pony niet geschikt voor groepsles?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

pony niet geschikt voor groepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 11:25

mijn pony word met rijden heel erg druk van andere paarden in de bak. Meneer voelt zich nogal macho er wil zich laten zien.

Hij wil dan niet meer aan de teugel, en gaat met zijn kop slaan, rennen en als het moet nog even de kont de lucht in huppen. Stap gaat wel goed en draf stukjes maar gallop is dom door donderen en vooral niet meer luisteren en soms bokken.

De instructeur zij dat hij eigenlijk niet geschikt is voor een groepsles... Maar ik blijf hem wel mee nemen want op den duur moet hij er maar gewoon aan wennen, kunnen andere paarden immers ook. Het is ook niet dat de les te moeilijk is voor hem want het is meer een recreantenles waar vooral op ontspanning word gelet en en beetje wijken als moeilijkste oefening. Pony heeft eerder L gelopen dus kent hij best. Pony is overgens al 13 jaar dus geen jong ervaren ding meer.

Is er iemand die ervaring heeft met dit probleem? Hoe laat je zo'n heethoofd inzien dat hij zich ook normaal kan gedragen? Ik zat er aan te denken een elasthiekje op te doen, daar wil hij ook nog wel eens op ontspannen en dat help ook tegen dat kopslaan en weer aan de teugel vragen.

Stendo

Re: pony niet geschikt voor groepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:24

Concequent blijven. hij moet naar jou luisteren. misschien een keer een intructeur erbij halen.

Kijk het klinkt heellullig maar meestal als een paard iets niet goed doet ligt het aan de ruiter.
Soms kun je ook in een groep een soort bewijzingsdrang hebben tegenover de rest.
Maar een een paar prive lessen kunnen uitkomst bieden.
Of ga eens rustig na waarom je pony zoiets kan doen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:28

Heb ik ook nog gehad. 1x op zn plaats zetten zodat hij echt begrijpt dat dit niet kan. Zet hem goed aan het werk, veel overgangen gaan rijden. Met de tijd zal hij het wel gewend worden hoor. ik had er vroeger een die van grote paarden wegrende omdat hij bang was. Tot ik hem op een keer weer voelde gaan 'zitten' om weg te rennen. hem toen toch even goed tegengehouden en sindsdien deed hij het nooit meer. Integendeel de 'hete' pony was plots heel braaf geworden. Je kon hem echt met los teugeltje lekker ontspannen laten galoperen. Ervoor rende hij als een gek door de bak.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:34

Ik rij een merrie die ook heel erg reageert op andere paarden. Vroeger al helemaal, opeens is dan alles eng, en constant ervan door en bokken. Gewoon iedere keer als ze ervandoor ging afgestraft, en laten merken wie de baas is. Haar opvoeding was zowiezo bar slecht, ze is in een van de eerste lessen bijna over mijn instructrice heen gedonderd. Gewoon consuquent zijn, en anders een bij 0 beginnen, en dus alleen maar heel rustig stappen, geen moeilijke oefeningen gaan doen, maar alleen maar ontspanning vragen. Wat bij die merrie trouwens goed hielp: aan de teugel (dus moet je wie weet toch even doorvragen) en zorgen dat ze het heel druk had met figuren. Nu doe ik bijv. ook tussendoor even appuyeren, keertwending om de achterhand, zigzag wijken, travere schouderbinnenwaarts. Dan hebben ze het te druk om op de omgeving te letten.

Weet niet welke van de 3 methodes het best is voor jou paard, streng zijn, ontspanning vragen of bezig houden, dat moet je zelf maar even beslissen. Hoop dat het goed komt!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 13:50

Stendo schreef:
Concequent blijven. hij moet naar jou luisteren. misschien een keer een intructeur erbij halen.

