, dan komt de longe weer tevoorschijn...

Ik neem aan dat je gewoon met je instructrice kan overleggen dat jullie het te snel vinden gaan Ja

Hij weet nu al heel goed hoe hij moet lichtrijden (zelfs op het goede been Haha! ) en daarom vindt hij doorzitten maar niets.
Ik persoonlijk zou ook meer aan de longe werken, teugels opknoppen en zit oefenen voor goede balans.

Ik wil gewoon niet dat hij er zo geen plezier meer in heeft. Alhoewel hij is wel een doorzetter, dus zo snel geeft hij het ook niet op.
Het is immers een droom om met je vriendje te paard over het strand te gaan toch Tong uitsteken

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:42

Misschien vind de instructrice wel dat hij steeds zo goed vooruit gaat dat ze weer een nieuw onderdeel erbij pakt etc... Of is het zo dat omdat je vriend niks zegt zij denkt dat het goed gaat en hij het allemaal kan volgen dat ze weer verder gaat.

Terwijl dat allemaal dus niet zo is...

Een instructrice is ook maar een mens en ze vreet jullie niet op Nagelbijten / Gniffelen
Daarbij leert de ene persoon ook weer sneller dan de ander, maar communicatie naar elkaar toe is wel van belang hierbij.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:43

En wat vind je vriend er zelf van?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:44

Overigens is het wel goed dat hij TIJDENS de les niet steeds maar "ja maar" roept, maar na of voor de les kun je best wel dingen bespreken, wat goed gaat en wat nog niet enzo...

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 10:50

Ja jullie hebben gelijk. Ik moet hem er maar even van overtuigen dat hij het gewoon moet zeggen. Laatst toen reed hij met een boxer en zijn zakie had flink te voorduren en i.p.v dat hij het haar zegt, houdt hij zijn mond, waarop hij vervolgens de hele les moet doorzitten en zo. Dan zeg ik ook "eigen schuld...."

Communicatie is wel belangrijk en waarschijnlijk denkt zij dat het prima gaat en dat gaat het ook wel, maar het gaat gewoon iets te snel. En als hij er niets van zegt gaat zij het niet veranderen. Alhoewel ik met mijn eigen ogen wel kan zien dat ze te snel gaat aan zijn manier van doen en houding (balans en sturen) enzo. Maar misschien zij niet dat kan natuurlijk.

Sompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:52

Hij moet dat wel tegen zijn instructie zeggen wat hem dwarszit, anders blijft ze teveel van hem vragen! Moet je 'm zeker duidelijk maken.

veel sterkte, koppige mensen zijn moeilijk over te halen..

Debbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:37

bromfiets schreef:

Ik kan dit alleen maar goedkeuren.
Als ik op de manege les gaf aan beginners, begonnen wij ook altijd aan de longe.
Alles rustig opbouwen, zelf in stap, ze al eens laten rechtstaan en zitten, om ze in een rustig tempo te laten voelen wat ze in draf moeten doen. Eenmaal ze draven, altijd 1 - 2 zeggen, ofwel tik tak. Als ze het ritme goed hebben, laten we hun teugels aannemen, en beginnen we in stap te sturen, lukt dit, kunnen we naar draf overgaan.
Als ze kunnen sturen, en ze hebben het ritme goed te pakken, maar echt goed, mogen ze mee in de les. Als de lessen goed vorderen, dan kunnen ze eens mee galopperen. Maar dit gebeurd zeker niet in les nr 5. Zeker eerst 10 longelessen.
Dus ik zou zeggen, overleg het met je lesgever, en vraag of het op een iets rustiger tempo vooruit kan gaan.
Is niets verkeerd aan, om het te vragen, en weigert ze dit te doen, dan zou ik overschakelen naar een andere lesgever.

Groetjes
Debbertje