voeten in je stijgbeugel, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LuvieLuv

voeten in je stijgbeugel, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 20:56

Hallo allemaal,
ik wist even niet hoe ik de topic moest noemen.

Ik weet van mezelf dat ik soms teveel met mijn teen naar buiten wijs als ik rijd, en meer naar voren zou moeten wijzen.
Als ik probeer mijn teen meer naar binnen te laten wijzen, dan ga ik op de buitenkant van mijn voet staan. Ik krijg het niet voor elkaar om de stijgbeugel onder de hele bal van mijn voet te voelen.
Ik rijd op een veelzijdigheidszadel en op een vrij stevige tinker, waardoor ik ook moeite heb mijn been goed stil te houden. Zn buik is zo rond dat het haast niet gaat je been er mooi tegenaan te houden.
Ik heb al uitgeprobeerd met mijn beugels korter maken of langer maken, ik probeer me erop te concentreren maar het wil niet lukken.
Als ik op een ander paard rijd, let ik er eigenlijk niet zo op, dat zal ik de volgende keer zeker gaan doen, of ik dan wel op heel mijn voet kan steunen als ik probeer mijn teen op de juiste manier te draaien.
Ik heb wel een beetje platvoeten:P zou het hier aan kunnen liggen?:P vast niet.

Wie heeft er tips voor mij.

Cantheon

Re: voeten in je stijgbeugel, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:49

Platvoeten kunnen er wel degelijk mee te maken hebben dat het voor jou lijkt alsof je geen gewicht over de hele bal van de voet kan zetten. Ik had zelf ook die neiging en ik moest leren meer op de buitenkant van mijn voet te gaan lopen (bij mij veroorzaakten platvoeten knieklachten). In het begin voelde het alsof ik alleen nog maar gewicht op de buitenkant van mijn voet zette terwijl ik eigenlijk mooi mijn hele voet belastte. Vraag eens de mening van mensen die kijken en probeer toch die teen iets meer naar binnen te zetten. Let hierbij wel op dat je geen last krijgt van je voeten, benen of knieën, dan moet je naar een andere oplossing zoeken. Sommige mensen zijn nml anatomisch minder goed in staat om hun tenen naar binnen te draaien. Succes!

LuvieLuv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 22:14

Oke, nou ik moet zeggen dat ik ook erg veel last van mijn knieen heb en soms ook extra met paardrijden. Ik heb steunzolen maar die draag ik eigenlijk nooit... slecht weet ik, zal ik toch maar weer eens mee gaan beginnen.
Ik vind het inderdaad erg moeilijk, ik sta dan in de beugel echt op de buitenkant van mijn voet, dat stukje onder je kleine teen, en krul de rest dan helemaal om hoog. voelt heel krampachtig dus doe ik het ook maar niet. Vandaar dat ik benieuwd was naar andere manieren.
In iedergeval bedankt!

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:35

Ga eens langs bij een fysio, als je spieren normaal reageren (bij mij dus niet) ben je met een week of 12 a 15 klaar. Het heeft mij uiteindelijk echt heel veel geholpen, heb nu nergens meer last van.

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:01

denk dat het slim i om aan mensen te vragen die bij je kijken , en de fysio is denk ook geen verkeerd idee.

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:12

Je zooltjes gaan dragen is in elk geval geen slecht idee, mits ze nog de goede vorm voor je hebben. Verder zou een fysio je inderdaad misschien ook kunnen helpen.
Ook vroeg ik me af of je rechte of asymetrische beugels hebt? Asymetrische beugels kunnen veel voor je doen. Het kan alleen zijn dat je ze verkeerd om aan je zadel moet hangen Haha! Dat is even een kwestie van voelen en uitproberen.

Tot slot zou ik je aanraden om je hele zit eens na te laten kijken. Vaak komen voetproblemen namelijk niet uit de voet, maar uit de heup. Een zitles bij iemand die je vanaf je zitbeenknobbels netjes op je paard zet, kan dan wonderen doen, zónder dat je ook maar iets aan je onderbenen verandert!!!

LuvieLuv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 12:48

Nee ik heb inderdaad rechte beugels.Zat al te denken aan die blokjes voor erin maar die zitten normaal dan juist verkeerd om voor mijn voet, draai ik ze gewoon om. Kan het allicht eens proberen! Ja ik was sowieso van plan binnenkort eens een zitles te nemen, lijkt me erg leuk en interessant en wie weet wat ik er mee oplos. Bedankt voor jullie ideen!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:43

Het kan ook aan je bouw liggen. Ik heb zelf nogal stevige bovenbenen en daardoor is het fysiek gezien onmogelijk om je tenen netjes naar binnen te draaien zonder dat je gespannen op je paard gaat zitten. Je moet natuurlijk ook geen kapstokken hebben maar een beetje naar buiten gedraaid geeft op zich niets. (zie profiel dan zie je dat ik mijn tenen ook niet netjes naar binnen heb)

Mijn instructrice gaf zelf aan dat je door wat stevigere bovenbenen niet goed je tenen naar binnen kunt draaien en daarom heeft ze daar bij mijn geen commentaar op. (uiteraard wel als ik zelf mijn voeten helemaal naar buiten ga draaien hoor Haha! ).

dus ik weet niet hoe erg jij je tenen naar buiten hebt staan en wat je bouw is maar het is niet perse noodzakelijk om je voeten helemaal netjes recht te houden. Als ik mijn tenen te ver naar binnen draai dan sta ik ook op de buitenkant van mijn voet en ga door mijn enkel. Niet fijn dus....