Uitprobeerfase; hoe hier het beste doorkomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lydia_

Uitprobeerfase; hoe hier het beste doorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 19:30

Misschien een beetje een vreemde topicnaam maargoed.

De laaste tijd probeer mijn nieuwe huurpony mij erg uit; onder het rijden &
gewoon bij de verzorging. Ik kan haar nog wel de baas zijn als ik haar sta
te poetsen ect, maar bij het rijden lukt/durf ik het niet.

Bij het rijden is ze op het begin gelijk gespannen terwijl ik haar nog met een
los teugeltje rij. Hiermee stop ik waarneer ze het bit vast pakt en wegrent,
deze handeling past ze al vrij snel toe. Ze schrikt vanalles wat komt omdat
ze niet ontspannen is. Jammer genoeg kan ik geen les nemen, hier baal ik erg
van..

De laaste tijd kom ik er altijd huilend vanaf, ik ben dan zo verdrietig dat het
weer niet is gelukt. Vandaag was het weer een ramp, ga haar morgen maar
longeren zonder zadel en balkjes draven aan de longé. Dan ontspant ze wel
en loopt ze met haar neus lekker naar beneden, en oogjes dicht.

Mijn vraag is; is dit een uitprobeerfase of zijn dit symtonen dat ze ergens
last van heeft. Als ik er op stap ben ik geheel ontspannen maar zodra ze een klein
sprintje neemt kan ik er niet meer op ontspannen, waardoor zij ook niet meer
kan ontspannen.. Het probleem ligt waarschijnlijk bij mijzelf dus, als ik het zo
bekijk.

Sisco4life

Re: Uitprobeerfase; hoe hier het beste doorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:36

Mocht het probleem bij jezelf liggen, dan zou ik er bij opstappen meteen de teugels aannemen en draven. Dan draaf je eerst 5/10 min, rij je figuren maar nog niet aan ontspanning werken, alleen maar zorgen dat je pony op jou reageerd en niet wegschiet. Als hij/zij na 10 min draven niet heeft geklooid of weggesprongen ben jij gewoon klaar, lieve pony, jij trots/blij.

Je kan ook eerst je pony longeren, en dan de laatste 10 min rijden, zoiets Lachen Dan is ze haar energie al wel een beetje kwijt nl.

Mientjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:43

Het enigste wat zou helpen, is denk ik toch les nemen, als is het maar 1 of 2 keer.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 13:27

Sisco4life; en als ze die 5/10 minuten wel wegspringt.. wat dan doen?

Jammer genoeg mag ik dit niet, maar ik ben ze wel aan het
overhalen om iemand te vragen die naar mij toe komt. (wij hebben namelijk geen trailer/auto met trekhaak Bloos)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:41

Er zijn genoeg instructeurs die bij je thuiskomen en het zal je echt helpen met dit probleem. Je schrijft dat het een huurpony is dus ik neem aan dat je ervoor betaalt. Ik zou het niet meer logisch vinden dat je dan ook goede begeleiding mag nemen.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:48

Hoelang heb je deze pony eigenlijk al als huurpony? En wat weet je eigenlijk van de achtergrond van dit paardje?
Ik heb ook ooit een pony gehuurd en ik ben eigenlijk helemaal niet gaan rijden.. Ik heb eerst een band geprobeerd op te bouwen met het paardje, dit was ook gewoon nodig bij dit paard. Misschien vertrouwd hij/zij je nog niet genoeg en loopt ze daarom met je weg.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:01

Ze kan best wel over-fris zijn en misschien is ze ook wel een beetje verveeld? Wissel je wel genoeg af als je met d'r rijdt? Ik zou ook eerst even longeren voordat je er op stapt. Lekker over de balkjes, zodat ze lekker ontspant. Je zegt dat je eerst aan de lange teugel rijdt en dat ze dan het bit vast pakt en er vandoor gaat. Als ze dat doet, dan ga je gewoon met haar mee (ze kan toch de bak niet uit) en maak je de teugels op maat. Probeer niet teveel aan het bit te komen, dat heeft ze toch vast, dus dat helpt niet, maar probeer op je zit terug te rijden. Drijf haar goed aan met je benen, ze wil lopen, dus zal ze lopen, maar dan wel zo hard als jij wilt. Probeer haar dan heel snel op een volte te zetten met je binnenbeen en buitenteugel, terwijl je haar goed voorwaarts rijdt. Als ze ook maar even wil stoppen, dan rijd jij haar weer voorwaarts, jij bepaalt het tempo. Op de volte probeer je contact te zoeken met je teugels, zodat ze los laat. Goed je been er bij en stevig blijven zitten (ga desnoods doorzitten) en blijf die volte rijden. Slangevolte kan ook, dan moet ze nog beter op je letten. Probeer zo min mogelijk rechtuit te rijden, maar draai je helemaal duizelig aan voltes. Als ze dan wat kalmeert, dan beloon je haar en ontspan je je handen.
Je kunt ook stap-draf-stap overgangen rijden op de volte, dan laten ze vaak ook het bit wel los. Laat je weten of het een beetje geholpen heeft? Veel succes en probeer er plezier in te houden!