Kijk het klinkt heellullig maar meestal als een paard iets niet goed doet ligt het aan de ruiter.
Soms kun je ook in een groep een soort bewijzingsdrang hebben tegenover de rest.
Maar een een paar prive lessen kunnen uitkomst bieden.
Of ga eens rustig na waarom je pony zoiets kan doen.

prive lessen helpen niet want dan is hij niet zo heftig. En ik heb mij best gedaan hem consequent terug aan de teugel te vragen en hem in Mijn tempo te laten lopen, maar daar word hij alleen maar kwaad van. (kleine stukjes uitgezondert waar hij wel braaf loopt)

zitake schreef:
Heb ik ook nog gehad. 1x op zn plaats zetten zodat hij echt begrijpt dat dit niet kan. Zet hem goed aan het werk, veel overgangen gaan rijden. Met de tijd zal hij het wel gewend worden hoor. ik had er vroeger een die van grote paarden wegrende omdat hij bang was. Tot ik hem op een keer weer voelde gaan 'zitten' om weg te rennen. hem toen toch even goed tegengehouden en sindsdien deed hij het nooit meer. Integendeel de 'hete' pony was plots heel braaf geworden. Je kon hem echt met los teugeltje lekker ontspannen laten galoperen. Ervoor rende hij als een gek door de bak.

dit werkt met mijn pony niet zo. Op z'n nummer zetten word hij alleen erg boos van en kan ik nog minder met hem. Beestje met karacter vrees ik Bloos

Miss_Malfoy schreef:
Ik rij een merrie die ook heel erg reageert op andere paarden. Vroeger al helemaal, opeens is dan alles eng, en constant ervan door en bokken. Gewoon iedere keer als ze ervandoor ging afgestraft, en laten merken wie de baas is. Haar opvoeding was zowiezo bar slecht, ze is in een van de eerste lessen bijna over mijn instructrice heen gedonderd. Gewoon consuquent zijn, en anders een bij 0 beginnen, en dus alleen maar heel rustig stappen, geen moeilijke oefeningen gaan doen, maar alleen maar ontspanning vragen. Wat bij die merrie trouwens goed hielp: aan de teugel (dus moet je wie weet toch even doorvragen) en zorgen dat ze het heel druk had met figuren. Nu doe ik bijv. ook tussendoor even appuyeren, keertwending om de achterhand, zigzag wijken, travere schouderbinnenwaarts. Dan hebben ze het te druk om op de omgeving te letten.

Weet niet welke van de 3 methodes het best is voor jou paard, streng zijn, ontspanning vragen of bezig houden, dat moet je zelf maar even beslissen. Hoop dat het goed komt!

streng zijn gaat niet werken daar word hij boos van en krijg ik nog meer verzet. Bezig houden gaat hij alleen maar harden van rennen als dat hij zijn koppie erbij houd. Ontspanning vragen werkt redelijk goed, maar duurt lang voor hij er aan toe geeft. Zo doen we het vaak ook in de les. Word hij te heftig stuur ik hem op de volte om hem even af te laten koelen en dat help dan vaak wel even.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:01

Ik had in het begin hetzelfde probleem met mijn paard. Ze had daarvoor nooit in de lessen meegelopen dus ze werd erg heet van al die andere paarden om haar heen. Dat in combinatie met het feit dat ik haar nog niet helemaal feilloos aanvoelde resulteerde wel eens in apart situaties.
Ik ben gewoon door blijven gaan met die groepslessen en ze laat zich soms nog steeds opfokken door de rest, maar over het algemeen genomen gaat het nu een stuk beter dan in het begin. Gewoon volhouden en consequent blijven.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:06

Als je paard te snel wordt van andere paarden, doe dan dingen met hem waar hij bij na moet denken!
Mijn paard werd in het begin ook erg druk, vooral als er andere paarden binnen in de bak kwamen of dat ze weg gingen. Hij begon te rennen, stom te hinniken en had totaal geen aandacht meer voor me.
Op zo'n moment mag je alles doen, behalve voorwaarts! Maak dus een overgang terug, ga een paar passen opzij enz.
Bij mijn paard heeft het heel goed geholpen om, elke keer als hij zijn aandacht verloor, stoppen met wat we aan het doen waren en achteruit.
Een paard kan niet achteruit of opzij lopen zonder op te letten wat jij vraagt, want anders valt hij!
Wacht vooral niet te lang, want als je paard al hoteldebotel is, dan reageert hij ook niet meer op je hulpen. Dus bij de eerste signalen: opzij of achteruit.

