te sterke mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

te sterke mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 21:40

Haaj!

Ik rijd nu ene haf bij vor iemand en het lukt me totaal niet om hem fatsoenlijk aan de teugel te krijgen en als het me wel lukt is dat enkel maar gelukt door kei en kei hard te vechten hij is ontiegelijk sterk op zijn linkerhand en ook voor de rest in zijn mond. Ik heb het op een ontspannen manier gedaan maar hij luistert totaal niet iemand tips? Hte is een haflinger Knipoog

Debbylover

Re: te sterke mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:56

Hey,
Ik ken je probleem ik heb een Pony en die is precies zo Tong uitsteken
Bij mij helpt het om eerst in een Ronde gesloten bak te staat en dan Stelling links of Rechts te Vragen en dan binnen teugel kneepjes... ((als ie loopt laten lopen en bij steunen met buiten teugel)) En dan langzaam van stelling naar recht Haha!
Dat werkt een beetje bij mij Tong uitsteken
Veel Succes Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:01

Afblijven voor,alleen zorgen voor licht contact,goed voorwaarts rijden{actief} oefenen dmv tempowisselingen,overgangen.Goed om je binnenbeen laten buigen in de hoeken{met je benen,niet met je binnenhand} teugel aannemen die hij niet wilt aannemen{rechts in dit geval} links mag je alleen licht contact houden en hele kleine ophoudingen geven,heel snel.Pakt ie vast dan laat jij los en je geeft been erbij.Denk eraan paard goed om je binnenbeen heen buigen!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 07:14

Denk eens zo: een pony/paard kan niet hard zijn in de mond als hij niets heeft om op te hangen!
Laat het aan de teugel rijden voor wat het is en zoek een goede instructeur/instructrice die je kan helpen met het rechtrichten van je paard. Als je paard recht is, voorwaarts is en takt heeft en jij een goede houding en onafhankelijke zit, dan komt dat aan de teugel lopen vanzelf! Je moet alleen niet achterstevoren gaan werken, zoals je nu doet. Dan kom je enkel een hoop stress en frustratie tegen.

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:07

Ik sluit me aan bij Elisa en Alicia.
Mijn paard was ook ontzettend sterk in zijn mond toen ik hem kocht. Nu ben ik 8 maanden verder en hij is nu fijn in de mond. Wat ik 8 maanden lang heb gedaan: Niet letten op de hoofdhouding! Veel, heeeeeel veel tempowisselingen rijden. Weg op je been, terug op je zit met zo min mogelijk hand. Inderdaad ook letten op rechtrichten. Hoe meer ik namelijk aan zijn hoofd zit, hoe stugger hij wordt!
Van tempowisselingen wordt hij sterker en kan hij beter op eigen benen lopen. Dan wordt hij vanzelf lichter in je hand. Het is even doorzetten maar het lukt jou vast ook. Als een paard sterk is in zijn mond, zit het probleem zelden aan de voorkant. Werk aan het probleem, niet aan het gevolg....

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:30

ik ben het ook wel eens met de eerste 3 berichten, maar ookal is je paardje hard in de mond moet hij ook luisteren.
Waar ik nu mee bezig ben is het aan de teugel rijden op een grote volte. Oftewel stelling en buiging tegelijkertijd + dat hij niet maar zo onder je vandaan kan lopen.
Mijn paard ( ook haflinger ) is ook heel sterk maar je zult echt wel wat geduld en kracht moeten op brengen voordat hij/zij aan de teugel wil lopen.
als ik aan het rijden ben staan mijn vingers naar een kwartier maar op 1 stand en dat is gebogen. gewoon van het harde getrek en het vasthouden.

Geduld, rust maar concequent en veel kracht gaat dit klusje je kosten.

