Schouderbinnenwaarts hoe aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shyla25

Schouderbinnenwaarts hoe aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 20:13

Ik ben met mijn merrie begonnen met het proberen om schouderbinnen aan te leren.
Het gekke is dat ze wel weet hoe ze moet wijken voor druk en dus wel zijwaart kent enz maar als ik dus schouderbinnen probeer gaat het mis.

Wat ik nu doe is vanuit de hoek net alsof doen dat ik wil afwenden en dan die houding aanhouden.
Het hoofd vraag ik nog niet recht naar voren dit is echt veel te moeilijk.
Ik wil dus alleen de schouder naar binnen.
Ik doe het in draf want is stap lukt het helemaal niet
Ik gebruik mijn zweep om tegen de schouder te houden en verder dus mijn benen.

Op één of andere manier begrijpen we elkaar echt niet en dit wekt enorme frustratie op bij mij en mijn pony.

Wie kan mij helpen dit duidelijk aan haar te vertellen?

lailapri

Re: Schouderbinnenwaarts hoe aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:56

voor schouderbinnen moeten ze ook wat verzamelen, zit ze niet ergens vast dat ze het gewoon niet kan.
misschien kun je als je paard oke is het beter aan de hand aanleren.
mijn fjord vind het ook moeilijk. hij kan het goed aan de hand op de volte en met rijden op de volte gaan ook al een paar stapjes.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:01

Beginnen met aan het begin van de lange zijde een kleine volte te rijden en je paard uit die volte even een klein stukje inzetten richting schouderbinnenwaarts/schoudervoor. Na een paar meter opnieuw een kleine volte inzetten. De oefening is geen doel opzich maar een middel om het paard meer te laten doortreden vanuit het achterbeen. Dat bereik je dus ook met de kleine volte dus je bent continu het binnenachterbeen aan het aanspreken. Als je het goed uitvoert is het behoorlijk trainingsintensief.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 00:16

IK heb ook gehoord dat het verkleinen en vergroten helpt om het achterbeen op de juiste plek te krijgen, klopt dit?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:14

Ik train dit eerst aan de hand om het paard alvast bekend te maken met de beweging. Onder het zadel doe ik ook altijd een kleine volte om de juiste stelling en buiging te krijgen, daarna neem ik haar met m'n zit nog ietsjes terug en vraag ik haar een paar pasjes sbw te lopen. Als dat lukt dan is het voldoende, het lukt nog niet altijd. Goede les halen werkt altijd het beste, iemand die je uitlegt wat je moet doen met je gewicht en welke hulp je op welk moment moet geven.

Ik snap niet wat je bedoelt met "het hoofd naar voren vragen".

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:28

Ik leer het mijn paarden door vanuit de hoek net te doen alsof we de diagonaal op gaan en druk het paard dan met mijn benen een sbw in. Je moet daarbij wel recht en in balans op je paard blijven zitten, kijken in de richting die je gaat en je handen meenemen in dezelfde richting. Ga je paard niet aan de binnenteugel van de hoefslag trekken maar doe bijvoorbeeld op de rechterhand je rechterschouder iets naar achteren waardoor je lichaam je paard vertelt dat deze van de hoefslaf af moet.

Wees tevreden met kleine beetjes. Drie hoefslagen is nog niet nodig, begin bij schoudervoor en bouw dit uit. Denk om balans en ritme. Rijdt 2 a 3 passen sbw en rijdt dan over een diagonaal voorwaarts weg. Dit herhaal je een paar keer en dan ga je wat anders doen. Na aanspanning komt ontspanning....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:00

ik heb altijd geleerd om een "knik" te maken in je heup. je drukt je binnenbeen goed uit naar beneden, die moet je dus goed lang houden en leg je iets achter de singel.
je heupen wijzen in de richting waar je heen wilt, ook kijk je in die richting. je buitenhand begrenst de schouder zodat die niet terug kan op de hoefslag, je binnenhand vraagt lichtjes stelling.

ik doe ook wel eens te veel in het begin, dus dat ze bijna recht opzij gaan... hierdoor wordt het voor het paard duidelijk dat het echt opzij moet en kan je het gaan doseren tot een nette SB

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 16:06

Tessebes schreef:
Ik snap niet wat je bedoelt met "het hoofd naar voren vragen".

