Keertwending om de achterhand...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Keertwending om de achterhand...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 15:29

Ik ben begonnen, om Verle wat soepeler en wat meer in stap te kunnen verzamelen, met keertwendingen om de achterhand.

Nu echter, elke keer als ik een keertwending om de achterhand wil rijden. Draait ze eerder om de voorhand dan om de achterhand. Dat ze haar achterhand nog niet volledig laat 'staan', dus dat ze nog een wat grotere volte maakt, geeft niet zo veel. Maar heb het idee dat ze meer om de voorhand/middenhand draait dan om de achterhand. Of idee, dat weet ik wel zeker

Op de grond aan de hand doet ze het wel prima, laat ze binnen achterbeen op dezelfde plek, soms een heel klein rondje.

Nu denk ik dus dat ik zelf de hulpen niet goed geeft, of in ieder geval niet logisch om haar dat te leren. Terwijl ik precies dezelfde hulpen geef als bij mijn vorige merrie, die zo perfect om de achterhand draaide, maar die merrie was verder in bepaalde dingen dan Verle.

Verle kan wel al de werkpirouettes in galop, dat is toch wel redelijk dezelfde hulp..?
Ook kan Verle travers en appuyementen redelijk, nog niet 100% bevestigd, maar ze doet en kan het wel. Sb en wijken zijn zo goed als helemaal bevestigd!

Dus ben ik nu eigenlijk wel benieuwd naar de precieze hulpen voor de keertwending om de achterhand en hoe het beste te leren..?

De hulp voor keertwending om de achterhand die ik geef is:
In het begin iets richting sb rijden, dan halve ophouding, buiten teugel iets meer dan binnen teugel.
Verder:
Binnen teugel doet in princiepe niets meer als alleen stelling houden.
Binnen been zorgt voor voorwaartse beweging.
Buiten teugel begrensd de hals en schouder door de teugel tegen de hals aan te leggen en af en toe een halve ophouding.
Buitenbeen begrensd de achterhand op uitzwaaien en stuurt het paard opzij door lichte druk...

Is dit de goede hulp voor de keertwending, of mis ik ergens iets of doe ik te veel?
En anders, hoe leer ik Verle de keertwending om de achterhand Haha!

Verle hoeft van mij geen hele rondes te draaien, 2 passen duidelijk om de achterhand vind ik méér dan voldoende!

tita

Re: Keertwending om de achterhand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:33

Citaat:
Verle kan wel al de werkpirouettes in galop, dat is toch wel redelijk dezelfde hulp..?
Ook kan Verle travers en appuyementen redelijk, nog niet 100% bevestigd, maar ze doet en kan het wel. Sb en wijken zijn zo goed als helemaal bevestigd!

Is geen logische wekwijze om je paard een werkpiroutte te leren terwijl ie nog geen keerwending kan.
Heb je ook moeit met een kwart en een halve keertwending.

Overigens moeten je achter benen niet blijven staan..je voor hand moet draaien om de achterhand maar de achter benen moeten wel degelijk pasjes maken.

Om de hulpen van een keertwending te geven moet ik eerst weten of je een halve keerwendig kan maken of niet een kwart is nog belangrijker

De kwart keertwending zorgt voor de 1e basis van de keertwending

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:37

oeps ik had niet goed gelezen Clown

Je begint met het leren van een keertweding met een kwart keertwending.

Het beste is van vanaf de hoefslag naar het midden toe dat is ong 3-pasjes.
Je houdt lichte stelling met je buitenhand en je draait je lichaam iets waar je naar toe gaat.

Voordat je gaat draaien zorg je dat je paard in een verzamelde stap is.
Met je binnenbeen en je buitenhand zorg je dat ie een paar pasjes opzij doet in een vorm van de volte.
Zodra je voelt dat de achterhand stil staan begin je overnieuw.

De achterbenen van een paard moeten meedraaien alleen kleiner dan de voorbenen doet ie dat niet dan draait ie om het "spilbeen" dat is een veel gemaakte fout

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 15:40

tita schreef:
Citaat:

Is geen logische wekwijze om je paard een werkpiroutte te leren terwijl ie nog geen keerwending kan.
Heb je ook moeit met een kwart en een halve keertwending.

Overigens moeten je achter benen niet blijven staan..je voor hand moet draaien om de achterhand maar de achter benen moeten wel degelijk pasjes maken.

Om de hulpen van een keertwending te geven moet ik eerst weten of je een halve keerwendig kan maken of niet een kwart is nog belangrijker

De kwart keertwending zorgt voor de 1e basis van de keertwending

De werkpirouettes zijn er uit gekomen door haar in galop op de volte te gaan sluiten en de volte te vergroten en verkleinen. Werkpirouette was dus geen doel, maar is er uit gekomen door haar in galop te leren sluiten. Ze werd namelijk heel snel heel lang.

Ze kan keertwending om de achterhand helemaal nog niet, ook geen kwart.
Ze draait wel, maar de achterbenen maken een grotere volte dan de voorbenen, dus draait ze om de voorhand.

Dat de achterbenen niet moeten blijven staan weet ik, ze mogen een volte van 1m maken. De achterbenen moeten juist blijven stappen, anders heb je een spin en dat wordt behoorlijk streng afgestraft op wedstrijden. Haha!