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:31

Veel kracht? Sorry hoor maar daar ben ik het helemaal niet mee eens! Wil je een trekwedstrijd gaan houden met je paard dan verlies je dat altijd Gestoord En wat hou je eraan over: spierpijn bij zowel je paard als jijzelf!
Ik denk trouwens wel dat het goed is om dit probleem onder begeleiding op te lossen, omdat je, als je alleen rijdt, snel in je oude gewoonten vervalt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:40

Een "harde of sterke" mond bestaat niet, wel bijv. een onderhals en een paard wat niet geleerd heeft om het bit te accepteren.
Het enige wat je kan doen is terug naar de basis, onder begeleiding. Zeker niet gaan trekken of scherpere bitten gaan gebruiken. Dan "verlies" je nl. altijd. Misschien zelfs bitloos proberen.
Je zal de pony moeten leren reageren op zit/ stem/ gewichtshulpen.
Geen enkel paard zal stoppen of reageren omdat er hard in zijn mond getrokken wordt, hij zal dan alleen maar "terugtrekken" door zjn onderhals erop te zetten en zijn kaak vast, dan doe je inderdaad helemaal niets meer.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 13:54

ElCid schreef:
Een "harde of sterke" mond bestaat niet, wel bijv. een onderhals en een paard wat niet geleerd heeft om het bit te accepteren.
Het enige wat je kan doen is terug naar de basis, onder begeleiding. Zeker niet gaan trekken of scherpere bitten gaan gebruiken. Dan "verlies" je nl. altijd. Misschien zelfs bitloos proberen.
Je zal de pony moeten leren reageren op zit/ stem/ gewichtshulpen.
Geen enkel paard zal stoppen of reageren omdat er hard in zijn mond getrokken wordt, hij zal dan alleen maar "terugtrekken" door zjn onderhals erop te zetten en zijn kaak vast, dan doe je inderdaad helemaal niets meer.

Onder eht zadel loopt hij niet moi en is hij ontiegelijk sloom voor de keur zo netjes als je maar wilt
excuses voor typgebrek

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:37

Citaat:
Onder eht zadel loopt hij niet moi en is hij ontiegelijk sloom voor de keur zo netjes als je maar wilt
excuses voor typgebrek

Sorry, maar ik begrijp echt niet wat je bedoelt Verward

Debbylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:14

Wat laudtje al zei ben ik mee eens....
Als een paard/pony sterk in de mond helpt een trek wedstrijdje niks...

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:16

toch op de ontspannen manier blijven proberen, als jij trekt trekt je paard terug, en ik weet zeker die is echt veeeel sterker dan jij en dan ben je nergens meer als ze dat doorkrijgen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:58

Ten eerste, misschien is het al honderd keer gezegd, is het niet goed om een paard te dwingen aan de teugel te lopen, als het alleen lukt door te vechten, dan is dat niet zo heel erg goed.

En inderdaad, er is niet sterk in de mond, wel kan hij heel vast zijn met zijn kaak of met zijn hals. Als die hals niet goed is losgewerkt, en misschien die spieren nooit gebruikt zijn, dan kan hij wat stugger te zijn. Nogmaals, vechten om aan de teugel te rijden is niet goed. Ik kan hier een enorme uitleg gaan geven over hoe je een paard aan de teugel moet rijden, maar daar is een centraal topic voor. Verder zou ik het blijven proberen op een ontspannen, rustige manier, werk met je been, laat hem met je been goed voorwaarts lopen, en eventueel met een zweepje, en elke keer als hij lekker voor je been is, ga je hem proberen aan de teugel te rijden. Nou vooruit, hoe; Je drijft wat aan, zodat hij zelfs harder zou willen gaan, maar ondertussen hou je hem licht (!) tegen met je hand, zodat hij niet de mogelijkheid heeft om voorwaarts te gaan. Ook het aandrijven daarvoor moet niet te hard worden, want dan loopt hij door je hand heen. Verder gewoon blijven proberen. Je paard hoeft toch niet per sé aan de teugel te lopen als je lekker kan rijden zonder?. Misschien is het paard gewoon niet geschikt voor dat dressuur, ondanks dat het iets is wat elk paard zou moeten kunnen. Ik zou in ieder geval niet meer "vechten" om hem/haar aan de teugel te rijden, want daar kan je nog eens problemen mee veroorzaken Lachen.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:54

Stendo schreef:
Mijn paard ( ook haflinger ) is ook heel sterk maar je zult echt wel wat geduld en kracht moeten op brengen voordat hij/zij aan de teugel wil lopen.
als ik aan het rijden ben staan mijn vingers naar een kwartier maar op 1 stand en dat is gebogen. gewoon van het harde getrek en het vasthouden.

