Jong paard loopt steeds onder mij uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pompiedom90

Jong paard loopt steeds onder mij uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 14:44

Gaat hier om een paard van 3,5 jaar ongeveer en ongeveer 3 maanden bereden.

Het is een echte druktemaker, wil ook alleen maar werken en lopen (koudbloed)

Ik longeer haar meestal even voor het rijden, zo'n 5 min. Daarna klim ik erop en stap ik in.
Als ik mijn been eraan leg, wat ik dus wil om haar voorwaarts te laten gaan of om nageeflijk te rijden, reageert ze heel heftig op mijn been (ik geef natuurlijk been met mijn kuit en heel licht) ze wil dan gelijk gaan draven. Naarmate ze wat moe is kan ik mn been er meer aan doen en krijg ik haar makkelijker naar beneden.

Dat is de stap nog, want in de draf is het het ergste..
Daar loopt ze telkens gewoon onder mij uit, en ik wil gewoon dat been eraan houden, al doe ik het minimaal, ik ben toch degene die haar rijd en niet andersom.
Maarja ze scheurt dan gewoon de bak rond, ik krijg haar wel weer terug (al is dat lastig) maar zodra ik ontspan is ze weer weg..

Ik probeerde vandaag gewoon een rustige stap, beetje vragen en toen kwam ze rond zonder dat ze wegdraafde als ik been gaf. Toen ze constant met haar koppie naar beneden liep zonder spanning en zonder met haar hoofd weer omhoog komen, ging ik draven, voor een lichte kuitdruk gaat ze al voorwaarts. En dan na bij wijze vn spreken 6 drafpassen is het weer scheuuureeen..

ik heb een beetje het idee dat ze tegen het bit inkomt als ik een ophouding geef, of ook maar iets vraag met mijn hand.
Mij lijkt het leuk om eens bitloos te proberen, maar nu ben ik bang dat ze dan de benen neemt en ik haar helemaal niet terug krijg..
Al zet ik geen druk op het bit, loopt ze ook wel veel meer ontspannen. Even goed raced ze nog wel, best flink ook, maar minder.

wie kan mij helpen?

webster543

Re: Jong paard loopt steeds onder mij uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:21

Je bent wel goed bezig, maar hete paarden.. daar duurt het meestal wat langer. Ik zou mijn been er continu aan houden. Ook al loopt ze onder je uit, de druk hetzelfde houden tot ze kalmeerd. Dan ruim belonen. Zoals je in het tweede deel zegt, zou ik, als ze ontpannen is, telkens draven tot je voelt dat ze bijna gaat vertrekken en direkt naar stap. Zo leert ze, gezien ze graag loopt, dat ze dat alleen mag als ze daarbij braaf blijft. Moest ze toch vertrekken, doen zoals hierboven vermeld dan..
succes

studentje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:30

Ik heb exact ditzelfde probleem gehad! Ook met een jonge koudbloed, een 3-jarige Friese merrie. De fout die ik toen maakte is dat als ze weer eens door de bak racede (in draf) ik haar terug wilde halen door in mijn teugels te gaan 'hangen'. Tuurlijk, als je paard zo gaat racen wil je der weer naar je toe halen. Maar dan vergeet je dat het gaat om een jong paard, wat nog wat onrustig is onder het zadel, en zo snel en drammerig draaft omdat ze toch wat bang is voor het feit dat er iemand op haar rug zat. Waar ik dan ook weken op heb geoefend is het 'terugrijden op je zit', onder begeleiding van mijn instructrice. Hoe meer ik mijn teugels oppakte om haar naar een rustig tempo te krijgen, hoe erger het werd. Maar toen ik bleef lichtrijden in míjn tempo en verder met een vrij losse teugel reed, kwam ze langzaam aan terug. Nu, 3 maanden later loopt ze súper op alleen mijn gewichtshulpen en helemaal naar mijn tempo.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:03

Het paard wat ik rij wou eerder ook snel onder mij vandaan lopen. Van mijn instructeur moet ik hem zodra hij sneller loopt een volte inzetten (soms met overdreven inbuiging) in het begin tot hij terug valt in stap. (Ik rij western met hem en het is totaal niet de bedoeling dat ik hem op teugeldruk ga inhouden). Het helpt echt goed. Hij is veel afwachtender geworden op mij en loopt meer verzameld.

Het snelle lopen is vaak ook nog een kwestie van balans leren te vinden en heeft wel met ontspanning te maken maar niet persé met het bit in d'r mond. Bitloze optomingen kunnen net zo goed voor spanning zorgen als ze met harde hand gebruikt worden.