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:17

Allereerst vraag ik me een klein beetje af, of jij niet een beetje te vriendelijk voor je pony bent en te bang voor een beetje protest. De pony heeft L gelopen, dat betekend dat hij tussen andere paarden heeft gelopen. Hij kán het dus wel.

In bovenstaande topics worden drie methodes geadviseert: Ontspanning, aan het werk, of streng zijn. Ik zou zeggen: Doe alle drie!!
Door hem aan het werk te houden, zoekt hij uiteindelijk de ontspanning op. Als hij bij het aan het werk houden gaat rennen of boos word, mag je best even streng zijn (mits op een eerlijke manier natuurlijk). Als hij dan boos en beledigd is, dan is dat even heel erg jammer voor hem. Maar in wezen bepaald hij nu wat er gebeurt, ipv jij.

Zet hem dus op de een of andere manier aan het werk. En als je hem dan niet terug kan rijden, prima, dan rij je hem maar voorwaarts. Maar dan ook voorwaarts in jouw tempo tot jij zegt dat het goed genoeg is en de kant op die jij zegt dat hij moet nemen. Als dat betekend dat je in galop de bak door gaat, prima. Maar laat hem dan niet dom rondgalopperen, rij ook dan figuren. Rij voltes, gebroken lijnen, ga van hand veranderen. Of hij nou wel of niet de contragalop kent, dat is dan jammer voor hem.
Beter zou inderdaad zijn als je hem terug of zijwaarts kan rijden, maar als dat niet lukt, nou dan maar voorwaarts. Je moet in ieder geval zien dat jij de controle terug krijgt.

En even niet te bang zijn voor een boos koppie of wat protest. Hij bepaald nu lekker zelf wat ie wel en niet doet, en als hij dat ineens niet meer mag, ja, dan baalt ie wel even. En waarschijnlijk heb jij hem ook nog enigzins beloond als hij boos werd, door hem dan maar weer zijn gang te laten gaan. Maar dat is een kwestie van het rechttrekken van de verhoudingen. Dat duurt even, maar als jij maar consequent genoeg bent, komt het vanzelf goed.

Succes er mee!!

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:09

Ik ben bezig met mijn vz haf mee te gaan rijden in een groepsles. Het was een ramp, ik heb rodeo's getrotseerd, en ook niet getrotseerd waardoor ik nu nog last heb van me rug.

Maar ik ben nu dus alleen nog maar bezig met op de hoefslag blijven in de stap (kan door me rug nog niet draven). Gisteren had ik een doorbraak en heb gewoon een hele poos netjes meegestapt. En hij keek zelfs niet naar de paarden. Ik ga ook pas draven als ik me er zelf lekker bij voel.

Ben in een gevorderde les geplaatst zodat als die op andere paarden afstormt hun weten hoe ze moeten reageren.

Veel succes.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 07:50

klinkt als een paard waarje samen mee moet werken. Kijk eens heel precies naar je paard en naar jezelf. Paarden spiegelen ook, ben jij misschien zenuwachtig, ben je niet duidelijk voor hem (heeft niets met boos worden te maken maar gewoon duidelijkheid) vraag je teveel an hetzelfde aan hem, misschien mist hij afwisseling. Verzin eens wat nieuwe oefeningen en focus je even niet op het aan de teugel.
Ik vind het ook lijken alsaf je teveel een net plaatje wil, maar zoals het nu gaat heb je niets aan een net plaatje. (niet beledigend opvatten en als het niet zo is heb ik niets gezegt)
Doe het eens een keer helemaal anders, een andere manier van loswerken, veel verschillende oefeningen vragen, en moeilijk hoeft niet. Juiste moment belonen en juiste moment ehhh!!!! Waarschijnlijk ben je zelf ook al te laat met corrigeren en dus is de kans dat je hem kan corrigeren kleiner, en corrigeren hoeft niet met geweld.

