heftige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

heftige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 08:55

ik heb nu sinds 5 maanden een hele leuke,maar vooral hete merrie.

in het begin stond ze veel overeind, dit is na lang doorzetten, en heel soms toch even ervan langs geven overgegaan. toen stond ze op het land voor een manege.

nu staat ze thuis, en ze vind onze bak eigenlijk drie keer niets, daar is het steigeren ook begonnen. het begon met niet de bak inwillen. dit heb ik gewoon genegeerd. en nu lukt het eigenlijk heel goed. en loopt ze braaf mee. deze merrie slaan heeft nauwelijks zin, dan wordt ze alleen maar boos en beledigd van. nu erger ik me er toch wel aan dat het altijd 10 minuten moet duren voordat ze normaal door de bak wil. dan begint ze te schoppen wanneer ik haar door wil rijden, en schopt ze echt mijn voet uit de beugel! ik negeer het meestal, en eis van haar dat ze naar voren gaat. ze gaat gewoon op de rem, staan wanneer ik been geef en haar begrens. en gaat ze slaan en springen. na 10 minuten is het eigenlijk zo geod als over. en loopt ze lekker rond en doet ze alsof er niets meer aan de hand is. en is ze heerlijk voorwaards. (eerder is het wel eens anders geweest, als ik dan haar buitenkant begrensde sloeg ze vol uit).

ik ben wel benieuwd of mensen ook ervaring hebben met zo'n paard, en wat jullie ermee zouden doen.

nogmaals het is een ontzettend zinnige merrie met een eigen willetje, iets wat ik nauwelijks zo meegemaakt heb. de klik is er absoluut wel, want o ver het algemeen kan ik met haar lezen en schrijven. het is een geweldig eerlijk paard! overigens ergens anders, bijv op wedstrijd loopt ze gewoon braaf de bak door. kan ze af en toe wat heftig reageren op het been, ze doet het alleen thuis.

pastel

Re: heftige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 08:58

Heb je al geprobeerd om haar voordat je erop gaat even te longeren zodat de ergste spanning eraf is?
Verder kan ik je weinig tips geven alleen als het echt niet lukt om er iemand bij te halen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 09:04

dat zou ik wel kunnen proberen ja, het is niet zo dat het niet te doen is. want na een paar keer vervelend doen en niet naasr de achterkant van de bak te willen doet ze het uiteindelijk toch. en het wordt al steeds beter.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 09:14

heb je al eens met de vorige eigenaar gesproken waar dit gedrag vandaan komt ?

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 09:14

Het niet naar achteren willen in de bak dat heb ik ook gehad met een van me paardjes.
ik ging op de volte en maakt de volte steeds groter, steeds verder naar achteren dus.
daarbij vroeg ik wat meer stelling naar binnen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 09:16

de vorige eigenares heeft naar horen nooit ergens last van gehad, het kwam vooral toen ik haar kreeg, ze een veulen had. ze was zo bang en gestresst, dat ze toen overeind is gaan staan, het is al zoveel ebter geworden. kan nu in een groep buitenrijden. haar rustig overal mee naar toe nemen, traileren gaat nu ook goed. dit is het enige wat ze nu nog doet. voor de rest is ze eigenlijk weer de oude, het lijkt gewoon alsof ze onze bak eng vind, we hebben ook uitzicht over windmolens boerderijen vee enzo, en misschien dat dat haar trikkerd.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 09:17

pastel schreef:
Het niet naar achteren willen in de bak dat heb ik ook gehad met een van me paardjes.
ik ging op de volte en maakt de volte steeds groter, steeds verder naar achteren dus.
daarbij vroeg ik wat meer stelling naar binnen.

het is niet zo dat ze helemaal neit achterin de bak wil, ze gaat gewoon eerst 10 minuten in verzet in 2 hoeken, waarin ik haar normaal naar de achterkant van de bak rijd. en dan is het goed, en is de achterkant ook geen probleem meer, en vind ze het helemaal niet eng.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 09:32

staat ze wel een los in die bak.. misschien dat ze er daarna niet meer zo bang voor is..

heel veel succes.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 09:42

Aan de hand met een hastle er gewoon een paar keer langs op lopen op een dag. proberen te zien wat zij ziet en wat er dan eng is.
Misschien constateer je wel dat het gewoon aantellerij is.
heel veel succes

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 10:19

ze staat elke dag los in de bak, dus echt bang is ze waarschijnlijk niet.

ik denk dat het ook aanstellerij is, misschien is ze me gewoon weer aan het testen. want het is een tijd lang goed gegaan in de manege, dat ze zonder gedoe braaf door de bak bleef lopen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:01

ik heb dit zelfde met mijn paard ook
Dat is ook een karakter paard en wenst niet te worden gedwongen, doe ik dat wel door been te geven gaat hij omhoog en of breekt hij uit (laatste heeft hij bij mij nog nooit gedaan bij vorige mensen wel).

ik geef hem de tijd als hij ineens stil staat laat ik hem even staan en ga dan weer vooruit op n volte etc zo dat je hem niet dwingt de kant op te gaan die hij niet wil.

En zo als hier boven al gezegt is zet ik heb op een volte en houd hem aan t binnen been. (mijn paard is geschroken van de auto's langs de bak de eerste 2 keer en vind het nu eng)
de voltes doe ik steeds n paar meer passen naar t enge gedeelte, dat werkt erg goed maar ik dwing hem dr niet heen.
Hetere en sensibele paarden moet je niet dwin gen dan doen ze t niet meer voor je heb ik gemerkt.

Mijn paard vind het zo in de bak ook niet eng want dan kan hijz e zien aankomen, als ik met hem rijd is hij blijkbaar zo geconcentreerd dat als dr ineens n auto achter de heg van de bak weg komt zich dood schrikt, hij steld zich dus niet aan.
Ik weet niet hoe dat met jou paard is maar n paard weet voor mijn idee niet wat aanstellen is die reageerd op iets wat hij/zij heeft meegemaakt.

Succes!!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:04

Dit lijkt echt heel erg op mijn vorige Merrie. OOk eerst tijdens osrijden was ze heel vervelend, en dan ging dat koppie omlaag, en liep ze heerlijk. Lachen Voor zulke paarden moet je echt respect hebben, anders doen ze niks.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:05

arans schreef:
Dit lijkt echt heel erg op mijn vorige Merrie. OOk eerst tijdens osrijden was ze heel vervelend, en dan ging dat koppie omlaag, en liep ze heerlijk. Lachen Voor zulke paarden moet je echt respect hebben, anders doen ze niks.

ik ben het hier helemaal mee eens

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 19:46

ik heb vandaag gekeken, en ze vind die hoek toch wel 'spannend. ze weigerde eerst ook met mij mee te lopen er naar toe. ik ga morgen proberen het op een volte te zetten, want inderdaad dwingen heeft geen zin. ik merk het ook met spanningen, als ik haar gespannen laat. weigerd ze, loop ik ontspannen mee. loopt ze zo de trailer in. het is inderdaad een heel gevoelig en sensibel paard. ik probeer haar ook niks af te dwingen, maar soms moet ze wel dingen van mij. ik werd bij mijn vorige paard veel sneller boos, bij haar heeft het geen zin. en natuurlijk gebeurd het wel eens dat ik mijn beheersing verlies, maar dan pak ik mezelf al snel weer op om rustig te blijven, is gewoon zinloos bij haar! als ze eenmaal loopt is niks meer een probleem. ja soms het geschop, maar met wat doorzetten heb ik haar dat ook afgeleerd.