Paard hheeft moeite/kan geen rechtergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aliciaaaxx

Paard hheeft moeite/kan geen rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 14:07

hooi Bloos

ik heb een pony van 13 jaar en is hij is en 3-kwart arabier,
het gaat goed met rijden en met linksomgalopperen Haha! Clown Pling Cool
ik merk dat hij op de linkerhand wat losser is en ook makkelijker aan de teugel loopt.
Nu is mijn probleem dat hij moeite heeft met de rechtergalop. Verward
Als ik hem op de rechterhand wil aanspringen gaat hij telkens in de linker galop, en na een tijdje probeert hij rechtsom.
Op een of andere rare manier zit rechtsom helemaal niet lekker, helemaal niet zoals een galop hoort.
Nou was laatst mijn moeder met mij mee toen ik ging rijden (heeft verstand van paarden) en ik moest minimaal 3 keer de rechtergalop goed doen, dat is een afspraak zodat hij misschien leert dat hij rechtsom in de rechtergalop moet springen.
Maar nu viel haar op (ik had allang al opgemerkt dat het heel vreemd zat, rechtergalop) dat hij dan heel raar doet met zijn voorbenen. het lijkt helemaal niet op een galop, en het ziet er heel raar uit. Het ziet eruit alsof hij het niet kan. en zo voelt het dus ook. Ik vroeg mij af of iemand tips heeft om hem te leren hoe hij zijn benen moet neerzetten en dan rechtsom goed kan galopperen. Ach gut Hij kán wel rechtsom aanspringen, maar probeert het te vermijden omdat het geen 'rechtergalop' zeg maar is. Ik hoop dat iemand hier tips voor heeft, want het is een superleuke pony (1.48 m en 13 jaar oud) en ik ga er vanuit (aan zijn kwaliteiten te zien) dat hij goed beleerd is. Maar die rechtergalop, daar snap ik niet zo veel van.
Iig, alvast bedankt Knipoog

Anoniem

Re: Paard hheeft moeite/kan geen rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:34

Probeer het eens aan de longe, zonder dat er iemand op zit. Galopeert hij dan ook zo raar? Misschien dan even de dierenarts erbij halen? Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:45

Als ie het aan de longe wel goed doet dan weet je dat het een rijtechnisch probleem is.

Je moet in dat geval eens proberen op de volte stelling naar buiten te nemen en op het verkeerde been lichtrijden en zo aanspringen. Door hem naar buiten te stellen zul je in je binnenhand vriendelijker zijn en heeft ie ruimte om goed aan te springen.

Doet ie het aan de longe ook niet, dan DA erbij halen. Dan zal ie hoogstwaarschijnlijk een probleem hebben in zijn rug wat wellicht weer voortkomt uit een aandoening aan een of meerdere benen. Of andersom.

Succes

aliciaaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 15:59

Oké, bedankt;).
Ik zal het woensdag/dinsdag ff proberen, want morgen (en overmorgen misschien) doet iemand anders hem.
Ik laat jullie dan wel weten hoe het verder gaat:D.
Maar als het een probleem is met zijn rug dat wellicht dan misschien voortkomt uit z'n benen, is het dan niet raar dat het alleen op de rechterhand is?
en ik neem dan weer mn moeder mee; zal dan hem eerst ff longeren en laten galopperen en kijken hoe die het doet en daarna tijdens het rijden. Als het zo blijft dan haal ik er iemand bij die er meer verstand van heeft (als het nodig is de dierenarts;-))
Jullie horen nog van me Clown

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:06

aliciaaaxx schreef:
Oké, bedankt;).
Ik zal het woensdag/dinsdag ff proberen, want morgen (en overmorgen misschien) doet iemand anders hem.
Maar als het een probleem is met zijn rug dat wellicht dan misschien voortkomt uit z'n benen, is het dan niet raar dat het alleen op de rechterhand is?
en ik neem dan weer mn moeder mee; zal dan hem eerst ff longeren en laten galopperen en kijken hoe die het doet en daarna tijdens het rijden. Als het zo blijft dan haal ik er iemand bij die er meer verstand van heeft (als het nodig is de dierenarts;-))

Daar zou ik niet vanuit gaan. Ik zou eerder denken dat het 'raar doen' met zijn benen een gevolg is van een probleem in zijn rug...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:10

aliciaaaxx schreef:
Oké, bedankt;).

Nee dat is niet gek, ga jezelf maar na. Als jij last hebt van een been dan ga je het proberen te ontlasten. Je gaat dan dus anders lopen waardoor je je rug ook anders gebruikt. Op den duur gaan de spieren vast zitten. Duurt dit lang genoeg dan kan het zijn dat de spieren aan de ene kant veel meer ontwikkelen dan aan de andere kant. Daardoor wordt je paard scheef en aan de overbelaste kant kunnen dan zijn rugspieren gaan verkrampen. Hij zal dan aan één kant dus vasthouden en moeite hebben met buiging. Kun je niet inbuigen, dan kun je ook je oefeningen niet goed doen en ga je raar lopen.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:13

het klinkt wel alsof er iets niet lekker zit in zijn rug of bekken.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 08:41

Precies daar zat ik ook aan te denken.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 08:56

je kunt er miss ook een fisioterapeut Knipoog (sorry als dit fout is geschreven) bij halen. heb ik ook gedaan, mijn paard sprong ook apsoluut niet aan op de rechtse hand. van alles gebrobeerd en naar drie keer fisioterapie , springt hij weer rechts aan. hij zat gewoon heel vast in zijn rug omdat hij een keer een wond heeft gehad aan zijn been (voor dat ik hem kocht), en toen heeft die zolang kreupel gelopen dat het in zijn rug vast is gaan zitten. Boos!

groetjes en hoop dat je er wat aan hebt ik ken ook wel wat fisioterapeuten dus als je een nummer zoekt Knipoog hoor ik het wel Haha!

aliciaaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 20:49

oké bedankt voor jullie tips. ik ga eerst kijken of het een 'rijtechnisch' probleem is (longeren en dan kijken of hij het wel normaal doet). Daarna kijk ik wel wat me het beste lijkt DA of fysio. Jullie horen nog van me, en ik hoop dat het goed komt want het is echt een kanjer Bloos Clown .

sabinejoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:11

Als er medisch niets mis is, kan het ook zijn dat je paardje scheef is.. dit is dat rijtechnisch wel op te lossen.. staan wel topics hier over rechtrichten.
Succes

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:19

Mijn paard heeft, sinds een duik in de sloot, zo'n dikke twee jaar terug, ook problemen met de galop, weliswaar de linker, maar denk dat dat voor het verhaal niet uitmaakt. Rechtsom gallopeert hij zonder problemen, linksom dus niet, bij hem komt het door een spierblessure in zijn schouder. Veel oefenen, voltes, aanspringen paar sprongen galop, terug naar draf en weer aanspringen, en verruimen heeft bij mijn paard al ontzettend geholpen, dit alles natuurlijk op de hand dat het minst gaat.

aliciaaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 19:59

Hee

sorry dat ik even niets van me liet horen, maar ik had het nogal druk. Het is inderdaad iets medisch, hij heeft toen hij 2 jaar was de neurologische vorm van het rhino-virus gekregen. Dat was toen bij hem heel erg, zijn rechterachterbeen is daardoor slap. Vandaar dat die rechtergalop niet (goed) lukt. Iig, nog bedankt voor jullie antwoorden Knipoog .