Wat te doen?! springprobleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjoleinn

Wat te doen?! springprobleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 17:57

Hallo..

Ik ben een meisje van 16 die op een manege rijdt en nu drie jaar op dezelfde pony rijdt, ben ook vrijwel de enige die op Ambo rijdt. Nu is het morgen onderlinge wedstrijd, en ik had me ingeschreven voor dressur klasse L1, en springen 50 cm. Het springen met mij en Ambo is niet altijd over rozen gegaan. Hij weigert heel vaak, heeft dit altijd al gedaan en ook echt heel gemeen. Nu ging het de laatste tijd wel lekker, stijltjes 80 gesprongen e.d. en ik tevreden. Nu hadden wij pasgeleden een parcourtje geoefend en ging het echt heel slecht. Dubbels pakt hij bijna nooit, dit ligt natuurlijk ook wel deels aan mij, ik kan niet alle schuld op hem steken natuurlijk. Maar hij is heel lastig bij springen, zo gauw hij maar een klein millimeter gaatje heeft weigert hij. Maar het parcourtje ging dus heel slecht en heb er ook op elke manier bijna afgelegen. Vandaag gingen we nog een keer een parcour oefenen en toen was het dus weer raak. Na een kwartier voor een hindernis te hebben staan ruzien was hij er eindelijk over. Volgende sprong rijdt hij gewoon goed aan, maar weer een dubbel en hij was er dus weer tussenuit. Opnieuw dus. Hij weigerde echt plots en ik viel eraf, maar had mijn voet nog in de beugel hangen en werd dus een metertje meegesleurd. De beugel schoot van het zadel af gelukkig, want ik weet niet hoelang ik er anders nog aan had gehangen.

Maar nu is het probleem: morgen wedstrijd, 2 keer hartstikke slecht parcourtje gesprongen, en ik ben bang nu. Zal ik morgen gewoon niet springen, uit angst. Of zal ik het proberen, maar dan echt 30 ofzo?

Ik voel me alleen niet fijn als ik 30 ga springen. Ik ben 16, rijdt nu 6 jaar en ga dan 30 springen. Ik ben meer voor mijn keuze om niet te springen, is dit verstandig? Nu kan ik ook gewoon mijn vriendinnen allemaal zien rijden enzo..

Graag jullie mening gevraagd Bloos

Xxx
Marjolein

Narya

Re: Wat te doen?! springprobleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:02

Waarom zou je niet gewoon 30 springen om je vertrouwen terug te krijgen? Ik rij nu 11 jaar en spring nog steeds niet hoger dan waterbakken omdat ik het eng vind en het paard het ook niet vanzelf doet. Daar schaam ik me absoluut niet voor en dat zou jij ook niet moeten doen. Er is geen minimum dat je moet springen als je een bepaalde tijd rijdt. Daar gaat het toch helemaal niet om? Je moet proberen je minder aan te trekken van wat mensen eventueel zouden kunnen denken als je "maar" 30 cm zou springen.

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:04

ik zou gewoon die 30cm gaan springen, dan krijg je je vertrouwen ook weer beetje terug en je moet je gewoon niks van aantrekken als er andere mensen wat van gaan zeggen

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:05

hoi hoi.
ik zou niet mee doen.
als je je vertrouwen terug wil krijgen kun je dat beter op een andere pony doen die wel wil springen.
succes morgen .
groetjes saskia

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:06

Marjoleinn schreef:
Hallo..

Ik ben een meisje van 16 die op een manege rijdt en nu drie jaar op dezelfde pony rijdt, ben ook vrijwel de enige die op Ambo rijdt. Nu is het morgen onderlinge wedstrijd, en ik had me ingeschreven voor dressur klasse L1, en springen 50 cm. Het springen met mij en Ambo is niet altijd over rozen gegaan. Hij weigert heel vaak, heeft dit altijd al gedaan en ook echt heel gemeen. Nu ging het de laatste tijd wel lekker, stijltjes 80 gesprongen e.d. en ik tevreden. Nu hadden wij pasgeleden een parcourtje geoefend en ging het echt heel slecht. Dubbels pakt hij bijna nooit, dit ligt natuurlijk ook wel deels aan mij, ik kan niet alle schuld op hem steken natuurlijk. Maar hij is heel lastig bij springen, zo gauw hij maar een klein millimeter gaatje heeft weigert hij. Maar het parcourtje ging dus heel slecht en heb er ook op elke manier bijna afgelegen. Vandaag gingen we nog een keer een parcour oefenen en toen was het dus weer raak. Na een kwartier voor een hindernis te hebben staan ruzien was hij er eindelijk over. Volgende sprong rijdt hij gewoon goed aan, maar weer een dubbel en hij was er dus weer tussenuit. Opnieuw dus. Hij weigerde echt plots en ik viel eraf, maar had mijn voet nog in de beugel hangen en werd dus een metertje meegesleurd. De beugel schoot van het zadel af gelukkig, want ik weet niet hoelang ik er anders nog aan had gehangen.

Maar nu is het probleem: morgen wedstrijd, 2 keer hartstikke slecht parcourtje gesprongen, en ik ben bang nu. Zal ik morgen gewoon niet springen, uit angst. Of zal ik het proberen, maar dan echt 30 ofzo?