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 20:36

Evelijn; Mag niet van mijn ouders..
Evelyne; Ik heb de vorige huurders gesproken en heb er nu redelijk goed contact mee. Ik hoor verschillende achtergronden over haar van verschillende mensen.. Ik heb haar nu zon drie maanden..

Agnes75; Ze is van nature al een beetje een heethoofd dus dat nog hetere kan misschien ook nog wel door het weer komen.. Met het rijden kan ik nu niet echt af wisselen doordat ze zo fris is maar vorige week heb ik wel een mini-buitenritje met de'r gemaakt (eerst gelongeerd en iemand erbij). Ik zal het vertellen of het heeft geholpen. Bedankt!

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 21:26

3 maanden is natuurlijk nog niets.. Ik zou echt proberen om zoveel mogelijk grondwerk met haar te doen zodat ze kan zien dat ze je kan vertrouwen. Ook zou ik veel tegen haar praten als je met haar werkt, dus heel veel belonen met je stem. Praten vind ik sowieso al een goed iets ook al is het onzin Tong uitsteken Knipoog

Ik hoop voor je dat je hier iets aan hebt en dat alles snel beter zal gaan Lachen

hjozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 21:49

En als je in de eerste instantie niet probeert te beginnen met het rijden met een los teugeltje, maar de pony direct aan het werk zet, wat gebeurt er dan?
Vaak werkt het als je zorgt dat de pony geen tijd heeft om na te denken wat ze kunnen uitspoken, aan het werk zetten betekent niet dat je direct rond moet gaan crossen, maar veel figuren rijden, de pony bezig houden. En als ze wegrent, dan laat je haar rennen, maar op het moment dat zij terug wil komen in tempo neem jij het over en laat je haar nog een paar rondjes doorgaan (als je dat ieder geval durft). Dan bepaal jij wanneer ze stopt. Ze vinden dit spelletje vaak algauw niet leuk meer.
En zoals al eerder vermeld veel overgangen rijden, maar dit is ook om je pony bezig te houden. Eerst moet jullie vertrouwen in elkaar krijgen en zij moet ook jouw grenzen leren kennen en de ontspanning komt dan snel genoeg.
Je moet zorgen dat jij de regie in handen krijgt en niet de pony.

Ik weet het dit is altijd makkelijker gezegd als gedaan, daarnaast ben ik wel van mening dat het erg belangrijk is om les te krijgen en zeker als jij de problemen hebt zoals jij die beschrijft, ik ben van mening dat je altijd les moet blijven hebben als je verder wilt komen met je paard.

Veel suc6

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 21:55

hjozzy; probeer dat je altijd les moet blijven hebben maar eens bij twee ouders in het hoofd te krijgen die eigelijk paarden'haters' zijn. x) Ook probeer ik haar eerst rustig te laten lopen maar ze pakt vrij snel het bit vast (ook waarneer het teugeltje nog steeds rustig/los/ontspannen hangt) en gaat aan de haal. Ik zal jullie manieren eens uitproberen en hopen dat het lukt. :J

Ik hou jullie wel op de hoogte, als daar intresse voor is natuurlijk. ^^

hjozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:00

Ik weet het als mensen niets met paarden hebben, begrijpen ze ook absoluut niet wat daar moeilijk aan is en waarom je les moet hebben, je gaat er toch gewoon opzitten, haha. Haha!

Wel lastig voor je. Succes met het proberen!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:19

Tja.. het is wel veel veiliger als je wel af en toe begeleiding hebt van een instructeur. Misschien dat je ouders dat begrijpen. Ik denk dat ze vooral schrikken van de kosten. Dus misschien zelf sparen of vragen voor Sinterklaas.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 23:54

Heeft iemand misschien een idee hoe je een zoekactie kunt beginnen naar een
instructeur dat naar de bak toe komt? Is daar ook een verzamelnaam voor? Bloos
Domme vraag, ikweet..

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:55

Instructie aan huis?

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 00:01

Simpel maar duidelijk. ^^

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 09:37

Het lijkt erop dat je pony zowel een beetje heet is van het weer als de grenzen aan het verkennen is. Hoe oud is ze? misschien dat dat ook nog meespeelt.

Je kunt het beste eerst even longeren van tevoren. Zo heb je enerzijds al ruimte voor je pony om gek t springen als ze dat zou willen en anderszijds al de mogelijkheid om de spieren om te warmen.

Op het moment dat je er dan op gaat kun je direct gaan werken. Je mag best even streng zijn als je zeker weet dat het uitproberen is van je pony. Zet haar maar flink aan het werk, zodat haar aandacht bij jou blijft en niet meer uitgaat naar haar omgeving. Vaak merk je binnen 10 minuten al verbetering en kun je wat rustiger aan doen. Je pony moet gewoon even weten dat ze niet moet lopen etteren.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:32

Wat ik weleens bij roos deed was longeren met zadel en alles erop voordat ik erop ging rijden. even rondslingeren, en dan erop. Ik had 1x in de week prive les, en een keer hebben we gedaan dat ik aan de longe moest en gewoon als ze weg wou springen zelf echt vooruit rijden, later als ze weer weg sprong, deed ik het los. Ik had toen mijn angst over wonnen, om het gewoon te doen. Maar, misschien helpt het om haar eerst te longeren in de bak, en dan erop.

kus Carlien, ik spreek je welweer op msn!