Als mijn fjord ervandoor gaat opweg naar huis laat ik hem gaan, als hij stopt keren we om, en gaan we in dezelfde vaart terug tot waar hij ervandoor ging. Nu is hij nogal lui en zal dan de komende tijd het niet meer proberen. In de bak moet hij dan doorrennen tot zijn tong op de grond hangt en dan gaan we nog de gewone training doen (wel lichter als normaal en korter moet geen mishandeling worden) Hij is er 1x echt vandoor gegaan in de bak om eens te proberen, uiteraard het schrikken niet meegerekend en heeft het nooit meer gedaan, maar goed het is een heel ander type paard als hij er niet beter van wordt doet hij dingen niet zo snel nog een keer.

Oefeningen die je kunt doen.
8tjes rijden en dan alsmaar omstellen
achterwaarts en weer voorwaarts.
overgangen in de gang
schijnovergangen
figuren maar dan bijvoorbeeld een gebroken lijn met bij de x een volte halve baan wat hij niet verwacht had.
volte openen en sluiten. Keertwendingen, in galop stukjes contra galop dmv bijvoorbeeld een gebroken lijn 5 meter.
En ga zo maar door.
Ook moet er tijdig rust zijn en mag je pony zich best macho gedragen maar hij is pas echt macho als hij samen met jou kan laten zien hoe goed hij wel niet is.
Denk positief aan zijn goede dingen en wil het samen met hem doen, alle andere lespony's en lesklanten laten zien hoe vreselijk goed jullie samen wel niet zijn.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:26

Vond die over het blijven galoperen als hij wil galoperen erg goed.
Ken iemand die op die manier uiteindelijk ook normaal rond kon rijden. zo van: wil je galoperen? OK, maar dan wel 10 min lang.
Paardje had het heel snel door, en is nu spr braaf.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 09:35

ja opzich een goede, als je het paard erna hebt. Mijn pony zou dat als een beloning zien. En ook leert hij niet van dingen die niet zo prettig voor hem waren omdat zijn eigen zin doordrukken voor hem toch altijd nog leuker is al het nare gevolg ervan. ( leuk, zo'n hardbarst) Rij hem buiten namelijk met pessoabit en met galloperen wil hij de rem nog wel een vergeten, dan pak ik de onderste teugel van de pessoa erbij en schrikt hij zich rot. En toch de volgende keer net zo hard weer doen.. Bloos En probeer het verschil toch echt groot te maken voor hem. Stout is correcti met pessoa, braaf is los teugeltje..

Maar belonen en op z'n tijd een Ehh werkt idd wel. Alleen ben ik dan vaak zo druk bezig dat ik dat er nog wel eens bij in laat schieten, (erg erg fout, ik weet Bloos) maar ik probeer het zoveel mogelijk te doen. Word hij ook spontaan blij van en doen wat minder 'dom etteren'.

Nadeel van zo'n groepsles is alleen wel dat je natuurlijk niet zomaar je eigen ding kan gaan doen want daar zit die instr. er niet voor. En thuis rij ik eigenlijk altijd alleen omdat ik op andere tijden daar ben als de rest. Alleen doetie wel normaal. ( was eerst ook niet zo maar daar zijn we nu iig al heen gewerkt) Dus het blijft erg lastig ben ik bang..

Idereen trouwens wel erg bedankt voor het mee denken en de tips!! Haha!
Laatst bijgewerkt door woeliej op 22-11-07 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:39

nee het was een eigen paard.