Sedalin voor het berijden van groen paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 17:39

Steef schreef:
Ik vind het hier op bokt altijd enorm 'grappig' om te zien dat de profs afgekraakt worden om hun manieren. Terwijl de helft van die mensen die het af lopen te kraken niet eens weten waar ze over praten, er geen ervaring mee hebben en het zelf ook al niet voormekaar maken. Ik erger me rot als ik hier op bokt lees dat er iemand vind dat er bij die profs die lastige paarden niet goed behandelt zijn. Waar komen die bokken vandaan? Bij de particulieren toch? Ik heb nog maar weinig verwende paarden bij profs vandaan zien komen, bij particulieren des te meer.


Amen!

LeonoorStoos
Berichten: 18
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 17:41

Sedalin is een spierenverslappend middel --> dierenarts en lees de bijsluiter...de rest kan dan ingevuld worden, toch?

LeonoorStoos
Berichten: 18
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 17:43

Het is dus niet verstandig om sedalin te geven. Als ik jou was zou ik m'n botten niet gaan breken (zoals ik heb gedaan) en gewoon iemand erbij halen die het dagelijks doet en er dus heel ervaring in heeft. Laat die het klusje maar klaren, je zult zien dat als je hem/haar een weekje uit handen geeft je veel verder komt dan waar je nu bent. (spreek uit ervaring).
Daarna kun je lekker zelf aan de gang, daar heb jij meer aan, maar je paard ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 17:44

LeonoorStoos schreef:
Het is dus niet verstandig om sedalin te geven. Als ik jou was zou ik m'n botten niet gaan breken (zoals ik heb gedaan) en gewoon iemand erbij halen die het dagelijks doet en er dus heel ervaring in heeft. Laat die het klusje maar klaren, je zult zien dat als je hem/haar een weekje uit handen geeft je veel verder komt dan waar je nu bent. (spreek uit ervaring).
Daarna kun je lekker zelf aan de gang, daar heb jij meer aan, maar je paard ook!


Hier iemand die het jarenlang dagelijks meerder paarden per dag zadelmak maakte, lees mijn bovenstaande verslag maar!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48578
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 17:54

Afkraken... zo wil ik het niet noemen... maar ik ben van mening dat een paard met liefde, vertrouwen en begrip verder komt dan met verdovende middelen...

Je moest eens weten hoeveel ik bereikt heb met mijn eigen pony bereikt heb met clickertraining..... (wel onder professionele begeleiding!)

De een doet het zo, de ander doet het weer anders.... ik zou zelf alleen nooit naar de verdovende middelen grijpen....

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 17:56

Zulke dingen als clickertraining en andere manieren maken wel dat mensen te soft worden, en waar gaan die paarden heen die de particulieren niet meer aankunnen omdat ze verwend zijn?




Je mag door voor de koelkast...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 17:57

[quote="Steef"]Zulke dingen als clickertraining en andere manieren maken wel dat mensen te soft worden, en waar gaan die paarden heen die de particulieren niet meer aankunnen omdat ze verwend zijn?quote]

Naar jou steef! Knipoog

of naar mensen zoals ik, die dan sedalin gebruiken voor hun eigen veiligheid!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 17:58

SmithsGirl schreef:
maar ik ben van mening dat een paard met liefde, vertrouwen en begrip verder komt dan met verdovende middelen...
waar baseer je die mening op? jarenlange ervaring?
ik snap niet waar al dit gedoe voor nodig is. een driftkikker van een paard kan je best iets geven in zo'n geval, voor beide partijen vriendelijker lijkt me. beter dat het zadelmak maken goed gaat dan dat er iets traumatisch gebeurt lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:02

Juist Sp, nu pak je een goed punt, vaak hebben dit soort paarden traumatische ervaringen ( om het soft uit te drukken) en daardoor wordt het een gewoonte voor zo'n dier om dat gedrag te vertonen, die gewoonte doorbreek je op een veilige manier met wat sedalin. En voor de meeste gebruik ik het niet, geloof dat het al weer 4 jaar geleden is dat ik het voor het laatst gebruikt heb. Maar voor paarden die echt lastig zijn, vaak zijn geprobeerd die moeten die vicieuze cirkel uit, en als je dat op een redelijk veilige manier wil doen, is sedalin een goede oplossing.

