geen conditie meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kekavo

geen conditie meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 09:25

Ik heb een verzorgpaard van 22 jaar. Hij heeft vorig jaar oktober en afgelopen april lastgehad van hoefbevangenheid, waardoor hij totaal geen conditie meer heeft.
Niet onbelangrijk om te vermelden: hij is niet geschoren, dit wil de eigenaar niet, en hij heeft een behoorlijke vacht waardoor hij natuurlijk ook niet al te veel kan doen.
Ik rijd hem 2x in de week, en zijn eigenaar maakt alleen maar stapritjes met hem.
Probleem: hij hijgt behoorlijk na een klein stukje draven. Laatst heb ik hem gelongeert, hij gedropeg zich als een veulen en ging als een gek tekjeer. Vloog ervandoor in galop, en het kostte me heel veel moeite om hem weer terug te krijgen. Daarna heb ik een half uur(!) met hem gewandelt voor hij weer op adem was.

Heeft iemand tips hoe ik hem, met de weinige keren per week dat ik hem rijd, iets meer conditie kan geven? Wat is goed om te doen? Moet hij juist lange stapritten maken, is intervaltraining (dus steeds kleine stukjes draven) goed voor hem? Wie heeft tips? Ik weet dat ik met 2 dagen nioet zo heel veel verschil kan maken, maar ik wil doen wat ik kan, alle beetjes helpen ga ik van uit.

Lise81

Re: geen conditie meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:30

Als hij vanaf april tot nu weer gezond is zou je denken dat hij alweer enige conditie zou hebben. Als hij verder niks mankeert (geen bronchitis/bronchspasmen/dampigheid oid) is het niet erg dat hij bij inspanning "harder" gaat ademhalen - zeker als hij zich zo uitslooft aan de longe. De herstel tijd is inderdaad wel lang, maar dat kan waarschijnlijk wel verbeteren.

Ik zou interval training doen, aangezien de eigenaar al stapritjes met hem maakt.
Conditie verbeteren doe je wel door inspanning. Bouw het dan rustig op, eerst 15 min actief stappen aan een lange teugel (of langer als je paard dat nodig heeft) en dan rustig draven 5 min (of korter als het paard echt zwaar begint te ademen). Daarna het paard op adem laten komen in stap. Daarna actieve draf en stap afwisselen.
Ik zou het eerst doen op de ademhaling, maar een betere indicatie is eigelijk de hartslag - dus als je die zou kunnen meten...
Sommige paarden ademen gewoon zwaarder of gehoriger dan andere, andere paarden hebben écht last van kortademigheid.

Scheren kan je paard ook in een patroon (zie seizoensvragen), waarbij de luchtweg en een deel van de borst geschoren wordt - dit schijnt goed te helpen.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 10:37

Scheren is een groot probleem, de eigenaar wil duit echt niet (hij heeft een vacht waar een IJslander jaloers op is). Dit is dus geen optie helaas.

Hij hijgt niet gehorig ofzo, maar je aan zijn flank en zijn neusgaten dat hij echt erg hijgt.
De hartslag, hoe kan ik die meten? Ik rijd hoofdzakelijk buiten met hem, dus tga ik er liever niet af om dat te doen. Kan dat vanaf de rug?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:01

Zweet hij ook erg?

Hartslag meten kan je met je vingers over de rand bij de onderkaak (kost even zoeken en oefening!)
Tel de slagen een halve minuut, dit keer 2, zijn het aantal slagen per minuut. Of 15 sec x 4.
In rust ligt de hartslag ongeveer tussen de 28-44 slagen per minuut. Bij een grote inspanning 140-150 p/m (!).
Bij een goede conditie is na inspanning de hartslag na 10 min. rond de 60 slagen p/m gezakt.
Duurt dit langer --> training te zwaar / conditie slecht
Duurt dit korter --> goede conditie / training te licht.

Link over training met hartslagmeting:
http://www.xs4all.nl/~efu/hrm/htrain.htm

Ook heb je meters (veel gebruikt bij endurance / marathons), misschien ken je iemand waarvan je eentje zou kunnen lenen.
http://www.goedhard.nl/N_frame.html?htt ... _23-1.html

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:06

Mijn merrie was dampig en hijgde ook niet maar 'pompte' echt.
Als het paardje verder helemaal ok is zou ik ook intervaltraining anaraden..en stappen bouwt ook conditie op, veeeel stappen.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:23

Lise81 schreef:
Zweet hij ook erg?