Geduld, rust maar concequent en veel kracht gaat dit klusje je kosten.

Ik heb een vz. haf maar ondanks zijn kracht heb ik nooit ook maar kracht hoeven te zetten om hem rond te rijden.

Volgens mij is het ook zo dat hoemeer kracht jij zet hoemeer kracht het paard ertegenin probeert te brengen. Ik merkte dat bij de haflingers die ik heb gereden.

Maar als die zo sloom is zou ik eerst proberen om hem lekker voorwaarts te hebben voordat je aan de teugel gaat rijden, niet teveel aan de mond zitten en lekker hard zacht rijden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 08:06

buiging
bijvoorbeeld 8tjes rijden en telkens omstellen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 08:08

Mijn verzorgpaard is ook vrij hard in de mond. Als ik daar op rijd, rijd ik tegenwoordig zonder bit. Dat rijd veel lekkerder, gewoon met een halster om.
Nou weet ik niet of dat voor jouw ook een oplossing is, maar anders idd gewoon rondjes rijden, en veel wisselen, linksom rechtsom zeg maar Lachen
Groetjes, mij

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 08:18

het is al meerdere keren gezegd.
niet trekken!
je zal een paard eerst op ontspanning moeten rijden, als hij dan zijn rug ontspant zal hij van voren ook lichter worden en in je hand gaan zakken.
trekken werkt alleen maar averechts en krijg je fysiek problemen van.

sluit fysieke problemen, mondprlblemen en zadelproblemen in dit zadel zeker niet uit!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 08:26

Verhaal van Stendo slaat helemaal nergens op. Met lekker terugtrekken bereik je maar 1 ding, dat ie nog stugger in de bek wordt.
Ik rij zo'n 10 Friezen per dag (ja, die dieren waarover iedereen ook altijd zo klaagt dat ze hard in de mond zijn en overal doorheen stieren) en als ik dat op kracht moest doen dan kon ik er hooguit 2 rijden en zat ik elke dag bij de fysio!
Eigenlijk is het vrij simpel. Bedenk of je op de manier zoals je nu rijdt 10 paarden per dag zou kunnen krijgen zonder last te krijgen van je lijf. Nee? Dan doe je iets fundamenteel verkeerd. Een paard voelt zelfs een vlieg op z'n buik, een brokje in z'n mond. Dus dat gepruts van zijn ruiter merkt ie ook wel. Reageert ie niet op de gewenste manier, dan is dat echt niet omdat ie vanochtend wakker werd met de gedachte "Zo. Ik heb vandaag geen zin in dat stomme gehuppel dus ik zal maar eens mooi het bit tussen mn kiezen nemen". Dan snapt ie gewoon niet wat je bedoelt. Wordt jij dan grover in je hulpen, en gaat je paard nog raardere dingen doen, dan is ie waarschijnlijk helemaal het spoor bijster.
Vergelijk het met iemand die jou in het Chinees wat staat te vertellen, en je verstaat helemaal geen Chinees. Je snapt het heus niet ineens als die persoon dezelfde tekst in je oor gaat schreeuwen.

Paardrijden doe je op gevoel en op zo klein mogelijke hulpen. Uiteindelijk is je paard toch altijd sterker dan jij. Wat een hoop mensen proberen is maar door te trekken en te zagen tot het paard zoveel pijn in de mond krijgt dat ie van ellende zn hals maar een beetje buigt. Mag duidelijk zijn dat dit geen bal met nageeflijkheid te maken heeft. En juist Haflingers en andere robuuste rassen zijn vaak van die goedzakken dat ze dat geruk over zich heen laten komen zonder hele domme dingen te doen. (of je komt weer zo'n berichtje tegen: mijn Haf gaat ervandoor als ik m aan de teugel wil rijden) Dit zijn ook de rassen die door hun zwaardere hoofd-halsverbinding minder snel geneigd zijn zomaar in een krulletje achter de teugel te gaan lopen (friezen uitgezonderd, die kruipen bij voorkeur óf compleet achter de loodlijn of gaan sterrenkijken) Veel warmbloedjes zwichten eerder voor die kracht en 'laten maar een krulletje zien', voor hen is dat dan lichamelijk net even iets simpeler. Dus Haffies, Fjorden en Tinkers zijn stug in de bek omdat ze dat niet zomaar doen.
En oh ja hoor, ook ik heb het geprobeerd, iedereen heeft die periode tussen nutteloos rondhobbelen, en je serieus verdiepen in het hoe-en-waarom van je dressuuroefeningen. Dat is op zich niet erg, maar hoe eerder je uit die fase bent hoe beter, want dan kan je tenminste echt aan de slag om een dressuurmatige basis op te bouwen waar je wat mee kunt.

