Schrikachtig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suzanne_H

Schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 16:44

hallo.

het Paard wat ik nu doe is een heethoofd,
elk blaadje van een boom is eng laat staan als er een blaadje van de boom valt:O
verder is ze voor veel meer dingen bang en als ze schrikt zet ze het op het lopen..
de boederij ligt vlak bij een weg moet er niet aan denken dat ze wat overkomt..Boos!
hebben jullie tips om het schrikachtige er iets uit te krijgen..?
helemaal zal niet helpen maar iets minder zou geen kwaad kunnen.
alvast bedankt..

ps. ik krijg er begeleiding voor dus opmerkingen zoals wat zegt je instructeur er van heb ik niet veel aan;)

-x- Suuz

aerdenhout1

Re: Schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:50

Schriktraining misschien?? Ga maar eens aan de gang met plasic zakjes, stoelen, dekens, enz enz. Veel geduld en veel belonen zal in elk geval een heel stuk helpen. Een paard dat van zichzelf niet echt dapper is, zal het ook nooit worden, maar je kan het wel een heel stuk beter maken, maar dat zei je zelf ook al.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:51

aerdenhout1 schreef:
Schriktraining misschien?? Ga maar eens aan de gang met plasic zakjes, stoelen, dekens, enz enz. Veel geduld en veel belonen zal in elk geval een heel stuk helpen. Een paard dat van zichzelf niet echt dapper is, zal het ook nooit worden, maar je kan het wel een heel stuk beter maken, maar dat zei je zelf ook al.

Ja Gewoon proberen...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:55

Probeer hem goed bij de les te houden, laat hem werken, heeft ie minder tijd om te schrikken. Ik werk met verschillende paarden en zulke zet ik gewoon altijd lekker hard aan het werk zodat ze hun aandacht bij mij hebben... succes ermee! Ach gut

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 16:59

okee bedankt..
ideeen voor schriktrainingen??
-x-

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:01

Ik kan met je meepraten, m'n pony is precies het zelfde!
Gewoon doorrijden, en lekker wakker en aan het been houden zodat
ze niet de kans krijgen om aan iets anders te denken. Mila vond bijvoorbeeld
een bepaalde hoek in de bak eng, ik heb haar toen een paar dagen in de bak laten staan
overdag met een beetje hooi in de hoek die ze eng vond. En dat heeft erg geholpen!
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes Liza

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:08

ideeen voor schrik training: zeiltje op de grond en daar over heen proberen te stappen (draven enz). Helper in de bak met paraplu laten wapperen, klappertjes pistool laten afschieten, helium ballonnen vast laten houden, plastic laten kraken... er zijn zoveel dingen die je kunt verzinnen. succes er mee

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:21

MoonenL schreef:
ideeen voor schrik training: zeiltje op de grond en daar over heen proberen te stappen (draven enz). Helper in de bak met paraplu laten wapperen, klappertjes pistool laten afschieten, helium ballonnen vast laten houden, plastic laten kraken... er zijn zoveel dingen die je kunt verzinnen. succes er mee

Alleen als je met verstand de oefeningen uitvoert zal schriktraining werken. Je kunt namelijk een paard ook banger maken als je niet weet wat je doet.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:02

Daar heeft monya wel gelijk. Ik volgde schriktraining bij een manege bij ons in de buurt. die organiseerde dat voor mensen met eigen pony's en paarden. Daar stonden dan nog veel meer dingen. Bvb een tunnel waar je doorheen moest rijden en zelfs een wipwap waar je met je paard overheen kon. Maar dat doen ze alleen als ze je heel erg vertrouwen. Bij die lessen was altijd iemand bij die er dus veel verstand van had en ons begeleidde...

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:16

paardje wat ik nu rij heeft dat ook. nu is hij pas kleine 3maand onder het zadel maar vooral goed bezig houden en als hij weer 'bakkabouters' ziet dan maak ik meteen een kleine volte en stuur hem er weer langs tot hij er normaal langs heen wil gaan. dat helpt bij mij erg goed. en veel thempo rijden! is die daar mee bezig en heeft die weer minder tijd om iets engs te gaan ontdekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:01

Je kan niet een paard minder schrikachtig maken door een of andere techniek, ten eerste verschild dat per paard, en ten tweede is er gewoon niks "goeds" voor. Het beste kan je inderdaad met dingen aan de gang gaan die voor jou paard "eng" zijn, en voor andere paarden doodnormaal. Als je bijvoorbeeld met een plastic zakje aan de gang gaat, kan je ook een maatje van je paard erbij halen, die het wel normaal vind, en die het dus ook normaal vind. Je paard kan het gedrag overnemen, en zodra ze het goed heeft gedaan, of als er zelfs vooruitgang in is gekomen, belonen, niet alleen met een lief klopje, misschien ook met een wortel ofzo. Verder veel succes, en ik hoop dat je iets aan mijn tip(s) hebt Lachen.

marleen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:03

Mijn verzorgpony is ook goed in spoken zien. Doorrijden en aan het werk zetten helpt het best, dat hij op jou let en niet op de rest. Geef soms attentie tikje dan heeft die niet meer door dat daar iets engs was en soms zijn er dagen dat alles eng is maarja die moeten er ook zijn Tong uitsteken

marleen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:11

er ligt ook een voetbalveld naast onze buitenbak en als er gevoetbald word terwijl ik aan het rijden ben is het feest terwijl hij al een aantal jaar dit mee maakt. dus sommige dingen blijven gewoon. alleen als hij geheel ontspannen en op mij gericht is reageert hij er niet meer op.

brandysamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:42

Snel vooruit gaan denken, als je het aanvoelt komen stuur hem de andere kant op of stelling naar binnen b.v. en blijf rustig, meestal voelt een paard het aan als je zelf niet rustig bent, mijn paardje is ook zo en ik moet snel handelen en zelf erg rustig blijven, het helpt wel moet ik zeggen. Vaak belonen even een aai over zijn hals helpt ook om hem rustig te krijgen.

Nataschaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:47

Blijven proberen en zelf ook kalm blijven zodat jij je paard kan kalmeren!

Nataschaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:56

Kalm blijven en je paard kalmeren. Je zult het moeten blijven proberen. en je niet angstig laten maken door de schrikreactie

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:59

krijgt ze niet te veel energierijk voer?

_LuCa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:33

Niet je gaan verkrampen op je paard na zo'n schrikactie anders voelt je paard dat aan en dan wordt hij/zij nog banger en zal nog sneller schriken. Zelf rustig blijven en blijven proberen. Als je weinig van het gedrag aantrekt zal het vanzelf stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:13

Ideeën voor schriktraining;
Pak een paraplu, zet je paard los in de paddock/weiland.
Bij voorkeur de eerste, want in het weiland kan je paard denken dat hij vrij heeft, terwijl het toch wel degelijk een schrikTRAINING is. Als je paard los staat, leg je de paraplu en andere "enge" voorwerpen gewoon erbij, en als ze op hol slaat, laat haar maar even razen, ze staat in een omheind stukje. Ga er niet bij als ze aan het galopperen of gek doen is, want dan kan ze je omver rennen. Als ze heeft gekeken naar een voorwerp als de paraplu, of als ze op een andere manier dichterbij komt, dan ga je haar ermee confronteren, je pakt de paraplu en slaat hem een paar keer open en dicht. HOU DE PARAPLU IN JE HAND!, ALS ZE OP HOL SLAAT ZAL ZE WEGRENNEN VOOR DE PARAPLU!. Als ze het goed doet, ga je naar het volgende onderdeel, bijvoorbeeld een zeiltje, laat haar eraan snuffelen, gewoon meenemen aan de hand, en later er overheen lopen. Wat je ook kan doen, buiten een schriktraining, is haar aan de hand confronteren met de dingen waar ze bang voor is, ga bij een boom staan en leg een blaadje op haar hoofd. Een dom voorbeeld, maar het kan verdraaid goed werken. Ook kan je haar confronteren met andere dingen die zij heel eng vind, bijvoorbeeld iets als een, even kijken, de snelweg. Pas dan wel op dat je haar in de hand houd als ze ergens van schrikt. Waarschijnlijk stopt ze na een schriktraining met het schrikkerige gedoe. Ook zou ik haar medisch laten nakijken, je weet het maar nooit.

MACJUNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:49

Wat ik geleerdt heb ga het uit de weg en voorzeer het paard er niet mee

dus stel dat je paard bij a schrikt! dan rij je een volte bij c totdat je denk ik kan hem groter maken en zo kom je steeds dichter bij die a maar je blijft op die volte zo ga je er niet bewust heen maar je komt er wel en doet je paard moeilijk dan maak je hem kleiner!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:02

Maar even als reactie op hierboven, als je het uit de weg gaat, dan leert het paard er toch nooit leven?. Als een paard doodsbang is voor de letter B, wat jij ook als voorbeeld gaf, moet je dan elke keer bij B wegrijden, of moet je dan gewoon erlangs proberen. Natuurlijk moet je niet dwingen!, of forceren!, dat is niet goed, want als je dat niet goed doet, schrik je het paard er hartstikke mee af, en maak je hem alleen nog maar banger als wat hij al is. Wat ik probeer te zeggen is, ga het niet uit de weg, maar confronteer je paard ermee! (niet forceren of dwingen, maar niet uit de weg gaan *LOL*.

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 15:37

_LuCa_ schreef:
Niet je gaan verkrampen op je paard na zo'n schrikactie anders voelt je paard dat aan en dan wordt hij/zij nog banger en zal nog sneller schriken. Zelf rustig blijven en blijven proberen. Als je weinig van het gedrag aantrekt zal het vanzelf stoppen.

Stoppen zal het nooit. Ik probeer het alleen minder te maken Vork
het is namelijk nogal een zenuwachtig paardje van zichzelf het is een kruising draver x volbloed
en dat zijn namelijk zenuwachtige paardjes Knipoog

Ik heb trouwens gister met het zeiltje gewerkt ging hel goed dus ik helemaal blij liep ik terug naar stal staat er een container en het waaide nogal, schrikt ze van het zeil wat over de container lag Tong uitsteken lag ik daar bijna in de sloot..

tips zijn altijd welkom Clown

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:18

Jij moet zorgen dat hij op jou gaat letten Knipoog
Rijd desnoods in elke hoek een kleine volte en overgangen helpen ook goed Lachen
Mijn paard is namelijk ook een heethoofd en schrikt soms van de stomste dingen.

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:00

Zorgen dat je paard op jou let, dus lekker aan het werk zetten. Verder zal het denk ik wel een heethoofdje blijven als ik zo lees hoe ze reageerd, dus zelf rustig blijven en blijf zelf allert zodat je eventuele schrikreacties ziet aankomen en niet bijna in de sloot beland... Knipoog

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:03

Hoe staat ze gestald? (komt ze veel op de wei of staat ze dag en nacht in de stal?)

Wat krijgt ze van voeder allemaal? (dat kan ook een heel grote rol spelen!)