Ander bit, andere hoofd/nekhouding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Ander bit, andere hoofd/nekhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 17:48

Ik weet niet goed of het hier thuis hoort, maar ik heb het volgende :

Omdat, volgens de tandarts, mijn paardje weinig plaats in de mond heeft (dikke tong) heb ik onlangs een (tweedehands) mylerbitje aangechaft. Dit is een dubbelgebroken dunner bitje met enige tongvrijheid. Ook heeft het bit van die sleuven. Omdat mijn paard steeds in gevecht ging met bitten bij die achterwaartse druk bij het nemen van teugelcontact heb ik mijn teugels in die sleuven vastgemaakt, dit geeft dan meer een neerwaartse/achterwaartse druk. Het gevecht was een heel stuk minder als bij de vorige bitten, meer zelfs, ze kwam geregeld lichtjes aan de teugel. Is dit nu eigenlijk een goed teken, want ik focus me eigenlijk helemaal niet op het aan de teugel rijden. Ik heb wel eens gehoord over paarden die achter het bit kruipen, maar wat moet ik daar onder verstaan? Ik wil ook niet met een bit rijden wat mijn paard als erg scherp ervaart. Ze zat er wel geregeld op te kauwen tijdens het rijden, dit is toch goed dacht ik?? Maar ze ging ook geregeld naar beneden met haar hoofd, het leek wel alsof ze het bit wou 'ophappen' en dit heb ik nog niet voor gehad met een ander bit. Wat wil dit zeggen?
Het klinkt misschien dom maar ik vraag het gewoon omdat ze nog nooit goed op een bit heeft gelopen, ik weet dus niet zo goed hoe het moet aanvoelen.

bromfiets

Re: Ander bit, andere hoofd/nekhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:53

Klinkt als een ontspannen paard Ja
Heb je nu ook het gevoel dat je contact hebt met de mond?

Achter de teugel kruipen betekent dat ze de druk van het bit ontwijken door zelf in de krul te gaan lopen. Dan hangen je teugels in een boogje. Maar zo klinkt je verhaal eigenlijk niet, dus daar hoef je denk ik niet bang voor te zijn Lachen

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 18:24

Ik heb inderdaad ten allen tijde contact met de mond, dus dat zit dan wel snor dan! Lachen Als ze zich dus zou opkrullen om geen teugelcontact te hebben wil dat zeggen dat ze achter het bit loopt? Alweer wat bijgeleerd! Slim
Ook rijd ik zonder neusriem en haar mondje is niet opengegaan.
Maar ik vraag me nog steeds af wat dat naar beneden naar het bit happen wil zeggen? Verward Iemand enig idee?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:27

Achter de teugel kruipen kan ook heel goed van uit de achterhand komen.

Is bitloos geen optie, sommige paarden en zeker met een klein mondje hebben problemen met een bit, je kan ook heel goed op het schuimen letten geen schuim is niet goed , maar te veel schuim en kwijlen , betekend dat het paard niet kan slikken en dat lijkt me geen fijn gevoel, soort tandarts idee krijg ik daar bij.

Een paard rij je ook niet op het bit maar op je zit en probeer zeker niet te gaan vechten.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 18:36

Bitloos heb ik al geprobeerd, dat gaat goed op 'stapritjes' maar verder niet, ik wil dit echter wel verder trainen zodat ik op termijn met een gerust hart bitloos kan bijven rijden. Ze heeft de neiging om haar hoofd in de lucht te houden, zeker als ze draaft. Met dit nieuwe bit blijft ze voor het eerst meer beneden en voelde haar rug aangenamer aan voor mij. Ik weet ook dat ik mijn paard voornamelijk op de zit en de benen moet rijden, maar als ik in het verleden contact opnam met mijn teugels ging ze er steeds resoluut tegenin. Dit was nu heel anders, waarschijnlijk omdat het allemaal anders aanvoelt of dat ze het gewoon beter snapt dat het de bedoeling is om naar beneden te gaan. In ieder geval, ik houd altijd maar een licht contact met de mond, het is niet zo dat ik echt 'het hoofd in handen heb' als je begrijpt wat ik bedoel.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:39

Dat ze naar beneden hapt zou kunnen zijn dat ze probeert om het bit hoger in haar mond te krijgen omdat het daar lekkerder zit.
Je kan het uitproberen door het bit een gaatje hoger te hangen Lachen

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 18:41

bromfiets schreef:
Dat ze naar beneden hapt zou kunnen zijn dat ze probeert om het bit hoger in haar mond te krijgen omdat het daar lekkerder zit.
Je kan het uitproberen door het bit een gaatje hoger te hangen Lachen

Ok, dat kan ik proberen!