ik praat wel over het type paard, waar je je voet niet eens bij in de beugel kan doen he!!! Niet over de dieren die eens een bokje geven.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:17

SuperPepeijn"]
[quote="SmithsGirl schreef:
maar ik ben van mening dat een paard met liefde, vertrouwen en begrip verder komt dan met verdovende middelen...
waar baseer je die mening op? jarenlange ervaring?
ik snap niet waar al dit gedoe voor nodig is. een driftkikker van een paard kan je best iets geven in zo'n geval, voor beide partijen vriendelijker lijkt me. beter dat het zadelmak maken goed gaat dan dat er iets traumatisch gebeurt lijkt me.
[/quote]
Daar ben ik het wel mee eens.
Tuurlijk heb je paarden waarmee je soms niet anders kan.
Maar laat haar het paard dan naar iemand brengen die WEET wat Sedalin doet. Wat de gevaren zijn en die het op zijn/haar manier doet.
Nu lijkt het alsof er een groen iemand een groen paard gaat inrijden, zelf niet weet hoe en dan maar grijpt naar de verdovende middelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 19:20

Zo vond ik het ook klinken kleintje.
Ik weet dat ze op echt profecionele stallen, met echt maffe knollen wel eens dingen doen die ik hier niet neer ga zetten.
Stel dat het na gedaan word.
Want je hoort hier allemaal verhalen van "ik heb een gevaarlijk paard, maar ligt niet aan mij, ik heb ervaring."
Ja, ja, eerst zien dan geloven.
En dan blijven er maar weinig mensen over die ECHT ervaring met jonge en lastige paarden hebben.

Dus als tip Sedalin geven lijkt me niet veilig en je krijgt dan dus ook van die dingen zoals ik hierboven al beschreef.
Die griet dacht ook dat ze kon rijden, maar was altijd bang en dat was de reden dat daar de paarden ook maf deden.
En dat is meestal de reden. Alleen nu nog toegeven.
Net als het inzien dat een pony die een keertje bokt of eens wat harder wegrend als een basis galopje, geen gevaarlijk of moeilijk paard is.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 19:53

We vroegen alleen waarin Natasha prof is. En nogmaals het is niet handig van profs om hun truckjes aan amateurs te promoten. Dan kunnen we ook nog wel uitleggen hoe de schoenen en de elastieken werken. Trouwens Steef waarin ben jij nou zo'n geweldige prof. Waar haal jij al die kennis en ervaring vandaan om je "rot" te kunnen ergeren aan mensen die zich terecht zorgen maken over de dier-onvriendelijke behandeling die heel wat mensen uit onkunde toepassen?

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:07

Op het moment dat profs via Bokt advies gaan vragen over hun vak, ga ik me echt zorgen maken,......

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:30

Daar ben ik het wel mee eens......Met Kawa dus....
Laatst bijgewerkt door Tigger op 23-11-02 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:56

Volgens mij is deze discussie wel gevoerd. De voors en tegens van het gebruik van sedalin bij het aanrijden van een paard zijn wel besproken denk ik. Als iemand nog iets toe heeft te voegen aan de discussie, dan graag, maar het lijkt me niet nodig om verder te gaan op stekeligheden.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 21:43

runningkawa schreef:
Net als het inzien dat een pony die een keertje bokt of eens wat harder wegrend als een basis galopje, geen gevaarlijk of moeilijk paard is.

BINGO!

Ik ben geen prof. Heb wel vaak genoeg bij profs gelopen om te weten wat ze doen. Ik keur niet alles goed, maar soms kunnen ze niet anders. Die mensen verdienen er hun brood mee en moeten de paarden wel zadelmak krijgen. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard verpest bij een prof vandaan kwam. Wel dat het paard verpest bij de prof kwam, dat de prof maar weinig tijd erin mocht steken van de eigenaren omdat het zo duur was en ja... dan krijg je geen paard terug wat ineens weer vol vertrouwen in het leven staat. Wel is het paard dan berijdbaar!

