Rodeo in de bossen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__manon__

Rodeo in de bossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 17:13

Hoi,
Mijn paard wordt nogal blij in de galop in de bossen, ook als we in rengalop gaan, gaat hij bokken en omhoog springen ed.
En ik moet hem achter de anderen houden anders dan kan ik hem niet meer inhouden. Dus vooruit rijden helpt/kan niet.
Ookal kan ik blijven zitten in die sprongen heb ik toch liever dat hij dat niet meer doet.
Ben 1x ermee gevallen, doordat ik na de bok zn hoofd niet omhoog kon halen omdat ik de versleten handschoentjes had aangedaan,(kan het zonder beugels uitzitten). Omdat ik die keer er goed vanaf ben gekomen, kan het de volgende keer natuurlijk mis gaan. Na die keer natuurlijk weer gegallopeerd, weer gebokt enzo maar toen ging het goed.

Het is niet echt prettig, je krijgt echt een rodeo gevoel. En het ziet er heel wild uit heb ik me laten vertellen.
Er is niets mis met zadel oid, met in de bak rijden doet hij dat niet, alleen in de bossen. Ik denk niet dat voor het naar de bossen gaan rijden in de bak helpt, hij heeft gewoon teveel conditie, en hij blijft toch blij doen. (ik rij 2 1/2u buiten per x ongeveer.)
Hij is 6jaar.

Ik rij nu al een tijdje met martingaal in de bossen, maar hij bokt en springt nog steeds omhoog.
Weet iemand een hulpteugel/oplossing oid? Want ik vind dit voor mij en hem niet veilig.

Gr. Manon

Kady1

Re: Rodeo in de bossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:30

Sommige mensen zouden misschien aanraden een slof aan te doen. dat zou ik persoonlijk niet aanraden, maar ik ben totaal anti slof Tong uitsteken.
Ik had ook een paard wat heel enthousiast werd. Vaak kwam dat bij hem omdat ik niet regelmatig naar het bos ging. Dus misschien is het een oplossing om gewoon een aantal weken iedere dag naar het bos te gaan en dan beginnen met rustig stappen en draven. Dan rustig galop, geef hem geen kans om rengalop te doen, en elke keer dat hij gaat bokken neem je terug naar draf of stap (als straf). Net zolang tot dat hij snapt dat bokken niet de oplossing is...
anders zou ik het ook niet weten... veel succes

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 17:49

Tsja ik weet niet of ik daar de gelegenheid voor heb, heb gewoon 2x per week les, school ed en ik ga niet alleen naar buiten; kom niet iedere dag mensen tegen om mee naar buiten te gaan.
Maar bedankt voor je reactie.

Verder ben ik ook antislof, maar als het om onze veiligheid gaat, als het een oplossing is.

Ik ga meestal 1x per week naar de bossen, soms 2, en redelijk veel galop, ook lange stukken. Ik rij ook naar de hei, dat is ong 2 en een half uur rijden dus daar heeft hij gelegenheid genoeg neem ik aan.
Laatst bijgewerkt door __manon__ op 19-11-07 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:52

wat dacht je van een beheerst galopje?
en pas als het paard wat vermoeider is een versnelling hoger en als dat niet helpt gewoon niet meer knoert hard gaan want veiligheid gaat voor lol

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 17:53

Hij doet het ook bij een langzaam galopje..
We gaan ook niet voluit, want ik laat hem niet los omdat ik zijn hoofd omhoog wil houden, daar heb ik redelijk veel krachten voor nodig Clown .
Wel hard, maar niet dat ie echt voluit gaat, dat durf ik echt niet met zijn bokken.
Laatst bijgewerkt door __manon__ op 19-11-07 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:54

Slof zou best kunnen, rijden er best veel mee buiten..
Máár hij moet los zitten, op een goede manier gebruikt worden en het moet voor beide leuk blijven.. maar voor deze oplossing zou ik niet gaan.

Misschien kun je dr van te voren even longeren, dat de bokjes er grotendeels al uit zijn, doe ik ook altijd bij mijn verzorgpaard Haha!

Veel succes !

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 17:56

Nou, longeren is een beetje een probleem, daar is hij veels te blij mee en dan staat hij steeds stil, zodat ik erachteraan moet rennen.. Dat is echt niet leuk. Rijden ervoor is misschien wel idee, maar vrees dat het niet helpt, omdat hij het ook bij langzamer galoperen doet en gewoon niet/amper moe te krijgen is.

Na twee en een half uur, kun je gewoon nog keihard gaan draven enzo, en is hij totaal niet nat. (ligt ook aan het weer, maar hij zweet zoiezo amper)

Iig bedankt voor de reacties.

