trekken afleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mustangbokt

trekken afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 11:55

Mijn merrie en ik hebben de neiging een beetje te hangen aan de teugels en ik ben druk bezig ons dat af te leren.

(ze werd vroeger met pelham gereden, maar nu wil ik haar met een gewone trens kunnen rijden)

Ik tracht een constante, ontspannen en zachte aanleuning te zoeken tussen haar mond en mijn handen. Maar wat als ze versnelt (mevrouw houdt nl. niet van treuzelen...)? Handen sluiten en stem gebruiken en wachten tot ze nageeft (desnoods heel de bak door)? Of een halve ophouding geven en dan onmiddellijk nageven en herhalen tot er reactie is?

Het probleem stelt zich ook op de grote volte, in draf, op de linkerhand (ze is scheefgericht naar rechts). Als ik teugel open en binnenbeen er aanzet, versnelt ze. soms is ze zelfs helemaal uit balans. maar ze is wel correct ingesteld en houdt haar hoofd laag (al hangt ze dan soms wel een beetje). Is het beter haar zo te laten en pas te vertragen als we terug recht op de hoefslag zijn? Of zou ik haar onmiddellijk moeten vertragen (waardoor ze misnoegd haar hoofd omhoog en rechts vastzet) en haar dan zachtjes terug proberen in te stellen?

Aislinn

Re: trekken afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:00

Ik zou haar ten eerste leren om op je zit te rijden en veel minder op de teugel. Als je wilt stoppen of vertragen gewoon diep en 'zwaar' in het zadel gaan zitten. Misschien is het voor haar ook fijn als je met stemcommando's werkt, dus woaah voor langzamer bijvoorbeeld.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:09

Wat doe je met je zit als ze versnelt? Als je (onbewust) meegaat in de beweging of helemaal verkrampt heeft handen sluiten geen zin.

Ik ben van mening dat signaalrijden (dus korte hulpen) veel meer effect hebben dan vasthouden. Dat verzand snel in trekken en een ongelooflijke spanning in het ruiterlichaam. Als de ruiter verkrampt kan hij geen hulpen meer geven en raakt het paard 'de weg kwijt' omdat er geen leiding meer is.

Het weglopen kan ook een pijnsignaal zijn. Ga dus na of dat in jouw geval een oorzaak is.
Pijn kan ontstaan doordat de ruiter achter de beweging is en op de achterkant van het zadel neerkomt in draf. Dat is een gevoelige plek voor het paard.
Misschien past je zadel niet (meer).
Door het niet meebewegen van de ruiterhand kan het bit pijnlijk op de lagen drukken.
Het paard kan haken hebben op de kiezen waardoor hij last heeft van de bakstukken die op zijn pijnlijke wangen drukken, vooral in de wendingen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:15

Een paard kan alleen maar aan de teugel TREKKEN als de ruiter aan de andere kant trekt................ nooit spanning er op houden tot het paard nageeft dus, want dat doet hij echt niet, maar continue kleine ophoudinkjes geven, en daarbij wel licht blijven drijven.
Teugelhulpen ALTIJD ondersteunen met been/zithulpen.
Ga maar eens met een vriend/vriendin elk aan een kant van een teugel trekken, en laat dan opeens los............ wedden dat je vriendin op haar kont valt?
Trekkende paarden hebben dus altijd een trekkende ruiter................... want in je eentje kun je niet touwtrekken. Haha! Haha! Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:35

Je zegt dat ze scheef is , dus zou eerst gaan proberen haar soepel op beide kanten te maken, recht te richten,dus controle over het achterbeen.
Probeer haar in een goeie buiging en de juiste stelling los te krijgen van je hand en doe dat niet door vast te houden dan word het een gevecht en die verlies je gewoon altijd, doe het vanuit een losse pols en zet niet je schouders vast , wat je vaak ziet als een paard niet wil ontspannen,
Probeer heel zacht in je hand en lichaam te zijn en vooral heel veel geduld te hebben en als ze los laat super belonen door nog meer ontspanning.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:46

mustangbokt schreef:
Maar wat als ze versnelt (mevrouw houdt nl. niet van treuzelen...)? Handen sluiten en stem gebruiken en wachten tot ze nageeft (desnoods heel de bak door)? Of een halve ophouding geven en dan onmiddellijk nageven en herhalen tot er reactie is?

Beide is niet handig. Tong uitsteken
Een lange ophouding werkt niet en een korte waar ze niet naar luistert en dus steeds herhaalt moet worden ook niet. Je hulpen moeten kort zijn en effectief. Wanneer het paard niet luistert naar je zit, moet je duidelijk en consequent zijn. ho = ho en na de "ho" mag het paard niet gelijk weer versnellen. Veel wacht-oefeningen doen en dat opbouwen. Vraag niet teveel! (dus eerst 1 tel wachten, dan 2 tellen en zorg dat je niet gelijk te lang laat wachten, maar reageer op haar prognose) Zorg met die oefeningen dat ze gaat luisteren naar je zit.
Ook vind ik een begeleider heel belangrijk bij zoiets, die moet erbij zijn Ja