Wees iig consequent en ga niet afwachten tot ze echt te snel loopt, maar rij een volte in zondra ze al íets te hard gaat naar jou gevoel. Valt ze terug in stap = prima, even paar stappen en dan rustig naar de hoefslag en weer aandraven.

En zoals webster543 zegt continu rustig je been er aan houden / lichtjes drijven - eigelijk klein beetje afstompen. Gebruik je been in combinatie met je stem om aan te draven.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:12

Volgens mij heb jij nog een topic lopen over ditzelfde paard dat je al over balkjes laat draven en laat springen??
Ik denk dat je een beetje te veel wil van een 3 1/2 jarige en een groot stuk weg laat in de africhting van je paard.
Mijn advies...zoek iemand die er verstand van heeft en ga een stuk of 20 passen terug.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:45

Reageerd ze aan de longe wel goed op stem? Dan zou ik mijn hulpen begeleiden met mijn stem. En ook de hulp terug heel goed benadrukken.

Zodra ze te hard op je been weg gaat evt een grote volte en dan duidelijk weer terug. Het lijkt er een beetje op dat hij doet wat hij zelf wil en niet wat jij wilt.

Dus duidelijk overgangen maken en schakelen, des noods op de grote volte eerst. Vermijd de lange zijdes als hij daar juist harder gaat. Eerst goed leren wat gas en rem is, daarna pas verder met balkjes en oefeningen.

Je gaat toch ook nog niet met de auto er op uit als je nog niet kan remmen?

Pompiedom90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 21:48

webster543 schreef:
Je bent wel goed bezig, maar hete paarden.. daar duurt het meestal wat langer. Ik zou mijn been er continu aan houden. Ook al loopt ze onder je uit, de druk hetzelfde houden tot ze kalmeerd. Dan ruim belonen. Zoals je in het tweede deel zegt, zou ik, als ze ontpannen is, telkens draven tot je voelt dat ze bijna gaat vertrekken en direkt naar stap. Zo leert ze, gezien ze graag loopt, dat ze dat alleen mag als ze daarbij braaf blijft. Moest ze toch vertrekken, doen zoals hierboven vermeld dan..
succes

bedankt, je bedoelt dus een schijnovergang naar draf?

Pompiedom90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 21:49

studentje1 schreef:
Ik heb exact ditzelfde probleem gehad! Ook met een jonge koudbloed, een 3-jarige Friese merrie. De fout die ik toen maakte is dat als ze weer eens door de bak racede (in draf) ik haar terug wilde halen door in mijn teugels te gaan 'hangen'. Tuurlijk, als je paard zo gaat racen wil je der weer naar je toe halen. Maar dan vergeet je dat het gaat om een jong paard, wat nog wat onrustig is onder het zadel, en zo snel en drammerig draaft omdat ze toch wat bang is voor het feit dat er iemand op haar rug zat. Waar ik dan ook weken op heb geoefend is het 'terugrijden op je zit', onder begeleiding van mijn instructrice. Hoe meer ik mijn teugels oppakte om haar naar een rustig tempo te krijgen, hoe erger het werd. Maar toen ik bleef lichtrijden in míjn tempo en verder met een vrij losse teugel reed, kwam ze langzaam aan terug. Nu, 3 maanden later loopt ze súper op alleen mijn gewichtshulpen en helemaal naar mijn tempo.

Oke dus jij zegt, meer van achter gaan rijden en meer op zit, en dan pas van voren oppakken?

Pompiedom90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 21:51

Lise81 schreef:
Het paard wat ik rij wou eerder ook snel onder mij vandaan lopen. Van mijn instructeur moet ik hem zodra hij sneller loopt een volte inzetten (soms met overdreven inbuiging) in het begin tot hij terug valt in stap. (Ik rij western met hem en het is totaal niet de bedoeling dat ik hem op teugeldruk ga inhouden). Het helpt echt goed. Hij is veel afwachtender geworden op mij en loopt meer verzameld.

Het snelle lopen is vaak ook nog een kwestie van balans leren te vinden en heeft wel met ontspanning te maken maar niet persé met het bit in d'r mond. Bitloze optomingen kunnen net zo goed voor spanning zorgen als ze met harde hand gebruikt worden.

Wees iig consequent en ga niet afwachten tot ze echt te snel loopt, maar rij een volte in zondra ze al íets te hard gaat naar jou gevoel. Valt ze terug in stap = prima, even paar stappen en dan rustig naar de hoefslag en weer aandraven.