Platina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:48

Mij lijkt de meest handige oplossing niet galopperen? Waarom zou je het persé moeten doen als hij zo uit z'n bol gaat? En als het dan toch persé moet zou ik voor een thiedeman gaan, deze is iets wat sterker dan een martingaal.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:58

Ga je altijd met hetzelfde groepje naar buiten? Je kunt eens kijken wat er gebeurd als je gewoon een poosje niet meer galoppeerd buiten Lachen.
Of wellicht inderdaad een keer wel voorop galopperen en dan kijken welk tempo hem goed past. Er zijn paarden die vreselijk vervelend worden in de galop als het net iets te langzaam gaat waardoor ze hun galopsprong niet zo goed afmaken. Anderen worden juist erg drammerig als de galop net een tandje te snel gaat Lachen.

Probeer het eens een beetje uit. Zoals het nu gaat is dus niet goed. Dus kijk eens wat er gebeurd als je met andere mensen gaat rijden, minder mensen gaat rijden, voorop gaat rijden. Niet galopperen, of een ander tempo galopperen.
Of misschien voorop rijden en juist nog even een tandje harder en nog een tandje harder en als hij gaat bokken een flinke schop vooruit en nog een tandje harder.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 08:15

Oke, dankjewel voor de reacties. Ik had al bedacht dat ik zondag naar buiten ga, en als hij dan bokt dat ik dan even die keer niet gallopeer.

Ik ga niet altijd met hetzelfde groepje naar buiten, bij andere doet hij het net zo goed. Hij bokt ook meestal als hij te langzaam moet ja, maar weet niet of voorop zo'n goed idee is, omdat als ik ernaast rij er geen rem meer is, die er al minder opzit buiten. Hij doet het bij langzaam en snel.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 08:20

om deze reden rij ik met een scherp bit buiten
zodat die niet veel te willen heeft en toch lekker bij me blijft zonder dat die ervandoor knoert

ik rij met een een gebroken pelham maar een pessoa bitje op de 2de ring helpt ook erg veel (kunnen ze het bit niet vast pakken)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 08:55

Is hij in de bak wel normaal??
Anders zou je toch zeggen dat er is niet lekker zit in de galop.

Hij is met longeren ook erg moeilijk zeg je, ik zou daar aan gaan werken, want het longeren is toch de basis en als de basis er niet goed in zit dan zal je het probleem nooit op kunnen lossen.
Denk dat je paardje niet veel respect voor jou heeft en dat los je niet op met slof of een scherper bit.
Tot je weet wat het probleem is zou ik niet galopperen.
Heeft er wel een een ander op gezeten in het bos en wat doet hij dan??

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:40

Ik denk dat je nog wat aan de algehele controle moet gaan werken. Aan de longe zo te horen maar ook onder het zadel in het bos (in de bak misschien ook, maar dat weet ik niet).

Kun je niet eens zonder anderen naar buiten? (evt. begeleid door een fietser op afstand bv.). Dan kun je de controle oefenen (halthouden, overgangen en ook de galop). Denk eraan dat je zelf niet te gespannen en strak met je handen bent bij het aangalopperen. Soms is het juist een kwestie van ruimte geven.

Naast, achter en voor anderen krijg je nogal snel reactie van je paard dat die wil ´winnen´. Op den duur zul je dat echt zelf onder controle moeten krijgen, door eerst zonder competitie de controle te oefenen.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:53

je hebt paarden die inderdaad harder willen als ze naast een ander paard galopperen, en zich dan heel sterk maken.
Wat er (in ieder geval met die van mij) gebeurt met voorop galopperen, is dat hij dan tevreden is met zijn plek, en juist heel goed te sturen is.
Die van mij wil dus graag voorop, en is inderdaad ook erg irritant als hij achter iemand moet of naast.
Wel is het dan belangrijk dat er niemand je gaat inhalen, want dan willen ze juist vaak gaan racen of gekdoen.
Misschien is hij dus juist voorop een stuk prettiger te sturen, dan kun jij ook zelf wat beter het tempo aangeven.

succes!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:02

Persoonlijk vind ik een martingaal niet handig als je een paard z'n hoofd omhoog wilt trekken.
Verder zou ik toch zorgen dat je hem dressuurmatig een stukje gehoorzamer krijgt daar zul je buiten waarschijnlijk ook wel profijt van hebben.
En ik zou voor een buitenrit hem lekker even los opjagen zodat hij dan vast lekker kan uitbokken.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:16

Hoi Manon

Als ik je verhaal zo lees krijg ik het gevoel dat je paard geen rodeo geeft als je stapt en draaft in het bos...

Heb je in het verleden veel gegalopeert in het bos... en wellicht ook vaak op dezelfde stukken pad de teugels laten vieren ?
Want je hebt kans dat jou jonge paard gewoon de smaak te pakken heeft gekregen...
En uit puur anthousiasme het stuur en het gas overneemt....

Ik heb het zelfde gehad met mijn paard...
super anthousiast en niet meer te houden...
Ik heb een heel jaar basis oefeningen moeten doen om hem weer in het gareel te krijgen..

Hoe hebben wij het gedaan
net als jij ook met martingaal en als hij heel erg fris was met een thiedeman.
Meer dan een jaar niet meer gegalopeert in het bos
Alles lang en laag gereden... niet in de krul
maar lang en neusje over de grond met een licht contact met je hand.
Veel overgangen rijden van stap naar draf... en tempo wisselingen in draf... (maar alleen als alle overgangen van jou zijn...) Hiermee conditioneer je o.a. zijn gehoorzaamheid.

