Iemand nog ideeen voor een leuke rijles?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

Iemand nog ideeen voor een leuke rijles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 11:10

Wekenlijks geef ik aan een groepje kinderen (tussen de 11 en 13 jaar) les.
Om het de kinderen ook wat leuk te maken doen we af en toe wel eens gymnastieken of stoelendans. Hebben jullie misschien nog suggesties wat leuk is om te doen in de les?

Want naast dat er het één en ander wordt geleerd, vind ik plezier voorop staan.

Ielsje

Re: Iemand nog ideeen voor een leuke rijles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:32

ik weet niet hoe het spelletje heet, maar het is een soort van estafette. De kinderen leren op deze manier goed zelfstandig te rijden.
De ruiters rijden in een rijtje.
De achterste ruiter heeft een stokje, rijdt daarmee in draf langs de stappende andere ruiters. Als hij vooraan is mag hij aangalloperen totdat hij weer bij de achterste ruiter is aangekomen. Hij geeft de achterste ruiter het stokje, draaft zelf naarvoren en gaat voorop rijden.

Daarna begint het weer opnieuw (achterste ruiter mag naar voren draven, rondje galopperen, stokje afgeven , naar voren draven en vooraan gaan rijden. )

Best lastig met eigenwijze manegepony's die het liefst achter hun voorganger blijven plakken!!

Judith_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:50

Wij deden op de manege wel eens annamaria koekoek. Dan ging er 1 iemand aan de overkant van de bak staan. Die telde geloof ik tot 10 zei dan annamaria koekoek zodat wij wisten dat ze zich ging omdraaien en dan moest je doodstil blijven staan. Degene die gingen trekken waren af en degene die bewogen ook. En wie het eerst aan de overkant is heeft gewonnen. Ik vond het zelf altijd leuk Haha!

annelieke7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:37

wij deden wel eens tikkertje erg leuk!! Haha!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:07

gymnastiek te paard, in stap of draf een hand aan de teugels en dan armen omhoog, ronddraaien, naar voor en achter etc etc..en er dan een vogorde van maken..die ze dan ook nog moeten onthouden..

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:09

Wat ook leuk is, is tikkertje te paard, een keer zonder zadel in de bak ryden, een hindernisbaan maken, springen is meestal ook een succes, een soort estafette

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:13

een keertje, als je de kans ervoor hebt iig, voltigeren met een paard!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 18:31

Aah bedankt voor jullie leuke tips! Lachen
Als jullie nog meer weten kom maar op! ik ga de annemaria koekoek dit weekend maar eens toepassen! Het voltigeren lijkt me ook wel leuk! Maar ik ben er zelf nog niet heel erg in bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:57

Vossenjacht!! Nee, geen echte vossenjacht Clown
Doen we weleens na het rijden op de manege Ja
Dan heeft één ruiter een theedoek o.i.d. in zijn laars, dan moet de rest dat proberen af te pakken. Degene die hem te pakken krijgt moet iemand anders kiezen die de vos word *LOL* Heel erg leuk om te doen!

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:58

Wij deden ook wel eens tikkertje, maar dan met een handdoek onder je billen. Dan moest je dus de handdoek veroveren. Of slalomwedstrijden, aardappel (op een lepel) of bierviltjesrace. (bierviltjes tussen je knieen klemmen en in draf of galop naar de overkant)
Carrousellen is ook wel leuk om te doen.
Western, zoals barrelrace (om tonnen, pionnen, oid) van balken een hoek maken en daar foutloos tussendoor sturen, tussen 2 tonnen staan en dan met 1 hand een handdoek oid van de ene ton naar de andere verplaatsten zonder over te pakken.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 19:07

Oh dat is ook leuk zeg dat vossenjacht!
Ah een carroussel is ook leuk!

Ooh thx mensen!! wat een inspiratie allemaal hahaha

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:45

Wat wij vroeger ook deden was schipper schipper mag ik overvaren. Wel even van te voren afspreken wat wel en wat niet mag, voordat iemand als prijs stelt zonder zadel over te steken en je alle zadels eraf kan halen Clown

En echte estafette: Je zet 2 parcoursjes uit, afhankelijk van de ervaring van de kids. Je kan bijvoorbeeld pilonnen neerzetten voor een slalom, dan een vierkant van hindernisbalken waarin halt gehouden moet worden, twee balken naast elkaar leggen waar tussendoor gereden moet worden (kan je ook bijvoorbeeld een L vorm van maken). Voor de wat meer gevorderden zou je ook bijvoorbeeld een hindernisje neer kunnen zetten. Heen rijden, en vervolgens teruggalopperen naar de groep ( je splitst je les in 2 groepjes, die elk dus een parcours nemen). Wiens groep als eerste allemaal geweest zijn, wint.