Ik snap gewoon niet dat een prof hier zulke vragen stelt. Als het echt een prof is dan kent ze de vooroordelen over Sedalin en inrijden. Als het echt een prof is... dan heeft ze daar haar kennisenkring wel naar om zulke vragen te stellen!

Ik vind dit alleen erg triest voor het paard. Misschien is het inderdaad een moeilijk paard, maar ik heb er nu echt mijn twijfels over!

gomir

Berichten: 25551
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 21:50

Idd, ik vind het ook een heel verschil of het om een verprutst paard gaat of om een echt groen 'lastig' paard Haha!
Bij echt verreden dieren moet je nu eenmaal weleens wat...soms kun je er niet eens meer met een zadel bij in de buurt komen. Hoe wil je dat als prof dan oplossen en dan ook nog het liefst binnen twee weken, anders kost het teveel...Dan red je dat echt niet alleen met liefde, als dat al helpt bij zo'n paardje!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48578
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:06

SuperPepeijn"]
[quote="SmithsGirl schreef:
maar ik ben van mening dat een paard met liefde, vertrouwen en begrip verder komt dan met verdovende middelen...
waar baseer je die mening op? jarenlange ervaring?
ik snap niet waar al dit gedoe voor nodig is. een driftkikker van een paard kan je best iets geven in zo'n geval, voor beide partijen vriendelijker lijkt me. beter dat het zadelmak maken goed gaat dan dat er iets traumatisch gebeurt lijkt me.
[/quote]

Ik baseer deze mening op mijn eigen pony... en ja ik heb ook jaren ervaring, maar dat was vooral op manege- en verzorgpaarden.

Mijn eigen pony is zeer zeker geen makkelijke tante,.... en ze heeft ook traumatische ervaringen... (= te lang verhaal voor deze topic)....
Met behulp van Clickertraining, NH (Pat Parelli methode), bachbloesemremedies (door therapeute voorgeschreven), half jaartje "pauze" ingelast en heel veel liefde en geduld is ze er weer helemaal bovenop gekomen... is nu met rijden enigszins braaf (proberen zal ze altijd)... de enige medicijnen die ik heb gebruikt zijn dus de bachbloesems.... en dat is homeopatisch...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:10

Sorry maar van ervaring spreek ik niet door het rijden met manege ponys.
Hoe jij er ook over denkt, maar ik vind elke manege pony makkelijk.
En van 1 eigen pony kun je niet spreken over ervaring.

Dit is niet l*llig bedoeld, maar ervaring is bij mij heel wat anders.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:19

nee inderdaad, het is heel fijn dat dit voor jou geholpen heeft, maar met 1 pony (de manege en verzorgponies heb je niet ingereden denk ik) heb je geen vergelijkingsmateriaal.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48578
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:20

runningkawa schreef:
Sorry maar van ervaring spreek ik niet door het rijden met manege ponys.
Hoe jij er ook over denkt, maar ik vind elke manege pony makkelijk.
En van 1 eigen pony kun je niet spreken over ervaring.

Dit is niet l*llig bedoeld, maar ervaring is bij mij heel wat anders.


Ik vind dat ik door mijn pony behoorlijk wat ervaring heb opgedaan... maar goed... jij je mening en ik mijn mening.... Ik rijd in totaal iets van 21/22 jaar ofzo... clubkampioen 1993, als er nwe pony's en paarden kwamen reed ik ze om te kijken hoe ze waren.... pony's en paarden niet te rijden? Ik moest er op om ze op te voeden... dravers en renpaarden... ik mocht ze omscholen..... maar goed.....

De problemen zijn in ieder geval opgelost ZONDER Sedaline o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:21

Ten eerste schrijf je hier heel wat anders al daar boven.
Hoeveel jaar iemand rijd zegt niets
En wie zegt er dat ik sedalin heb gebruikt?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:25

op je 3e op de pony? wow jij was er vroeg bij.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48578
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:25

Dat heb ik ook niet gezegd... dat van de sedaline was meer bedoeld als soort van reactie op zeg maar het begin van deze topic..... dus niet naar jou persoonlijk....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48578
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:25

SuperPepeijn schreef:
op je 3e op de pony? wow jij was er vroeg bij.


ik rijd vanaf mijn 4e...