krampachtig zitten tijdens galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

krampachtig zitten tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 20:40

hoi allemaal,

ik heb een beetje een lastig probleem,en ik hoop dat jullie mij misschien wat handige tips kunnen geven.(ik heb ook les uiteraard,maar wat extra tips van de bokkers zijn nooit weg)

ik heb al een tijdje moeite met het netjes uitzitten van de galop.
het leasepaard wat ik had,had van zichzelf al een erg moeilijke galop,die moeilijk aansprong en ook moeilijk uit te zitten was.
ik heb nu een pony gekocht,die ook moeite met de galop heeft,dit is omdat zij een hele tijd heeft stilgestaan en nog spieren en balans mist.
als ze aangaloppeerd,is het gelijk in vliegende vaart,en ikzelf neem dan onbewust een rare houding aan; ik maak mijn rug te bol,en trek mijn voeten té veel op,waardoor ik,zoals je je kan voorstellen,erg krampachtig zit.
ik vertrouw haar en ben ook zeker niet bang,maar misschien dat er bokkers bijzijn die hetzelfde probleem hebben of hebben gehad,of van dichtbij hebben gezien,die me wat handige tips kunnen geven waarmee ik aan het oefenen kan gaan.

p0ny

Re: krampachtig zitten tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:43

nou ja ik heb dit niet zelf meegemaakt\heb maar ik denk dat het misschien helpt als je helemaal niet op alles om je heen let maar alleen maar let op de bewegingen van je paard ..... alsof je in een soort "droom" bent, concentreer je alleen maar op de bewegingen van je paard dan ga je denk ik vanzelf mee doen. Lachen .

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:44

Probeer eens tijdens de galop op je ademhaling te gaan letten. Diep inademen en uitademen. Dat zorgt ervoor dat je ontspant. Ik zelf kan hier ook wel last van hebben en als ik dan even extra op mijn ademhaling let ga ik ook ontspannender zitten

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:01

Probeer rustig op je bips Vork, te gaan zitten en voor je gevoel een beetje achter over leunen, zo heb ik geleerd om minder krampachtig op m'n paard te zitten tijdens de galop.
Verder sluit ik me aan met de tips die al gegeven zijn.

Suc6!

edit: spellingsfoutje Tong uitsteken

oORoosjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:15

zadel eraf laten en lekker zonder zadel rijde.. voel je goed de bewegingen aan van je pony en leer je goed en stevig van de zitten! gaat het daarna stukken beter met zadel..

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:50

Neem zitles, beugels uit en benen gewoon laten hangen zonder ook maar iets aan te spannen. Als je je paard vertrouwt en het kan proberen teugels los te laten en de bewegingen van je paard gaan voelen. Deze niet krampachtig proberen te gaan volgen, dan ben je meestal precies achter de beweging en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Probeer gewoon lekker te gaan zitten en ontspannen. Letten op je ademhaling. Succes...
(laat je weten of het beter gaat Knipoog )

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 07:01

bedankt voor de tips,vanavond heb ik weer les.
zonder zadel stappen en draven zou wel lukken,de galop is zo onstuimig dat ik er vermoedelijk snel naast lig

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 07:26

rustig ademen helpt, voor je gevoel te ver naar achter.. en wat ik heb geleerd bij mn centered riding les, is dat je je kan inbeelden dat je met je paard meeloopt, dus denk dat je benen heeeel lang zijn en door het zand meeslepen.. Dan worden je benen vanzelf langer.. Werkt niet voor iedereen, maar bij mij werkte het erg goed Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 07:44

leer je paard eerst goed galopperen. hij moet eerst zelf goed in balans zijn voor hij ook nog eens iemand op zijn rug kan hebben in galop...
in de tussentijd werk aan jezelf. diep van binnen vind je het waarschijnlijk eng. galop is juist een heerlijke gang om rustig op je paard te kunnen zitten. ik rijd zonder zadel liever in galop dan in draf...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:16

Ik zou eerst aan de balans werken eer ik over zou gaan naar de galop , zeker ook omdat ze het blijkbaar nog wat eng vind en daardoor erg hard gaat,
Het is moeilijk uitzitten als een paard niet ontspannen loopt en als je zelf ook dan moeite hebt met het zitten dan is het dubbel en ook erg vervelend voor de parden rug,
Je kan b.v veel zonder zadel gaan rijden in stapo en draf om je eigen balans te leren en veel aan de hand trainen om je paard zijn balans te leren krijgen, dus rechtrichten vanaf de grond dan zal de galop op een gegeven moment geen moeite meer kosten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:18

verlichte zit en eerst je pony leren galopperen, daarna pas die rug zwaarder belasten.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:21

Lielle schreef:
verlichte zit en eerst je pony leren galopperen, daarna pas die rug zwaarder belasten.