Voltige is inderdaad ook erg leuk om een keer te doen.

Veel plezier!!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 19:49

Aah hoe ging dat liedje dan ookalweer met schipper schipper mag ik overvaren? En dan moeten ze iets bedenken wat die gene moet doen en dan tijdens het liedje mogen ze weer naar voren rijden?

vaagjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:56

ditchie schreef:
Aah hoe ging dat liedje dan ookalweer met schipper schipper mag ik overvaren? En dan moeten ze iets bedenken wat die gene moet doen en dan tijdens het liedje mogen ze weer naar voren rijden?

schiper mag ik over varen ja of nee moet ik dan een cent betalen ja of nee en dan bijvoorbeeld zeggen in galop en iederen moet in galop
Laatst bijgewerkt door vaagjehvj op 20-11-07 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:56

Schipper schipper mag ik over varen, ja of nee?? Moet ik dan ook geld betalen ja of nee??
Dat is wat de groep zingt.

De schipper (persoon in het midden van de bak) antwoord dan met ja of nee. Bij nee, mag iedereen zo oversteken en blijft de schipper de schipper. Bij ja, vraagt de groep: Wat???
En dan bepaalt de schipper inderdaad een prijs. Bijvoorbeeld zonder beugels rijden, of met 1 hand sturen. Op die manier moeten de ruiters dan naar de overkant proberen te komen, zonder getikt te worden door de schipper. De schipper moet echter zelf ook de prijs betalen!!! (dat is tenminste hoe wij het deden, al heb ik wel gehoord van versies waarbij dat niet zo was). Lukt het de schipper iemand te tikken, dan is diegene de schipper.

Van te voren even duidelijk regels maken. Mag er bijvoorbeeld gegaloppeerd worden naar de overkant, of alleen gestapt? Welke prijzen mogen niet gevraagd worden.

Hopelijk duidelijk zo!

Judith_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:40

Je zou bijna last krijgen van een jeugdsentiment Tong uitsteken Wij hebben ook ooit iets gedaan dat je op het paard zat en dat er halverwege de bak pionnen in het midden stonden met een lolly erop en die moest je dan vanaf je paard pakken en dan wie het eerst aan de overkant is. En je mocht de lolly miet laten vallen en niet van je paard af komen. En natuurlijk pas op het einde op eten. Maar volgens mij was er vooraf de lolly's ook iets van slalom.

Ingriddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:15

Heb 't 's een les over voltes: alle maten, de correcte hulpen, vergroten/ verkleinen, van hand veranderen door de volte heen, achterhand iets naar binnen of naar buiten op de volte, stelling overdreven, of juist contra gesteld. Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:49

Maak twee teams en ga voetballen met een grote bal die je bijvoorbeeld ook hebt om evenwichtsoefeningen mee te doen. Daar leer je van sturen joh! Of laat ze es een uurtje overgangen rijden, daar worden ook manegepony's best voorwaarts van Ja Laat ze bijvoorbeeld een wedstrijdje doen wie het snelst vanuit achterwaarts kan aangalopperen! Dit is een idee van mijn instructrice, die kwam er deze week mee en het was leuk! En ik rijd niet bepaald in een kinderles. Nog een ander geintje dat ze bedacht had: laat ze bijhouden hoeveel draf-galop-drafovergangen (of stap-draf-stap) ze in bijvoorbeeld 3 minuten kunnen maken. En degene met de meeste stukjes galop (of draf) wint natuurlijk...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:56

Carrousel rijden is idd een leuke tip, dat vond ik vroeger ook altijd leuk Haha!.
Ook is het leuk om land, zee en eiland te spelen.
Land is bijvoorbeeld het deel bij A (dit kun je afzetten met balkjes bij de b-x-e lijn, Zee is het deel bij C, dit kun je ook afzetten in een vierkant, of gewoon alleen een deel met balkjes, ze moeten dus over de balkjes zijn anders zitten ze nog niet in het vak. En dan nog land, dat is de hoefslag.
Je kunt hier ook andere gebieden voor maken, maar zo deden wij het altijd Lachen.

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:59

Pony's wisselen vond ik altijd echt super leuk! Haha!
En wij deden ook een keer: Met een elastiek een beschuitje vast maken aan je zadel, en dan zo snel mogelijk een route afleggen (om pionnen rijden enz) en je beschuit proberen heel te houden *LOL*
Of padde deux (weet btw niet hoe je dat schrijft Tong uitsteken), gewoon simpele oefeningetjes naast elkaar rijden Lachen