Mijn merrie heeft de neiging om meteen helemaal in te gaan buigen met haar hals als ik het probeer.
Ik stuur dus echt niet maar toch doet ze het, misschien toch met mijn zit te maken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:54

het klinkt of je paard buigen in het lijf erg moeilijk vind en dit oplost in de hals, dit kun je aan de hand goed corrigeren, erop vast ook wel, maar zover ben ik zelf nog niet.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 20:56

Ik denk dat ik het eens aan de lange lijnen ga proberen, kijken of dat lukt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:00

aan de lange lijnen is het moeilijker als aan de hand en moeilijker als onder zadel Knipoog (vind ik tenminste)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 21:17

lailapri schreef:
aan de lange lijnen is het moeilijker als aan de hand en moeilijker als onder zadel Knipoog (vind ik tenminste)

Ik vindt het makkelijker om aan de lange lijnen oefeningen te doen zoals volte sluiten en openen en misschien is dat wel een goed begin Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:29

hahaha oke Knipoog

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:10

Hoi

Als ik dat zo lees rijst bij mij de vraag...
Is je paard wel voor je been ?
En heb je het gevoel dat als je hem een hulp geeft hij ook
vlot reageert ?

Mischien moet je eerst terug naar de basis...
Voorwaarts rijden, en vlot voor de hulpen
veel overgangen rijden, en het spannend houden voor hem
Alles om ervoor te zorgen dat hij niet op je gaat hangen.

Als je hem eenmaal voorwaarts hebt en graag op het been kan je beginnen om hem uit te nodigen door middel van lichte ophoudingen ... lang en laag rijden en nog steeds... voorwaarts.

Zo bou je de hulpen uit...
Je zal merken als dit lukt, dat je paard veel oplettender wordt...
geef je dan een keer extra druk met je binnen been zal hij ook veel makkelijker vanuit de wending een keer naar buiten te drukken zijn.

Dan kan je gaan volte openen - en volte sluiten.
dat doe je ook op been hulpen...
En nog steeds voorwaarts rijden, niet over zijn tempo... maar goed voorwaarts rijden en veel overgangen...
En dat weer afwisselen....
Linker hand rechter hand...
Veel kwart lijnen rijden zodat hij niet tegen de wand van manege kan aanhangen...
(want dan krijg je een scheef paard... zodra je paard op eigen benen loopt en recht gericht is... en voor je been is... zal je straks lachen om een pasje opzij... )

gewoon vol houden...
en denk altijd aan de basis.
Hoe ver je ook bent in de dressuur als iets niet lukt
altijd weer terug naar die basis..

veel sucses

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:31

Ik denk als je het ernaast uitlegt aan je paard en ook dat je zelf precies weet hoe het moet dat het een stuk beter gaat,

Je kan naast je paard gaan lopen op de hoefslag en dan de buitenteugel tegen zijn hals en zelf een klein pasje opzij en dan weer terug, belangrijk is ook dat je controle hebt over het binnen achterbeen , als dat goed gaat kun je het erop proberen, wees in het begin met 1 of 2 stapjes tevreden.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:35

Toen ik in dit proces zat, was het voor mij een eye opener om een keer op een paard te zitten die de oefening perfect beheerst en die mij liet voelen wat ik moest doen...en vooral...wat ik niet moest doen.
Misschien is er iemand in je omgeving met zo'n paard, waar je even op mag om het te voelen?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 21:11

Ik heb zelf genoeg paarden gereden die het konden en ik kan het zelf ook, het probleem is om het aan mijn pony te leren Knipoog

Dan kan jij de hulpen wel kennen maar dan moet zij het natuurlijk wel snappen Pling

Shy is juist erg aan het been, we rijden bv vanuit stilstand zo weg in de galop Knipoog maar omdat ze zo goed aan het been is is het juist moeilijk.
Ze gaat zelf een beetje raden wat ik bedoel.

Voorbeeld:
Ik rij van A naar F en doe net alsof ik wil afwenden naar het diagonaal.
Dan leg ik mijn buitenbeen dus op de singel en mijn binnenbeen naar achteren.
Het volgende kan dan gebeuren:
1 ze springt aan in contra galop
2 ze gaat alleen maar harder
3 ze buigt wel iets in met haar lichaam maar vooral met haar hals

Ik hou dus mijn handen zo normaal mogelijk, buitenhand tegen de hals en binnenhand niet te strak, anders gaat ze dus alleen maar buigen.

Het zijn gewoon te veel hulpen die voor haar bij andere bewegingen andere dingen betekenen.

Dus dan doe ik het volgende, ik neem een zweepje erbij om tegen de schouder te houden zodat ze daar niet over wegvalt.
En ik doe een spoortje om om het verschil tussen zijwaartse druk en bv galop duidelijker te maken omdat je dan de plek precieser kan aangeven.

