Ander bit misschien een uitkomst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Ander bit misschien een uitkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 10:55

Hallo,

mijn C ponytje word nu gereden door een jonger meisje maar het is niet de makkelijkste pony om netjes te laten lopen (nagevelijk) Stap, darf en galop netjes aan de hulpen maar de nagevelijkheid wil nog niet zo.
Als je haar vraagt om te gaan nageven probeert ze er onder uit te komen door aan het bit te trekken en haar neusje omhoog te duwen.
Als ik er echter op ga zitten en met veel been en een conseqente hand, geeft ze zich zo over.
Maar weet iemand een bitje die haar een beetje uitnodigt om te willen afbuigen en niet tegen de hand van de ruiter en het bit te verzetten?
Wie heeft hiet ervaring mee?
Ze loopt nu op een watertrens die redelijk scherp is niet heel maar het is niet een hele dikke. (
Ik zat te denken aan een rubberen bitje wat denken jullie?

Groetjes anne Knipoog

Bonita_Bon

Re: Ander bit misschien een uitkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:26

Ik denk niet dat je de pony af moet rekenen op de gebreken van een ruiter.
Maar je zou een myler bitje (type 21 of 22 bijv) kunnen proberen, die nodigt de pony wat meer uit, geeft genoeg tongvrijheid, en de beide kanten kunnen onafhankelijk van elkaar 'bewegen', dat betekend over het algemeen meer rust in de mond van je pony. Dus paardvriendelijk terwijl de ruiter er wellicht ook wat mee geholpen word. Succes

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:20

misschien een dubbelgebroken watertrens. Mijn paard liep eerst op een enkel gebroken en ze had heel snel door dat ze dat bit kon vastpakken. Een enkel gebroken is ook iets scherper dan een dubbel, omdat die in een punt inwerkt een dubbelgebroken verdeelt de druk in de mond wat beter.

Een kennis van mij rijd haar paard op een dubbelgebroken ruberren bittje met appelsmaak. En dat paardje was eerst een baksteen voor het gevoel en nu harstikke licht in zijn mond. Misschien is dat wat...

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:27

Een dunner bit is niet altijd scherper, als een dik bit niet past in de mond kan dit veel pijn veroorzaken waardoor er gevoelige plekken ontstaan.

Kijk eerst eens goed naar de mond van de pony, zitten er rode plekken op de lagen na het rijden of zelfs een kneuzing op het gehemelte kan.

Enkel gebroken geeft een knik als je er druk op zet en prikt dan vaak in het gehemelte, dan gaat het neusje omhoog Pling
Dubbel gebroken heeft in het midden een recht stukje en zal dus minder omhoog komen Ja

Maar mijn TIP kijk eens eerst naar de mond, misschien zit er wel iets mis, want nagefelijkheid is niet iets wat je moet dwingen maar wat ze zelf aan moeten geven Knipoog

Anne51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 14:18

Bedankt allemaal!
ik denk dat ik een dubbel gebroken bitje ga proberen;)
Groetjes Anne

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:23

Citaat:
Als je haar vraagt om te gaan nageven probeert ze er onder uit te komen door aan het bit te trekken en haar neusje omhoog te duwen

dit is je antwoord eigenlijk al he?

een gewone enkel gebroken trens drukt in het midden waar de schakels aan elkaar zitten tegen het gehemelte aan als het paard met zijn hoofd naar beneden loopt( dus "aan te teugel" )
met het hoofd willen ze dit onaagename prikken te laten stoppen.

neem je nou een dubbelgebroken bitje dan is de druk veel beter geregeld Knipoog
mijne deed hetzelfde hoor,al tijd met de neus in de lucht.
tot ik een dubbelgebroken trensje meenam, het was meteen klaar!!! Haha!

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:30

Goh! Dat moet ik eens proberen.
Ik rijd een jong paardje waar nog niet veel mee is gedaan en probeer het nageven er wat in te krijgen door met het bit te spelen en in de stap doet ze dat enorm goed! Maar als we dan gaan draven doet ze haar hoofdje weer omhoog en misschien komt dat wel doordat er dan iets meer druk van mij op de teugels komt en dus het enkel gebroken bitje in haar gehemelte drukt Pling

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:21

heel stom en daar sta je vaak niet bij stil maar gebeurd best vaak hoor, helemaal bij paarden met een klein mondje is zo'n bit ook eigenlijk totaal niet geschikt vind ik

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:27

Ik heb zelfs met een ongebroken trens gereden omdat mijn merrie een laag hangend rooster heeft en dus echt weinig plek voor een bit.
Helaas pakte ze het niet goed op en rij ik nu 99% bitloos en af en toe met een dunne dubbelgebroken als ik echt serieus ga dressuren.

Ik merk wel heel erg verschil bitloos of met bit, ze is bitloos veel rustiger en makkelijker in te houden.
Met bit gaat ze toch altijd weg proberen te komen van de druk, of ertegenin of erachter.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:29

zo heb je dus shetlanderbitjes he?
die zijn gewoon 22 cm dik!!!
de shetten bij ons daar kon ie echt niet in hoor, die werden gereden met een plastic stangetje en daar liepen ze superfijn op!!:D

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:12

Ik heb net hetzelfde met mijn paardje gehad hoor. Zij begreep gewoon die achterwaartse druk niet en ging ertegenin. Ik heb nu zo'n mylerbitje (comfortsnaffle) met sleuven, de teugels aan de sleuven bevestigd zodat ze niet enkel een achterwaartse maar ook een neerwaartse druk voelt. Ik stapte op, maakte licht teugelcontact en het paardje liep netjes ontspannen en nageeflijk, ze had echt zoiets van 'oh, dat bedoelde je dus' Bloos . Er zijn wel meer paarden die mede een neerwaartse druk nodig hebben om te snappen dat ze naar beneden moeten gaan.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:16

Ongebroken trens is ook een oplossing. Dan schaart het bit helemaal niet. Maar voor ieder bit blijft gelden dat degene die de teugels in handen heeft bepaald in hoeverre een bit 'werkt'

Oja en 22 cm dik.... dat lijkt me vrij sterk Knipoog