idijkzeul schreef:Ontspanning, rust en geduld... Zelf ademhalen en rustig blijven. Als jij gespannen bent, zal je paard dat ook zijn (of worden). Ga niet vechten, hij is sterker dan jij en zal winnen als het om kracht gaat. De kunst is respect te tonen voor je paard en ervoor te zorgen dat hij respect voor jou heeft (of krijgt). Mijn paard loopt ook makkelijk weg als het moeilijk wordt, als ik dan zelf ontspan en rustig blijft wordt zij ook weer rustig...
Mijn paard loopt ook regelmatig weg als het moeilijk wordt, of haar hoofd gaat in de lucht, of één of ander nieuw trukje..
Maar begin je dan eens af te vragen: Waarom doet je paard dat? Ik geloof er niet zo in dat een paard zo een dingen doet om 'de baas' te zijn of om jou te pesten zeg maar. Voor hem is het ook niet zo heel comfortabel als hij vertrekt en jij in zijn mond hangt. Maar het gedrag moet wel van ergens komen... Al eens afgevraagd ofdat hij de oefening gewoon echt niet TE moeilijk vind? En er zoveel last mee heeft?
Bij mijn paard is dat allesinds het geval. Stap-galop overgang is zo een sprekend voorbeeld. Toen ik net met die oefening begon had ik één brok verzet onder mijn kont zitten. Ik kon er niet met mijn benen aankomen of ze vloog vooruit, ik kon niet aan mijn teugels komen of ze kwam vooraan helemaal in verzet. Ik had kunnen straffen hierop, maar ik win dat gevecht niet, dat heb ik al lang ondervonden, zij is gewoon veel sterker. Ik heb gewoon beseft dat ze die oefening echt nog te moeilijk vond en er gewoon te weinig kracht voor had in haar achterhand, en daardoor in verzet kwam. Ik ben dan beginnen trainen op de gewone galop. Verzamelen, verruimen, contragalop, slangelijnen in contra, gebroken lijnen in galop, véél kleine voltes,... Ondertussen vind ze de stap galop nog moeilijk en is de oefening nog lang niet perfect, maar het verzet blijft nu wel weg.
Dus: blijf kalm, begin niet te vechten (of afstraffen) want je wint er toch niks mee, heb geduld en inderaad.. respect. Zoek eens uit waarom je paard bij de 'moeilijkere' oefeningen in verzet komt. Wat vind hij er moeilijk aan? Begin daar dan aan te werken in kleine stukjes. Het wijken gaat moeilijk, begin dan met schoudervoor op de hoefslag, dan een klein stukje schouder binnenwaarts begonnen en gevolgd door een kleine volte, wijk dan een klein klein stukje en direct na dat kleine stukje maak je een kleine volte, als dat goed gaat dan ga je vanuit die kleine volte terug een klein stukje wijken,...