Is het duidelijk wat ik doe en bedoel?

Ik heb net een paard DVD's binnen gekregen van een hele lieve bokker (ze weet wel dat ik haar bedoel Knipoog )
Die ga ik eerst nog eens aandachtig bekijken Ja

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:47

Ik leg mijn binnenbeen niet naar achteren hoor. Ik probeer vanuit een kleine volte waarin ik de stelling en buiging al op orde heb haar een aantal pasjes rechtdoor te laten lopen. Hiervoor geef ik gewicht op mijn zitknobbel aan de binnenkant en drijf bij met mijn binnenbeen als het binnenbeen van het paard in de lucht is om hem op de hoefslag te houden. Het lukt niet altijd, omdat we nog in het leerproces zitten.

Wat gaat er bij jou niet goed dan? Komt ze van de hoefslag af of blijft ze op de hoefslag en loopt ze gewoon rechtdoor. Lukt schoudervoor wel?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 21:53

Ze komt met haar schouder wel naar binnen maar buigt vooral in haar hals.
Nu moet ik zeggen dat travers toch makkelijker gaat tot nu toe Verward

Ik leg mijn binnenbeen niet echt ver naar achteren maar meer achter de singel zeg maar.

Ik ga het allemaal nog eens goed bekijken Pling

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:56

ze vind dus buigen in haar lijf moeilijk en dat zal heel goed vanuit de achterhand kunnen komen, als je paard los is kun je het gaan oefenen beetje voor beetje steeds minder is in de hals en meer in het lijf. Als je paard goed loopt vraag je minder stelling. Het verschilt per paard maar bij een werkt een buitenbijzet goed als begrenzin van de buiging in de hals hij gaat dan meer zoeken in zijn lijf. Let op de bijzet zit vrij los en ik ga er dan niet opzitten.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 22:13

lailapri schreef:
ze vind dus buigen in haar lijf moeilijk en dat zal heel goed vanuit de achterhand kunnen komen, als je paard los is kun je het gaan oefenen beetje voor beetje steeds minder is in de hals en meer in het lijf. Als je paard goed loopt vraag je minder stelling. Het verschilt per paard maar bij een werkt een buitenbijzet goed als begrenzin van de buiging in de hals hij gaat dan meer zoeken in zijn lijf. Let op de bijzet zit vrij los en ik ga er dan niet opzitten.

Bijzets komen er bij mij echt niet in
Ik rij met hackamore en als ze dan valt of ergens achter blijft zitten, dan breekt ze haar neus nog.
Nee geen veilig idee Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:53

nee idd, lastig geval jij zeg!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 16:02

Vandaag was ik maar eens begonnen met longeren, gewoon lekker aan het halster en dan richting voorwaarts neerwaarts werken.
Ging best lekker maar door een slechte conditie en zeer zware bak niet te lang doorgegaan.

Daarna nog wat grondoefeningen geprobeerd maar daar had Shy geen zin in

Dus ik in mijn gekke bui, touw onder de kin vastgeknoopt het halster zodat ik teugels had en hup erop zonder zadel.

Voor het eerst dat ik mijn pony heb al ruim 4,5 jaar ben ik er zo op gaan zitten zelfs zonder cap Bloos

Ik denk ze voelt zo lekker aan laat ik eens schouder voor proberen.
En ja hoor, mevrouw deed het meteen Verward

Dus met zadel, bit, sporen en zweep gaat het niet maar met een los stalhalster en verder niets wel Haha!
Gekke pony.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 16:08

mond?
je rijdt boomloos toch
voor de meeste is de normale pommel te smal al zeggen ze van niet maar ze gaan met bredere wel ineens beter lopen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 19:07

lailapri schreef:
mond?
je rijdt boomloos toch
voor de meeste is de normale pommel te smal al zeggen ze van niet maar ze gaan met bredere wel ineens beter lopen.

Ik rij al 4 jaar boomloos en heb verschillende modellen en types geprobeerd.
Op dit moment heb ik een Randoll's waarvan de pommel los op mijn pony precies past Knipoog er zitten kussens van vilt onder (zie profiel) die ik in samenwerking met een zadelmaker heb ontworpen.
Dit zadel is dus al ruim 4 jaar drukplekvrij (mijn oude boomzadel had na 3 weken al drukplekken veroorzaakt).
Mijn Barefoot Arizona heeft een net iets bredere pommel en ligt dus lager op de rug, ook deze loopt goed paralel aan haar lichaam maar dan op een iets lagere plek.

Dus aan de pommels ligt het niet Knipoog