Zoals ik in mijn begin post ook zei ben ik al heel te vrede als ze 2 pasjes doet, maar ze draait gewoon nog niet om haar achterhand, eerder zelfs dus om haar voorhand.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 15:42

tita schreef:
oeps ik had niet goed gelezen Clown

Je begint met het leren van een keertweding met een kwart keertwending.

Het beste is van vanaf de hoefslag naar het midden toe dat is ong 3-pasjes.
Je houdt lichte stelling met je buitenhand en je draait je lichaam iets waar je naar toe gaat.

Voordat je gaat draaien zorg je dat je paard in een verzamelde stap is.
Met je binnenbeen en je buitenhand zorg je dat ie een paar pasjes opzij doet in een vorm van de volte.
Zodra je voelt dat de achterhand stil staan begin je overnieuw.

De achterbenen van een paard moeten meedraaien alleen kleiner dan de voorbenen doet ie dat niet dan draait ie om het "spilbeen" dat is een veel gemaakte fout

En dat laatste doet ze dus juist. Knipoog

Edit: Nee ze draait om haar voorhand Bloos Las ook te snel... Bloos

Dus eigenlijk beginnen met travers op de volte? De achterhand naar binnen zetten en via de buitenhand op te vangen dat ze met de voorhand mee op zij gaat?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:44

Mag in het begin best grote passen zijn hoor.
Net wat je zegt, een pasje is al goed.

Goed begrenzen met je teugels en met je ene benen opzij duwen en de andere been ervoor zorgen dat ze blijft stappen.

Maar het allerbelangrijkst is wel dat ze een actieve verzamelde stap heeft.
Die moet je kunnen behersen wil je verder gaan met een keertwending

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:45

Nee geen travers dan draai je helemaal verkeerd...het is gewoon vanaf de hoefslag schoudervoor rijden en dan in de wending zetten. (ps het is niet helemaal verkeerd maar TE om het ff zo te leren)

Schoudervoor ook niet te lang doen, een pas.
Later moet je dat weer weg halen dit zijn alleen trucjes en helaas het moet zonder
Laatst bijgewerkt door tita op 23-11-07 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:47

Citaat:
Dus eigenlijk beginnen met travers op de volte? De achterhand naar binnen zetten en via de buitenhand op te vangen dat ze met de voorhand mee op zij gaat?

Dit moest ik pas gaan doen toen ze een heel en halve keertwending ging leren.
Door te beginnen met travers te stappen op een volte en dan die volte sluiten...
Maar ik zou dit persoonlijk pas doen als ie een kwart kent.

nijla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:51

tita schreef:
Citaat:

Dit moest ik pas gaan doen toen ze een heel en halve keertwending ging leren.
Door te beginnen met travers te stappen op een volte en dan die volte sluiten...
Maar ik zou dit persoonlijk pas doen als ie een kwart kent.

Zo heb ik het ook geleerd, mijn pony had er erg moeite mee maar zo gaat het steeds beter. Later gewoon op de hoefslag de oefening doen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 16:07

OKe, travers kan ze namelijk opzich best goed. Dus vandaar dat ik het vroeg...

Maar dus gewoon schoudervoor en zo haar voorhand om de achterhand mee proberen te nemen. Eén duidelijk pasis voor mij ook meer dan voldoende, dan is er in ieder geval het begin. De rest komt dan vanzelf wel na veel oefenen..

Ga vanavond zo eens proberen vanuit schouder voor de volte op.

nijla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:08

Succes ermee!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 15:58

Sorry voor de late reactie! Maar vrijdag avond eens geprobeerd, en ja! Ze heeft het door Haha!

Eerst met schoudervoor geprobeert, maar kwam weer om de voorhand uit. Toen gewoon eens van uit travers geprobeerd en ze draaide gewoon fijn mee!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:28

Ik heb het mijn paard geleerd door op een volte van 10m ergens in het midden van de piste travers in te zetten (dus eerst wel een gewone volte), zodat hij zeker actief blijft stappen achteraan en zo krijg je eigenlijk een uitvergrote keertwending. Je moet ook regelmatig terug even rechtuit stappen. En als dat goed gaat op die volte kan je de cirkel kleiner maken. En daarna kan je ook vanuit een stukje rechtuit een keertwending proberen inzetten, als je vanop de hoefslag begint moet je wel eerst je paard wat schoudervoor zetten en niet in travers! Veel succes nog.

weemi_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:37

ga ik ook eens proberen

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 16:59

Izzy19 schreef:
Ik heb het mijn paard geleerd door op een volte van 10m ergens in het midden van de piste travers in te zetten (dus eerst wel een gewone volte), zodat hij zeker actief blijft stappen achteraan en zo krijg je eigenlijk een uitvergrote keertwending. Je moet ook regelmatig terug even rechtuit stappen. En als dat goed gaat op die volte kan je de cirkel kleiner maken. En daarna kan je ook vanuit een stukje rechtuit een keertwending proberen inzetten, als je vanop de hoefslag begint moet je wel eerst je paard wat schoudervoor zetten en niet in travers! Veel succes nog.

Ja klopt wel dat je eerst vanuit schoudervoor moet, maa rom het te leren lukte het zo niet. Met de travers dus wel!

Bedankt! Haha!