Hartslag meten kan je met je vingers over de rand bij de onderkaak (kost even zoeken en oefening!)
Tel de slagen een halve minuut, dit keer 2, zijn het aantal slagen per minuut. Of 15 sec x 4.
In rust ligt de hartslag ongeveer tussen de 28-44 slagen per minuut. Bij een grote inspanning 140-150 p/m (!).
Bij een goede conditie is na inspanning de hartslag na 10 min. rond de 60 slagen p/m gezakt.

Ook heb je meters (veel gebruikt bij endurance / marathons), misschien ken je iemand waarvan je eentje zou kunnen lenen.

mag ik even corrigeren? Bloos
ik heb op school geleerd dat je de hartslag kunt meten door 30 sec te tellen en dat wat je dan hebt x 3 te doen..

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:27

neverstop schreef:
ik heb op school geleerd dat je de hartslag kunt meten door 30 sec te tellen en dat wat je dan hebt x 3 te doen..

Weet dan niet of je wel goed op gelet hebt. Blond
30 sec is een halve minuut. Als je dat x 3 zou doen heb je dus de slagen over andere halve minuut ( 30 x 3 is 90 en 1 minuut is 60 ) Als je de slage PER MINUUT wilt weten zou ik toch voor de 60 seconden gaan!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:17

het is idd 30 sec x 2. 15 seconden zou ik niet doen, dat word te onnaukeurig.

en inderdaad, heel veel en lang stappen, met kleine stukjes draf tussen in. zo vaak mogelijk ook. dat is vooral voor oudere paarden toch de beste manier om conditie op de bouwen.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 15:44

Bedankt. Dan ga ik eens zoeken waar dat punt precies zit. En ik zal wat intervaltraining met hem gaan doen.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 19:15

Lise, even antwoord op je andere vraag (had ik even over het hoofd gezien)
Hij zweet niet zo heel erg. Hij zweet normaal gesproken snel, maar gek genoeg nu dus niet.

Ik heb net zijn eigenaar gesproken. Zij had het vermoeden, dat hij weer poliepen in zijn neus heeft. Dit heeft hij al eens eerder gehad, een jaar of 10 terug. Die waren niet zichtbaar, zaten ong. 10 cm in zijn neus. Ze vermoed dat hij ze dus weer heeft, dat hij daarom zo snel hijgt omdat hij gewoon simpel weg geen lucht krijgt.

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:27

5 granenmix voeren in plaats van bix

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 20:50

Waar is dat voor? Is dat energierijker ofzo? Want al te veel energie mag hij niet, dan knalt hij uit elkaar van de energie die hij niet kwijt kan (de eigenaar stapt echt alleen maar met hem, ik ben de enige die meer met hem doet)

puk73

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:19

hoi hoi

als ik jou was zou ik eerst is een dierenarts naar dat paardje laten kijken, voordat je de training of het voer gaat aanpassen.
ikzelf heb een dampig paardje,
en als de eigenaresse van de pony ook al vermoed dat ze het benouwd heeft door eventuele poliepen, zou ik echt even een da erbij laten komen. en anders inderdaad alleen maar rustig stappen met de pony.
sucses ermee
groetjes

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 13:12

Bedankt voor je advies.
Gister heb ik gelongeert en daarbij heel goed zijn ademhaling in de gaten gehouden. Maar het ging al stukken beter en hij had een snotneus. Hij had gewoon een koudje. Maar de dierenarts komt toch eerdaags nog kijken voor die poliepen, weet niet wanneer hij komt want dat regelt de eigenaar.

SamBal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:13

Vraag de dierenarts om een programma. Ik heb het ook gehad met een verzorgpony. Dus ik weet dat dat echt goede programma's zijn. Oja en het is natuurlijk ook handig om afspraken te maken met de eigenaar. Als die alleen maar stapritjes maakt schiet het natuurlijk niet op. Zowieso natuurlijk eerst aan de eigenaar vragen voor dat programma Knipoog.

Debbylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:50

Ik Hoorde dat je paard van Harde wegen ((stappend))
Ook conditie kan krijgen Knipoog

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:54

neverstop schreef:
Lise81 schreef:
Zweet hij ook erg?

klopt sorry had niet goed opgelet Gaaaap
moest 20 seconden zijn X 3 Knipoog
dan klopt 't wel weer...