Ik voel me alleen niet fijn als ik 30 ga springen. Ik ben 16, rijdt nu 6 jaar en ga dan 30 springen. Ik ben meer voor mijn keuze om niet te springen, is dit verstandig? Nu kan ik ook gewoon mijn vriendinnen allemaal zien rijden enzo..

Graag jullie mening gevraagd Bloos

Xxx
Marjolein

De twee dingen die vetgedrukt staan, zijn volgens mij een groot deel van de oorzaak van het 'springprobleem'.
Jij bent bang, waardoor je voorzichtig gaat rijden, waardoor hij dan weer de mogelijkheid ziet om er tussenuit te knijpen. Assertiever, of zelfs 'agressiever' gaan rijden is de boodschap. Hij mag geen mogelijkheid zien om er tussenuit te knijpen, jij moet hem erheen rijden en niet zomaar met je voeten laten spelen. Echt heel goed tussen je benen en je handen houden, en rijden maar.

Mijn raad? Ofwel ervoor zorgen dat jij de touwtjes terug in handen krijgt en er eens serieus aan rijden, ofwel niet meer springen totdat je terug wat vertrouwen heb. Door nu, bang, te gaan springen, leer je je pony de trucjes van het vak. En dat is nu net wat je een pony niet wilt leren. Hij speelt momenteel volgens mij gewoon met je voeten... Een pony kan echt makkelijk over een sprong van 50, zelfs al is het vanuit stap.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:06

ik zou het lekker proberen die 30 centimeter.

iedereen begint laag.en hoelang je ook rijd. het maakt niet uit hoe hoog je dan evt zou moeten springen

Even als voorbeeld:

een vrouw van 35 jaar rijd al 25 jaar dus die zou heel hoog moeten springen omdat ze zolang rijd?

niet dus Knipoog

veel succes en veel plezier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:10

Het geeft toch niks als jij 30 cm gaat springen?
Je leeftijd maakt niet uit, het gaat om de combinatie samen Lachen

OP Kawa kun je een kind van 4 zetten, die springt alles, als je maar stuurt Tong uitsteken
Maar een ander paard is gewoon moeilijker, ook al zit en een betere ruiter op Lachen
Heeft niets met leeftijd te maken Lachen

Tip voor als je gaat springen, veel mensen die onzeker zijn gaan al veel te vroeg naar voren zitten.
Blijf op je kont zitten, totdat hij voor omhoog komt bij de afzet.

Als jij naar voren zit is het veel moeilijker om hem tussen je benen en je handen op te sluiten.
Plus je zit al in zijn nek als het ware, 1 zetje erbij en je ligt ernaast Lachen
Als je met je kont in het zadel zit zit je bij het eerste zetje pas in de nek en lig je er dus nog niet af Lachen

Succes!

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:12

hoi! niet springen morgen! eerst jullie vertrouwen tijdens een gewone springles terug krijgen, wedstrijden komen wel weer als jullie het er weer aan toe hebben. gewoon je vriendinnen gaan kijken , of op een andere pony gaan, maar daar heb je niet mee geoefend dus lijkt mij niet bevorderlijk voor je vertrouwen..succes groetjes deess

Marjoleinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 18:15

nou, 't is zo dat ik hem wel opsluit en achterover zit, daar heeft mijn instrucreur namelijk zo op gehamerd dat ik dat wel weet, maar mijn fout is wel, en daar ben ik van bewust dat ik af en toe mijn hand iets te vroeg naar voor doe, en dan is 'ie weg. Maar op een gegeven moment komt hij al 3 meter voor de hindernis niet meer vooruit, hoe boos ik ook op hem wordt. Dan na veeel ruzien is hij er op eengegeven moment wel over, maar dan moet je er nog 9.. dat is het probleem.. het is niet dat hij dat alleen bij mij doet, maar 't is gewoon zo vervelend en soms zo teleurstellend.. maja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:20

Boos worden is meestal geen optie.
Als hij die hindernissen niet vaak ziet zijn ze ook gewoon eng Lachen

En ja sommige paarden pakken elke gelegenheid die je als ruiter geedt, zoals hand te vroeg weg zoals je al aangeeft, net te weinig opsluiten (dat dus ook 3 galopsprongen eerder kan zijn)
dat is eigenlijk een kwestie van veel doen Lachen
En vooral parcoursjes omdat daar het probleem voornamelijk nu zit.
9 hindernissen is heel anders dan 1 sprong Lachen Tempo houden, sprong in de galop houden, dat is heel anders dan 1 losse hindernis.

Al zijn natuurlijk in-uitjes dubbel en 3 sprongen wel gewoon in de les te oefenen Lachen
Omdat hij daar ook moeute mee heeft.
Vaak is dat voor een paard ook een kwestie van vertrouwen dat hij gaat snappen dat dat kan en past Lachen

Marjoleinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 18:44

Ja, ik weet niet of het nou echt bang zijn is bij hem. Dit kan ik zo niet bepalen natuurlijk, maar vindt het altijd gewoon zo jammer, want als ik met andere paarden of pony´s spring lukt het wel gewoon. Maarja, hij is gewoon zó leuk dat ik ook niet op een andere wil rijden. Ik moet ook denk ik eerst mijn eigen vertrouwen weer op orde krijgen, en dan pas weer met hem beginnen.. Lachen Dankjewel Lachen