hoe haar het beste terug rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elledani68

hoe haar het beste terug rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 17:49

Met rijden is mijn dame na enige tijd wat heter.Ze heel erg voorwaarts en is dan moeilijk weer naar een wat rustiger tempo te rijden.Hoe pak ik dit het beste aan. Wat zijn eventueel oefeningen die ik met haar kan doen.

Sandy1103

Re: hoe haar het beste terug rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:17

Heey, lastig probleem altijd ... Ik zou je aanraden haar vooral op je zit terug te rijden ipv flink aan de teugels te hangen ofzo. En ik denk ook dat je haar met rijden vooral bezig moet houden door veel te doen, veel figuurtjes rijden. Wat je ook zou kunnen doen is steeds als ze bijvoorbeeld in draf gaat en ze gaat te hard dat je een overgang maakt terug naar de stap als ze dan weer rustig is dan weer aandraven en weer gaan stappen als ze te heet wordt. Ik denk dat je zelf ook maar wat moet gaan experimenteren wat voor jou paard het beste werkt, elk paard is verschillend. iig succes er mee

Kiki123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 23:25

Overgangen, schijnovergangen, veel afwisselen en haar goed aan het werk houden. Zodat ze op jou gaat concentreren.
Ze moet gaan afwachten wat jij van haar wil, in plaats van dat ze zelf gaat denken en lekker hard gaat Tong uitsteken
En idd met je zit terug rijden. Maar af en toe een ophouding kan ook geen kwaad. Succes !

idijkzeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:11

Hallo,
Ik heb dit probleem ook. Ik rij een 7-jarige Osmium merrie die enorm actief wordt (met name na de galop). Ze is dan haast niet meer te houden en gooit ook nog eens haar neus in de lucht.
Mijn advies:
- Hou je benen eraan, klinkt raar misschien maar vooral niet stoppen met drijven
- Veel figuren rijden zodat je de aandacht erbij houdt
- Niet accepteren... consequent doorvoeren dat het niet mag, ze rennen gewoon weg voor het werk dus zorg ervoor dat je haar (of hem) direct terugneemt, ben daar duidelijk in (niet de mond kapottrekken, maar wel duidelijk), en zodra ze langzamer gaat weer vriendelijk worden met je hand. Zo weten ze dat ze iets fout doen...
- Als er nog andere mensen op rijden, zorg dan dat ook zij dit gedrag op de juiste manier corrigeren...

Deze tips heb ik van mijn instructeur en hebben mij enorm geholpen. Succes ermee...

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:52

Bovenstaande tips werken erg goed. Verder zou ik veel rustmomenten inbouwen, zodat ze ook de kans krijgt om zowel lichamelijk als geeestelijk weer even te ontspannen. Dat voorkomt dat de spanning te hoog oploopt. Vaak is dat namelijk de oorzaak van een paard wat tijdens het rijden te heet word. Dus voordat ze heet gaat worden, ga jij al weer stappen aan de lange teugel.
Naarmate het makkelijker gaat kan je de rustmomenten inkorten en verminderen qua aantal.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:53

Wat mijn instructrice mij vertelde toen ik zo'n hete merrie reed was: in draf steeds in het goede tempo 1, 2 tellen, zodat je elke kleine versnelling al merkt en dan terugrijden met je zit.
Wat ik dan vaak deed (en dat werkte) was langzamer lichtrijden (dus gewoon blijven lichtrijden in het 'goede' tempo) en mn billen en bovenbenen aanspannen (doe ik altijd voor overgang terug).

Edit: marlis en ik schreven tegelijk een reactie, maar wat zij zegt vind ik ook wel een zeer goede benadering van het probleem en ik zal dan ook zeker kijken of dat in dit geval ook van toepassing is.
Succes ermee!

Debbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 20:47

Hey,

Als mijn paard te hevig is, rijd ik niets anders dan overgangen. Draf, halt, draf, stap, halt, stap.
Als ze niet vooruit wil, is het stap draf galop, draf, stap galop, veruimen.
Niks anders dan overgangen rijden.
pas als ze rustig wordt, kan ik gaan galopperen. Gaat ze dan hier ook aan de haal, dan ga ik terug naar draf, galopeer terug aan, overgangen rijden om de 2 passen, helpt bij mij.

Veel succes

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:38

Judje schreef:
Wat mijn instructrice mij vertelde toen ik zo'n hete merrie reed was: in draf steeds in het goede tempo 1, 2 tellen, zodat je elke kleine versnelling al merkt en dan terugrijden met je zit.
Wat ik dan vaak deed (en dat werkte) was langzamer lichtrijden (dus gewoon blijven lichtrijden in het 'goede' tempo) en mn billen en bovenbenen aanspannen (doe ik altijd voor overgang terug).

Edit: marlis en ik schreven tegelijk een reactie, maar wat zij zegt vind ik ook wel een zeer goede benadering van het probleem en ik zal dan ook zeker kijken of dat in dit geval ook van toepassing is.
Succes ermee!

dat tellen werkt heel erg goed! ik moet zo ie zo altijd tellen onder het rijden, zodat je paard altijd in het zelfde tempo blijft lopen wanneer jij dat wil.

Ver probeer veel met je zit te rijden, als je aan de teugels gaat zitten, komen ze er makkelijk tegen in. Als ze echt niet reageert daar op, zet em gerust eens een keer stil.
En verder staan er al genoeg tips die werken als het geod is Tong uitsteken

Succes er mee!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:41

Overgangen werken niet voor elk paard, ik heb een extréém voorwaarts paard en daar moet ik echt geen overgangen mee gaan rijden om het overgangen rijden zeg maar. Dan wordt het een kanonnetje.
Ik houd haar rustig op stem, véél been, zo weinig mogelijk met de hand, als je wéét dat ze ergens voor gaan rennen niet gelijk gespannen gaan zitten dat is nog een aanleiding om te gaan rennen. En inderdaad veel rust momenten. En dan echt rust, niet bijvoorbeeldverplicht stilstaan terwijl ze dat niet willen en dus elke keer stapjes gaan zetten, daar worden ze druk van. Mijn paard wordt kalmer van voltes stappen en dus combineer ik dat met buiging en stelling, hebben we er beide wat aan!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:49

ik rij ook zo'n druk paardje wat niet terug te rijden is na de galop.
Dan is het ook vaak hoofd omhoog en bit vast pakken en rennen.
Bij mij helpen dan ook geen overgangen. Word het alleen maar erger. Ga wel met haar afwisselen van linksom en rechtsom.
Kleine volte link en kleine volte rechts. Proberen het bit weer los te krijgen en daarna een overgang maken naar stap.
Dan zet ik haar tot halthouden en tel even tot tien. Die tien tellen kan ze zelf ook even ontspannen. Ik draaf eerst niet weer aan. Blijf even stappen, en werk een aantal keer naar het halthouden.
Pas na een aantal minuten kan ik weer netjes beherst aandraven.

Dit duurde eerder velemalen langer, maar nu gaat het steeds beter. Het is nu zelf zo dat ik haar normaal kan terug rijden. Het is puur het opgefokte waardoor ze zo doet.
Ze krijg van mij eerst tijd om zelf te gaan ontspannen.