En zoals webster543 zegt continu rustig je been er aan houden / lichtjes drijven - eigelijk klein beetje afstompen. Gebruik je been in combinatie met je stem om aan te draven.

Op een volte gaan ze ook nog gewoon in hetzelfde tempo door, dat had ik al geprobeert maar t werkte niet echt.

Pompiedom90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 21:56

aerdenhout1 schreef:
Volgens mij heb jij nog een topic lopen over ditzelfde paard dat je al over balkjes laat draven en laat springen??
Ik denk dat je een beetje te veel wil van een 3 1/2 jarige en een groot stuk weg laat in de africhting van je paard.
Mijn advies...zoek iemand die er verstand van heeft en ga een stuk of 20 passen terug.

Ik weet niet waar jij het vandaan haalt maar ik heb mijn jonge paard nooit laten springen hoor.. Knipoog het enige wat ik wel eens doe is wat balkjes lopen.. Ik vroeg in dat topic nml. wat jullie er van zouden vinden, al zou ik een sprongetje wagen met haar..

Verder heb ik goede begeleiding, ik ben ook bezig met de basis. Overgangen en lang en laag, al wil dat laatste nog wel moeilijk zijn omdat ze dus telkens onder mij uit loopt.
Enne 20 passen terug, wat bedoel je daarmee? het bovenstaande wrsl? de basis..

Pompiedom90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 21:58

Annemeik schreef:
Reageerd ze aan de longe wel goed op stem? Dan zou ik mijn hulpen begeleiden met mijn stem. En ook de hulp terug heel goed benadrukken.

Zodra ze te hard op je been weg gaat evt een grote volte en dan duidelijk weer terug. Het lijkt er een beetje op dat hij doet wat hij zelf wil en niet wat jij wilt.

Dus duidelijk overgangen maken en schakelen, des noods op de grote volte eerst. Vermijd de lange zijdes als hij daar juist harder gaat. Eerst goed leren wat gas en rem is, daarna pas verder met balkjes en oefeningen.

Je gaat toch ook nog niet met de auto er op uit als je nog niet kan remmen?

Nop, aan de longe komt ze ook errug moeilijk terug op stemhulp.. Dat vergt ook gewoon oefenen en tijd volgens mij..

verder bedankt !

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:01

Dan lijkt het mij wel handig om dat eerst even te oefenen. Ik ga er zowiezo niet op zitten als hij nog niet goed reageerd op de stem

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 09:36

Je schrijft toch duidelijk dat je al inimini hups sprongejes maakt.
Maar nogmaals, een paard dat nog geen 4 maanden onder het zadel is en een vluchtprobleem heeft, nog even niet balkjes lopen of springen. Terug naar het longeren en zorgen dat daar eerst alles op orde is. Dus 20 stappen terug.

bootjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:09

ik heb ook zo pony gehad, steeds als ik me been aanlegde ging ze harder lopen.
vooral door gaan met proberen en niet opgegeven. het is namelijk later erg belangrijk dat je paard het toelaat.
je kunt het vooral oefenen op de volte, en telkens als ze te hard gaat haar een overgang naar bijv. stap laten rijden.
veel succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:15

Kan het niet zo zijn dat de pony het helemaal niet snapt en dus vluchtgedrag toon.
Ik zou eerst echt de basis gaan doen , dus longeren met dubbelen lijnen en veel handwerk doen , zodat je je paardje eerst leert hoe het zijn benen neer moet zetten, rechtrichten heet dat, als dat er al niet in zit zou ik zeker nog niet aan het rijden denken en zeker niet aan draven.

Pompiedom90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 15:43

Annemeik schreef:
Dan lijkt het mij wel handig om dat eerst even te oefenen. Ik ga er zowiezo niet op zitten als hij nog niet goed reageerd op de stem

Voorwaarts gaat prima allemaal, alleen de overgang van draf naar stap aan de longe begrijpt ze nog niet helemaal.. Dan duurt het even voordat ze doorheeft wat ze moet doen.

Midgie: Nou het is niet zo dat hij constant vlucht, het is echt puur en alleen de draf. Ook niet elke dag, want er zitten ook dagen tussen dat het prima gaat en ze wel gewoon ontspannen loopt en ik ook fijn de overgangen kan oefenen.