Overigens is dit niet zozeer persoonlijk aan de TS, meer aan iedereen die denkt dat je het met wat meer 'kneepjes' en 'even goed laten luisteren' op kunt lossen.

TS: weet je pony uberhaupt wel wat het is om met z'n neus omlaag te lopen? Heb je hem wel eens gelongeerd met bijvoorbeeld touwtjes, zodat ie zonder jouw extra gewicht aan die nieuwe houding kan wennen?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:58

Ik ben het er zeker mee eens dat je rijdt met je gevoel, ga een op je halster rijden of bitloos, kijken hoe dat gaat, en vooral je teugels los laten.

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:17

een pony/paard kan niet hard zijn in de mond als hij niets heeft om op te hangen!
Laat het aan de teugel rijden voor wat het is en zoek een goede instructeur/instructrice die je kan helpen met het rechtrichten van je paard.. probeer veel grondwerk en tempo wisselingen t emaken en dat aan de teugel komt later wel. veel succes

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:26

als je paard het nog moet leren wat aan de teugel lopen is dan zoiu ik dit alleen maar doen aan longe met bijzets of andere hulpstukken vb pessoa is ook een heel goed iets. Wel te gebruiken als je het goed odet.

Als je paard al aan de teugel kan lopen maar op de één of andere manier wat vecht of gewoon zich vast maakt op één kant dan mag je wel je binnen hand gebruiken en kneden mits een goed contact buitenteugel en binnenbeen als je dit goed hebt dan kan je wel je paard losmaken met wat kneepjes op je binnenhand en dit ook vanuit een goed contact binnenteugel.

Soms hebben paarden langer nodig om op te warmen en moet je gewoon meer voorwaarts neerwaarts gaan rijden, ik heb enen die je 20 minuten moet vw nw moet gaan rijden eer je er iets kan van vragen want anders wordt het ook een getrek en totaal niet ontspannen rug omdat je dan teveel met je binnenhand gaat werken en dan kunnen we gewoon niet verder. Als je dan teugels opneemt stilletjes aan en wel met je buitenteugel en binnenbeen en licht kneden aan je binnen teugel en hij zet zich weer vast dan weer vw nw en opnieuw proberen. Ja kan ook tijdens het longere de hulpteugel gaan verkorten en zo werk je ook meer in naar het aan de teugel rijden.

idijkzeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:35

Mijn advies.... Geen bijzetteugels gaan gebruiken !!!! De motor van een paard zit aan de achterbenen. Zorg dat hij zijn gewicht wat hij van nature voor het grootste deel op zijn voorbenen draagt verplaatst naar zijn achterbenen. Laat je teugels voor wat ze zijn en leer rijden met je zit als stuur. Een recht paard dat zijn gewicht op de achterhand heeft zal vanzelf aan de teugel gaan lopen. Niet trekken, geen hulpteugels, daarmee los je alleen het gevolg maar op en niet de oorzaak. Neem een keer prive les van een goede instructeur en ga met huiswerk aan de slag. Zorg ervoor dat er iemand is die jou correcties geeft wanneer nodig. Mijnstelling is altijd dat 95% van de problemen met je paard (iets niet doen of juist wel wat hij niet mag) komt door de ruiter... Kijk eens goed naar je eigen zit en houding. Drijf je voldoende en geef je hem voldoende tijd om op te warmen...? Er staan een paar hele goede adviezen n.a.v. je berichtje dus hier zou je wat mee moeten kunnen. Suc6 ermee...