Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Citaat:1) Paard langere teugel geven, met been en zit naar voren drijven. Proberen naar het voorwaarts - neerwaarts te rijden zodat het paard gaat ontspannen in de rug en de teugels gaat aannemen. Paard drukt wel de rug wel steeds weg ( zijn hoofd komt naar boven ), oplossen door benen te geven. Zo weinig mogelijk aan de teugels komen.
2) Paard met wat kortere teugels rijden. Meer van voren oppakken en met zit en been naar voren drijven. Achterhand eronder rijden. Paard komt met het hoofd omhoog: Naar beneden vragen, ophouding geven en met de been weer naar de teugel rijden.

.. Een tijd geleden ging het bij mij namelijk heel goed maar ik moet nu gewoon weer even helemaal terug naar de basis. Even een steekje ophalen 
pebby schreef:Ik heb een vraag:
2 verschillende mensen leggen 2 verschillende dingen uit. Ik weet nu even niet meer wat het beste is. Wat is waarheid:
1) Paard langere teugel geven, met been en zit naar voren drijven. Proberen naar het voorwaarts - neerwaarts te rijden zodat het paard gaat ontspannen in de rug en de teugels gaat aannemen. Paard drukt wel de rug wel steeds weg ( zijn hoofd komt naar boven ), oplossen door benen te geven. Zo weinig mogelijk aan de teugels komen.
2) Paard met wat kortere teugels rijden. Meer van voren oppakken en met zit en been naar voren drijven. Achterhand eronder rijden. Paard komt met het hoofd omhoog: Naar beneden vragen, ophouding geven en met de been weer naar de teugel rijden.
Het komt wel op hetzelfde neer maar bij de ene is het de teugels wat langer en bij de andere is het de teugels wat meer opnemen.
Paard houdt op dit moment zijn rug vast. Doordat hij bij 1) telkens zijn rug wegdrukt heb ik het gevoel niet dat hij gaat ontspannen en de boel los laat.
Bij uitleg 2) heb ik meer druk in mijn handen, paard protesteerd omdat hij de werkspieren voelt?? Paard vind het prettiger met een wat langere teugel dat dat ik de teugel wat meer op maat maak. Hierdoor komt hij wel in protest maar heeft wel stukken erbij zitten dat hij loslaat.
Wat zal de beste manier zijn? op welke manier kan hij beter zijn rug loslaten en daadwerkelijk ontspannen voordat ik de boel vast ga rijden.
( beide personen zijn bevoegd lesgeven! )
Kiki123 schreef:Maar de dag daarna ging ik naar mijn instructrice, en die zei eigenlijk precies het tegenovergestelde.
Ze zei : voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts.
Mijn pony durft haar rugspieren niet lang te maken. ( omdat ze daar pijn heeft gehad.) Ze wil ook alles "inhouden".
Mijn instuctrice zegt dat alles begint met voorwaartse drang. ( wat mijn pony dus echt niet heeft) . Ze durft nog niet dat laatste stukje voorwaarts te gaan.
Als ze eenmaal goed naar voren willen, krijg je verbinding van voren. En met die verbinding kan je aan het werk.
Dit is waar ik nu dus ook mee bezig ben.
Teugels wel wat op maat. En dan goed voorwaarts. Dat ze goed voor je been naar voren willen. Schakelen.
Voorwaartse drang krijgen.
Vandaaruit verbinging krijgen. En dan pas kun je echt gaan trainen.
Als je geen voorwaartse drang hebt, kan je niks.
Mijn instructrice zei ook dat je goed moet afwisselen tussen spieren ontspannen en aanspannen. En je trainingen afwisselen.
Longeren is ook heel goed.
Eerst vond ik dat deze manier wel een beetje appart.
Omdat mijn pony echt uit elkaar liep, schreef, onrustig in aanleuning etc.
Maar als je eenmaal voorwaartse drang hebt, en verbinding. Kan je alles met je paard.
( tenminste bij mijn pony werkt dit )
Volgens instructrice: 1 stapje terug = 2 stapjes vooruit.. Een tijd geleden ging het bij mij namelijk heel goed maar ik moet nu gewoon weer even helemaal terug naar de basis. Even een steekje ophalen
Daarna kan ik gewoon weer verder met oude niveau.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, het kan best zijn dat bij joun paard iets anders beter werkt.
Doe wat je zelf het beste vind.
Veel succes
Groetjes kiki
Jeetje wat heb ik een verhaal getypt zeg haha