Wat ik vergetn ben te vertellen is dat we soms eerst nog even wat aan de longeerlijn doen terwijl ik er dus op zit. Eigen altijd als het rot weer is (zoals gister, wind en regen en ik rijd in een buitenbak omdat de binnenbak nog gebouwd moet worden) maar dan is ze dus veel drukker en meer gespannen dan normaal. Dus misschien is het een idee om voortaan als het zulk weer is gewoon even wat anders te gaan doen, grondwerk of longeren oid.

Maar ik ga zeker niet terug naar longeren, ik denk dat jullie een paard in het hoofd hebben die constand gespannen loopt en alleen maar hard wil en dus vluchtgedrag vertoont, en het niet begrijpt. Misschien is het zo overgekomen, heb ik het zo uitgelegt, sorry dan want dat is dus niet zo.

Het probleem is dat ze heel heftig reageerd op het been, ik geef dus been en dat doe ik heel licht, en dan reageert ze daar gewoon heftig op, helemaal in een situatie waarin ze een beetje gespannen is door het weer of als er redelijk wat paarden in de bak rijden.

Maar ik ben van plan nóg veel en veel meer overgangen te gaan rijden, goed op mn zit en wat midgie al zegt, longeren met dubbele lijnen (bedankt vind ik een goed idee Ja ) en weer veel overgangen, verder wil ik idd een stapje terug doen en even zo veel mogenlijk van de voorkant afblijven, ze komt vanzelf met haar koppie naar beneden en dan kan ik aannemen

Pompiedom90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 16:02

aerdenhout1 schreef:
Je schrijft toch duidelijk dat je al inimini hups sprongejes maakt.
Maar nogmaals, een paard dat nog geen 4 maanden onder het zadel is en een vluchtprobleem heeft, nog even niet balkjes lopen of springen. Terug naar het longeren en zorgen dat daar eerst alles op orde is. Dus 20 stappen terug.

Pompiedom90 schreef:
Hoe denken jullie erover, springen (nouja hupsen) en cavaletti met een jong paard.
Gaat hier om een paard van 3,5 jaar ongeveer en ongeveer 3 maanden bereden nu.

Ik doe nu vaak balkjes met haar (op eigen benen leren lopen) en voor het gebruik van het achterbeen
ik wil misschien beginnen met cavaletti (balken dus wat hoger) lopen
en een sprongetje

maar de vraag of cavaletti niet te veel is?
en of het sprongetje niet te veel is?

dit schreef ik Knipoog dus niet dat ik dat ik meer deed dan balkjes lopen (en dat juist om haar op eigen benen te leren lopen omdat ze als ze over die balkjes stapt moet nadenken waar ze haar beentjes neer zet, dus puur voor coördinatie)
Ik vroeg dus wat jullie er van dachten zou je met zo'n jong paard cavaletti's lopen of een mini sprongetje maken, en niet dat ik dat ook doe met mijn paard. En dat ben ik trouwens ook niet van plan om zo vroeg al te doen.
Maar over een maand of 4-5, mits ik dan ook vind dat ze daar klaar voor is, wil ik idd wel eens een leuk sprongetje doen, of eens een paar cavaletti's lopen, en ik vind ook dat dat kan als een paard 4 jaar is (kijk maar naar de jonge paarden die al springen op concours etc.) en ja ik weet dat cavaletti zwaar is voor een paard, maar ik zal ook niet iets van een paard vragen eer ik weet dat dat paard er nog niet klaar voor is.
Maar ik ben ook niet degene die dit paard heeft ingereden, en ik heb ook aanmerkingen op hoe dat is gedaan, en ik doe dat normaal ook niet zo
Want dit paard is in 6 weken van beginnen met longeren, tot van stap tot galop kennen, klaargereden. En normaal bij het gemiddelde paard, als ik zelf een paard beleer neem ik ook niet eerder de volgende stap dan dat ik weet dat alles goed zit. Alleen ik ben nooit eerder tegen het probleem aangelopen, dat een paard zo heftig reageert op het been.

Daarom ga ik het ook een paar passen terug doen, geen 20 wat jij zegt, maar 10.
Ik begin bij 2x per week longeren met dubbele lijnen, en dan overgangen stap-draf en draf-stap, wat ik normaal dus ook doe als ik een met een jong paard bezig ben dat het wegstappen en het commando stappen, ho en kom hier kent. Verder blijf ik ook afentoe een paar balken stappen.
Als ze die eerste 5 stappen aan de longe helemaal beheerst ga ik daar weer een stapje mee verder.
Onder het zadel ook weer veel stap, wat ik al deed, en weer de overgangen stap-draf en draf-stap.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:24

Met andere woorden doorgaan met wat niet goed werkt.
Want op alles zeg je....wat ik ook al deed. Snap dus niet waarom je dan vraagt wat er anders moet als je denkt dat jou manier de beste is.

