Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
meissielief schreef:waarom moet dat paard al over cavaletti's?
laat hem eerst leren lopen op zijn eigen benen
Pompiedom90 schreef:meissielief schreef:waarom moet dat paard al over cavaletti's?
laat hem eerst leren lopen op zijn eigen benen
JÚIST omdat ze dan op haar eigen benen leert lopen
Allejandro schreef:Ik gok dat haar balans nog niet goed genoeg is om er foutloos over te gaan. veel kilometers maken (buiten bijv, niet longeren) zou het op kunnen lossen

meissielief schreef:Pompiedom90 schreef:
JÚIST omdat ze dan op haar eigen benen leert lopen
tja je zou ook eerst een s recht aan kunnen rijden en overgangen
Pompiedom90 schreef:Allejandro schreef:Ik gok dat haar balans nog niet goed genoeg is om er foutloos over te gaan. veel kilometers maken (buiten bijv, niet longeren) zou het op kunnen lossen
ze is niet verkeersmak, we hebben hier ook geen bos alleen maar drukke wegen..
waarom niet longeren?
meissielief schreef:longeren is heel vermoeiend en niet goed vor de benen van een jong paard
Allejandro schreef:Pompiedom90 schreef:
ze is niet verkeersmak, we hebben hier ook geen bos alleen maar drukke wegen..
waarom niet longeren?
Omdat longeren best belastend is, vooral een jong dier veel rechtuit rijden zorgt voor een goede balans en evenwicht.
(Veel) Longeren enz zorgt er niet voor dat-ie zijn balans (sneller) vind. Hij wordt er wel sterker van, dat klopt.
Veel in de bak rijden en dan echt rechtuit dus weinig volte's , veel diagonalen, gebroken lijnen en afwenden. En dan niet op de bakrand (=hoefslag) hangen, maar lekker voorwaarts (& neerwaarts..) op de binnenhoefslag, luisterend aan jouw been
Pompiedom90 schreef:onder het zadel is het geen probleem. Alleen aan de longe op de volte dus.
Zou dat het zijn? dat op de volte. Moet ik eerst rechtuiit proberen?
. Toen hij 3 was amper 1x per week.. veel te belastend in mijn ogen. Allejandro schreef:Pompiedom90 schreef:onder het zadel is het geen probleem. Alleen aan de longe op de volte dus.
Zou dat het zijn? dat op de volte. Moet ik eerst rechtuiit proberen?
Oefening baart kunst. Dus als je 1x per week probeert is geen probleem. Ze zal het vanzelf makkelijker vinden.
Liggen de balken op de goede afstand (beetje schatten per paard vind ik). Als je ze te ruim hebt zal ze de balken aantikken omdat ze het niet haalt. Beetje naar je paard kijken dus..
en AF EN TOE ja, maar iedereen verstaat daar wat onders. Ik heb nu een 4jarige (en 2 maanden) en die longeer ik max 1- 2 x per week. Écht niet vaker. Toen hij 3 was amper 1x per week.. veel te belastend in mijn ogen.
)
Pompiedom90 schreef:Ik doe nu 1 keer per week, ook echt niet meer nee.
voor het rijden omdat ze een hittepit is mag ze even 5 rondjes afblazen, maar dat ben ik aan het afbouwen.
zouden jullie zeggen nog even wachten met balken longeren en dus alleen met rijden balken enzo doen of ook gewoon met longeren?
. Ik zou zeggen: gewoon proberen: langzaam opbouwen van 1 naar 2 naar 3 balkjes (en meer) en stop als ze het super doet. Belonen is ook het magische woord.