En als dat allemaal goed gaat kan je weer kleine stukjes galoperen... maar alleen rustig... en "kleine stukjes"
Op die wijze hou je regie...
Merk je dat dit niet goed gaat ...
dan weer terug naar de basis...

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:03

Ik zou voorlopig niet galopperen in het bos. Een keer andere route nemen. Zeker niet op vaster plaatsen gaan galopperen.
Als je gaat galopperen rustig galopperen en maar een klein stukje op het moment dat je voelt dat hij spanning krijgt terugnemen naar stap of draf.
Ik had er 1 die die ook wel eens deed in het bos. heb ik er op deze manier aardig uit gekregen. merkte wel dat als ik alleen het bos in ging er niks aan de hand was alleen al ik met meerdere in het bos was.

Judith_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:58

Je zei dat hij te veel conditie heeft. Krijgt hij met zijn voer misschien te veel energie binnen en wordt er minder verbruikt? Hoe veel rijdt je hem en hoe intensief. Want daar kan het evt. ook aan liggen. Als ik jou was zou ik zorgen dat ik de basis goed voor elkaar heb.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 17:15

Hoi
Bedankt voor alle reacties!

Even een reactie:
Ik galopeer nooit/amper op dezelfde plaatsen. Omdat hij dan inderdaad op die wegen automatisch gaat galloperen, nooit meegemaakt en heb dat liever niet.

Iemand wou hem al proberen te longeren, omdat het idd wel fijn is om energie mee uit te krijgen
Maar omdat ze met longeren scheef lopen, wou ik misschien beginnen met dubbele longe.
Verder is hij wel braaf met longeren tijdens etenstijd en als ik eerst even 5 a 10min erop heb gezeten, hij wil dan gewoon spelen ofzo aan de longe.

Ik ga soms ook met fiets naar buiten, dat gaat makkelijk, ook afstand nemen, harder gaan enzo geen probleem. Met andere paarden ook niet, in galop iets moeilijker maar het lukt dan ook wel.
Verder kan ik in galop niet echt voorop (doe dat in draf en stap op de heenweg wel) simpelweg omdat ik de weg niet weet Clown
Ik rijd pas sinds kort in de hei, eerder in een ander bos. Ben pas 3x erheen geweest, steeds een andere route. Het probleem is dan ook pas de laatste 3x voorgekomen, daar doet hij het erger in die bossen. Maar vind dat hij het gewoon moet leren.

Hij doet het ook als ik hem in de bak laat gaan, dan springt ie op zn plek een beetje, maar in de bossen is hij dan gewoon te blij.

Met rijden in de bak is hij heel braaf, bokt amper, niet teveel energie enzo. Wel ondeugend maar dat is dan gewoon ergens niet langs willen, naar binnen, naar buiten lopen op de volte enzo. Het kan niet perfect gaan natuurlijk.
Ik rijd hem op maandag, dinsdag,woensdag zelf, dan meestal uurtje, anderhalf uur. Donderdag staat hij extra op de wei en rijd ik niet(misschien nu longeren, iemand wou het proberen) Vrijdag half uur priveles, zaterdag uurtje groepsles. Ik rijd redelijk intensief, en nageeflijk en aan het been gaat over het algemeen goed. Ik spring soms ook.

Verder wil ik met zn voer liever niets veranderen, omdat hij met rijden binnen soms iets vlotter mag, terwijl dat buiten juist het tegenovergestelde is.

Ook heeft hij wel respect voor mij, hij zou me nooit opzettelijk eraf gooien pijn doet of wat dan ook. Ik kan hem inhouden in galop, en hij houd zn rug netjes met die bokken, maar sinds ik eraf ben gevallen (door handschoentjes) heb ik liever dat hij het niet meer doet.

Hij weet gewoon nog niet dat hij dat niet mag, daarvoor wil ik graag een oplossing, dat hij leert dat hij dat niet mag. Ik kan hem namelijk dan geen tik geven, dan lig ik er zeker af, als hij fris is dan reageert hij tuurlijk overal op.

Ik heb me voorgenomen dat ik zondag weer naar buiten ga, en eerst een halfuurtje rij, dan de bossen in en als het misgaat weer draven oid.

Scherper bit heb ik liever niet.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:29

Heel vaak, zo vaak mogelijk naar buiten met hem. Het moet gewoon worden, bijna saai: "Wat alweer naar buiten."
Dan gaat de lol er een beetje af zonder dat hij "aangepakt" moet worden. Kun je ook met hem alleen naar buiten? Vaak zijn ze dan wat voorzichtiger.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 17:44

Ik durf niet alleen naar buiten, hij is beetje schrikkig.

Ik zal eens kijken of ik mensen vind om vaak mee naar buiten te gaan want hij is altijd heel blij in de bossen.

Ik woon trouwens ook in vught