Pompiedom90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 19:00

ehm doorgaan met wat niet goed werkt? nee dat is niet zo. Dubbele lijnen is zoiezo al een hele verbetering voor ons heb ik vandaag gemerkt Lachen Verder idd overgangen deed ik al aan de lijn, maar omdat ze daar zo slecht op reageerde liep ik gewoon vast, en met de dubbele gaat het dus wel.
en veel stappen onder het zadel deed ik ook, maar dat ga ik nu dus nog meer doen.

Het heeft mij weer verder geholpen jullie tips dus bedankt! Haha! Ik ga nu even een stapje terug doen en werken op overgangen stap-draf en draf-stap ohz en aan de longe met dubbele lijnen ook veel overgangen. Ben net even wezen werken met haar aan de lange lijnen, met dubbele lijnen dus, en ik merk dat ze het veel beter begrijpt dan met een enkele lijn. Dus dat ga ik even aanhouden Ja

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:18

Even een stipje, mijn jonge paardje wil ook nog wel eens een beetje onder mij vandaan lopen, ook een koudbloed (tinker) maar dan hengst. Dubbele longe ga ik ook eens proberen, ben benieuwd hoe hij daar op reageert. Hij reageert wel goed op stemhulpen, terug gaat idd wel stroever dan vooruit, maar het gaat steeds meer vooruit. En ook hij is vaak veel meer gespannen met rotweer, dan rijd ik ook liever niet, doe ik gewoon wat anders. Het kan idd ook aan de weerovergangen liggen, ik hoor wel van meer mensen dat hun paarden ietwat frisser zijn met dit weer.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:52

webster543 schreef:
succes

Hier ben ik het mee eens, en reken erop dat er MAANDEN overheen gaan voordat je het voorelkaar hebt.
Geduld, geduld, geduld

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:27

Figo schreef:
Even een stipje, mijn jonge paardje wil ook nog wel eens een beetje onder mij vandaan lopen, ook een koudbloed (tinker) maar dan hengst. Dubbele longe ga ik ook eens proberen, ben benieuwd hoe hij daar op reageert. Hij reageert wel goed op stemhulpen, terug gaat idd wel stroever dan vooruit, maar het gaat steeds meer vooruit. En ook hij is vaak veel meer gespannen met rotweer, dan rijd ik ook liever niet, doe ik gewoon wat anders. Het kan idd ook aan de weerovergangen liggen, ik hoor wel van meer mensen dat hun paarden ietwat frisser zijn met dit weer.

Heb vandaag met de dubbele longe geprobeert bij mijn paard. Dat had ik nog nooit eerder gedaan, maar hij reageerde er harstikke goed op. Lachen
Ik vind het zelf eigenlijk fijner dan met een enkele, omdat ik hem hiermee kan rechtrichten, en hij begrijpt beter wat ik wil omdat ik ophoudingen kan geven bij een overgang terug. Dus ik zou als ik jou was (had je het al geprobeert?) zo niet, het zeker eens gaan proberen.. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:12

Als je bitloos wilt rijden, moet je, je niet laten tegenhangen door een paard wat onder je vandaan schiet. Alleen ik zou niet zomaar een halster nemen, of een hoofdstel nemen en daar het bit uit halen, want dan heb je inderdaad niets meer van controle. Als het al een druktemakertje is, zou ik op zoek gaan naar een paard vriendelijke versie van een hackamore. Of iets waar ik laatst over gelezen had, volgens mij iets van Emiel Voest, dat is een heel simpel hoofdstel, een bakstuk en een neusriem, maar het zit zo knap in elkaar, de neusriem onder de neus bestaat uit 2 riempjes, die elkaar kruisen. Zodra je meer druk op je teugels gaat zetten, dus gaat verkrampen, spannen de riempjes aan, dus komt er druk op te staan. Zie dit niet als het fijnknijpen van de neus, want er zitten ringetjes tussen het bovenste gedeelte en het onderste gedeelte, dus komt er niet enorme druk op het bovenste stuk te staan, als de onderste riempjes samenknijpen. Let op!, met dit "hoofdstel" kan je dus niet een paard hebben die hiervoor ongevoelig is, en er gewoon doorheen denderd. Je kan namelijk niet constante druk op de teugels behouden, je moet ook kunnen ontspannen, en weet je wel waarom?, omdat die riempjes anders aangespannen blijven, je paard raakt eraan gewend, en hij denderd er alleen maar meer doorheen, omdat het niet meer pijnlijk is. Misschien is pijnlijk het verkeerde woord, kwellend, en dan loopt ze er doorheen. Het moet dus wel kwellend blijven. Even terug naar je probleem, als je paard onder je uit rent, is daar een logische reden voor, een paard rent niet om het rennen, er is iets. Wat?, dat moet je zelf uitzoeken, maar ik hoop met mijn bitloos-ervaring je hier iets over wijs te kunnen maken, bitloos heeft niks te maken met het ineens rustiger worden van je paard. Het is gewoon de paardvriendelijke manier van het rijden. Je moet goed nadenken voor je met dit paard bitloos gaat rijden.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:47