Dat zou ik ook doen. In verlichte zit even je controle terug vinden, op de volte gaan en als zij dan wat ontspant kan jij ook zelf rustig gaan zitten en veel meer ontspannen.
Anders krijg je het stuiterbal idee een beetje..Haha!

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:09

Ik heb ook een leasepaard waar ik totaal niet op kon blijven zitten tijdens de galop. Mijn instructrice heeft me aangeraden echt op mijn kont te gaan zitten(op het achterste gedeelte). Het is even wennen, maar het werkt echt.

D_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:45

Ga voordat je aanspringt in galop eerst doorzitten in draf, rijdt eerst de hoefslag rond en dan een grote volte. Zorg dat je paard in balans is met een gelijkmatig tempo, van daaruit spring je op de grote volte vóór de eerste hoek aan. Gewoon mooi rechtop blijven zitten op het zadel, benen netjes laten afhangen, ontspannen en doorademen, rustig het tempo in de galop bepalen en concentreren op het rijden. Heb je controle gekregen, rijdt dan een keertje rechtuit de hoefslag rond, gaat het te hard, rijdt rustig een opnieuw een grote volte. Het galoperen moet normaal worden, net als de stap en de draf, neem het tijdens elke training mee dan wordt het meer vanzelfsprekend.

Tip: denk dat er een briefje van 100,- euro tussen jou en het zadel ligt, wat je natuurlijk niet wilt verliezen Knipoog !

YoYo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:47

Snoevie schreef:
hoi allemaal,

ik heb een beetje een lastig probleem,en ik hoop dat jullie mij misschien wat handige tips kunnen geven.(ik heb ook les uiteraard,maar wat extra tips van de bokkers zijn nooit weg)

ik heb al een tijdje moeite met het netjes uitzitten van de galop.
het leasepaard wat ik had,had van zichzelf al een erg moeilijke galop,die moeilijk aansprong en ook moeilijk uit te zitten was.
ik heb nu een pony gekocht,die ook moeite met de galop heeft,dit is omdat zij een hele tijd heeft stilgestaan en nog spieren en balans mist.
als ze aangaloppeerd,is het gelijk in vliegende vaart,en ikzelf neem dan onbewust een rare houding aan; ik maak mijn rug te bol,en trek mijn voeten té veel op,waardoor ik,zoals je je kan voorstellen,erg krampachtig zit.
ik vertrouw haar en ben ook zeker niet bang,maar misschien dat er bokkers bijzijn die hetzelfde probleem hebben of hebben gehad,of van dichtbij hebben gezien,die me wat handige tips kunnen geven waarmee ik aan het oefenen kan gaan.

het is raar dat ik het zo formuleer maar jemoet proberen om iets meer mee naar voren te zitten zo kun je je rug ook niet bol maken en zo blijven je benen ook wat langer doordat je er druk op moet houden om wat mee naar voren te zitten!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:53

Ik zat ook altijd erg krampachtig tijdens de galop en kon ook niet in het zadel blijven zitten. De laatste tijd gaat het een stuk beter, maar ik kan niet zeggen waar dat nu precies aan ligt. Ik ben onlangs met privélessen begonnen, maar mijn paard is ook drachtig en ik heb het idee dat ze daardoor rustiger is geworden. Dat kan natuurlijk ook meespelen.

Ik merk zelf wel dat wanneer ik naar het dak ga kijken dat ik dan vanzelf beter ga zitten. Of mijn buikspieren aanspannen. En als ik mijn ogen dicht doe kan ik beter voelen hoe ik zit waardoor het ook makkelijker gaat.

Ik heb de laatste tijd ook nogal eens zonder teugels en beugels gereden en dan wordt het ook makkelijker te ontspannen. Ik ga nu zelfs via de galop terug naar stap als ik het zonder teugels en beugels niet meer red in de draf.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 13:29

er zitten een paar fijne tips tussen,bedankt!
ik ga ze vanavond overbrengen op mijn instructrice en dan ga ik eraan werken

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:35

ik heb hetzelfde gehad met mijn paard, alleen loopt hij wel goed in galop.
Toen heeft de instructeur met aan de longeerlijn laten galopperen (met bokriempje) en op een gegeven moment moest ik mijn ogen dicht doen en mijn paard volgen. Het vraag een hoop vertrouwen, maar na 3 rondjes aan de longe heeft het mij een hoop geholpen en daarna kon ik beter zitten.
En zoals hierboven ook al stond, ga naar achter zitten...

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:57

dit heb ik ook gehad op de manege waar ik rij, ik ging zo veel moeite doen om op het zadel te blijve zitte dat ik volgens mij zelfs mijn kleine teen aanspande, mij leerares had toen de tip om te gaan lichtrijden in galop(dit is trouwens best lastig)en veel overgangen en voltes het is nu al een stuk minder.
veel s6 suzanne