Ik heb een keer een soort documentaire gezien van een man die paarden beleerde.
Hij vertelde dat als je een ophouding gaf de eerste reactie van het paard is er tegeningaan.
Het paard zal dus eerst door moeten krijgen dat Ophouding -> Zachter gaan en niet er doorheen lopen. (Stem geluid erbij)
Misschien heeft dit er ook wat mee temaken?

Les nemen helpt ook erg goed.

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:48

Emmaa_ schreef:
Als je bitloos wilt rijden, moet je, je niet laten tegenhangen door een paard wat onder je vandaan schiet. Alleen ik zou niet zomaar een halster nemen, of een hoofdstel nemen en daar het bit uit halen, want dan heb je inderdaad niets meer van controle. Als het al een druktemakertje is, zou ik op zoek gaan naar een paard vriendelijke versie van een hackamore. Of iets waar ik laatst over gelezen had, volgens mij iets van Emiel Voest, dat is een heel simpel hoofdstel, een bakstuk en een neusriem, maar het zit zo knap in elkaar, de neusriem onder de neus bestaat uit 2 riempjes, die elkaar kruisen. Zodra je meer druk op je teugels gaat zetten, dus gaat verkrampen, spannen de riempjes aan, dus komt er druk op te staan. Zie dit niet als het fijnknijpen van de neus, want er zitten ringetjes tussen het bovenste gedeelte en het onderste gedeelte, dus komt er niet enorme druk op het bovenste stuk te staan, als de onderste riempjes samenknijpen. Let op!, met dit "hoofdstel" kan je dus niet een paard hebben die hiervoor ongevoelig is, en er gewoon doorheen denderd. Je kan namelijk niet constante druk op de teugels behouden, je moet ook kunnen ontspannen, en weet je wel waarom?, omdat die riempjes anders aangespannen blijven, je paard raakt eraan gewend, en hij denderd er alleen maar meer doorheen, omdat het niet meer pijnlijk is. Misschien is pijnlijk het verkeerde woord, kwellend, en dan loopt ze er doorheen. Het moet dus wel kwellend blijven. Even terug naar je probleem, als je paard onder je uit rent, is daar een logische reden voor, een paard rent niet om het rennen, er is iets. Wat?, dat moet je zelf uitzoeken, maar ik hoop met mijn bitloos-ervaring je hier iets over wijs te kunnen maken, bitloos heeft niks te maken met het ineens rustiger worden van je paard. Het is gewoon de paardvriendelijke manier van het rijden. Je moet goed nadenken voor je met dit paard bitloos gaat rijden.

De werking van dit hoofdstel lijkt mij precies dezelfde als de werking van met een zacht bit rijden. Als je zelf aanspant (je zegt zelfs verkrampt, wat NOOIT goed is! Ook niet bitloos!!) wordt het voor het paard kwellend/niet prettig. Dat is zo met wat je ook rijdt. Bitloos en met bit werkt wat dat betreft precies hetzelfde. Druk op de neus doet ook pijn, en zeker als het de luchtwegen afsluit zoals je bij soms bij bitloze rijders ziet.

Ik denk dat het bitloos wel een oplossing kan zijn voor deze ruiter, maar dan vanwge een heel andere reden. Ik denk dat het paard zo onder je vandaan blijft lopen omdat jouw reactie er een van trekken en spanning is. Als je bitloos rijd, ontspannen veel mensen hun armen beter omdat ze denken dat er niets te trekken valt. Dat is de werkelijke reden voor het positieve effect van bitloos rijden in mijn ogen.

Veel succes!