Appuyeren tov wijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Helma_Amber

Appuyeren tov wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 15:38

Hallo allemaal,

Toen ik dinsdagmiddag aan het rijden was ben ik rustig aan eens wat aan het proberen geweest qua appuyeren e.d. Ik was al een tijdje aan het losstappen en was gebroken lijnen aan het wijken terwijl ik linksom reed. Op een gegeven moment liet ik mn paard voor mn rechterbeen van de hoefslag afwijken. Hierbij heb ik hem met zn hoofd rechtgesteld en voorzichtig in de richting waar we heen gingen laten buigen. Daarna nog een paar keer en we waren nu echt aan het appuyeren in stap! Was ik heel blij mee Knipoog
Nu was mijn ervaring dat mn paard het appuyeren veel fijner vindt dan wijken. Met wijken heeft hij altijd moeite met zn achterbenen en nu met appuyeren ging alles erg soepel en vloeiend. Het zat ook veel beter dan met het wijken.

Wat is jullie ervaring; Hoe ervaren jullie paarden het appuyeren tov het wijken? En hoe ervaren jullie het zelf? Hoe zijn jullie met appuyeren begonnen?
Pak ik het zo goed aan of doe ik het helemaal verkeerd?

groetjes Helma

mellamoshan

Re: Appuyeren tov wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:44

Eigenlijk heb ik dezelfde ervaring als jou. in draf heb ik wel het idee dat ze het moeilijker vinden, maar die achterhand gaat een stuk makkelijker mee dan met wijken, dat idee heb ik dus ook.

Ook het beginnetje van het apuyeren start ik hetzelfde als jou. of we doen het nu beiden fout of goed Knipoog Haha!

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:32

Je moet alleen opletten dat een appuyement niet omgekeerd wijken is. De stelling en buiging zijn "hetzelfde" als een schouderbinnenwaarts. Je rijd ook een appuyement vanuit een sb.

De voorhand voor de achterhand. Vaak willen paarden de buiging wel eens verkeerd doen omdat dat makkelijker voor ze is.

Edit: Ik ben dus ook zo begonnen. In stap eerst die schouderbinnenwaarts voor elkaar hebben, dan daarvanuit een sb inzetten.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 18:41

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, want als je schouderbinnenwaarts rijdt (bijv linksom) dan heb je linkerstelling en ga je toch in principe naar rechts (net als wijken)?
Of bedoel je travers? Die stelling en buiging is wel gelijk aan die van het appuyeren Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:45

Ik zou sowieso dit soort dingen alleen met les doen..
voor je het weet doet je wat verkeerd..
tenminste zo denk ik altijd Bloos

Buiging etc komt imo meer overeen met travers idd; je brengt ook beide handen naar buiten..
Het is voor mn gevoel ook een soort travers maar dan op zij en dan wel de voorhand voor Tong uitsteken
Bedoel dan meer als je al ín je appuyement zit.

Inzetten, doe ik met alleen stelling.
Laatst bijgewerkt door Born2BCrazy op 16-11-07 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:46

travers zo start ik er ook mee idd. geen sb. sorry, verkeerd gelezen. Bloos

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:49

Helma_Amber schreef:
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, want als je schouderbinnenwaarts rijdt (bijv linksom) dan heb je linkerstelling en ga je toch in principe naar rechts (net als wijken)?
Of bedoel je travers? Die stelling en buiging is wel gelijk aan die van het appuyeren Knipoog

Vanuit een travers op de hoefslag kan ik niet appuyeren. Vanuit een sb op de hoefslag wel. Mij is altijd geleerd dat ik stelling en buiging van sb in moet zetten en vervolgens de hulpen van een appuyement inzet.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 19:39

Het is niet dat ik je niet geloof en het is ook niet negatief bedoeld, maar ik snap niet hoe je dat dan doet Knipoog
Maar goed iedereen heeft zn eigen manier. Zou je misschien kunnen omschrijven hoe je dat dan precies aanpakt? Misschien kan ik het dan zelf ook eens proberen.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:23

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:38

je hulpen voor sb zijn gelijk aan die voor het wijken, en dus anders dan in travers. Dat heeft even weinig met de kant van je stelling te maken, maar meer met de zitbeenknobbel waar je op steunt, de teugel die je tegen en die je tegen de hals voert en de plaatsing van je benen.

Een appuyement is travers over de diagonaal.

Bij sb heb je je handen naar binnen en hou je je paard tegen met je binnenbeen (op de singel). Dat is bij wijken net zo. Bij een appuyement heb je je handen naar buiten en hou je je buitenbeen achter je singel. En dat is weer identiek aan je travers.

Dat je je appuyement niet lekker inzet vanuit travers is logisch, want je moet daarmee met je gebogen paard dan de bocht om, maar dat maakt voor de juistheid van je hulp niet uit. Je kan een appuyement prima inzetten vanuit een nette stelling of zelfs vanuit sb, maar je moet dan wel duidelijk je hulpen wijzigen, zodat je paard begrijpt welk commando je geeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 08:09

Appuyeren is idd travers op de diagonaal. Ik begin er ook pas mee als ik het gevoel heb dat de travers een beetje 'zit' (en dat wisselt per paard, de kracht en soepelheid moeten ook al genoeg opgebouwd zijn). De meeste paarden hebben naar mijn idee ook meer moeite met de travers dan met het appuyement. Maar ben eigenlijk nog geen paard tegengekomen die echt moeite met wijken had. Eigenlijk is het tenslotte alleen een paar passen recht opzij voor je been. Ieder paard wat de eenzijdige kuithulp begrijpt (en als het goed is doen ze dat snel, anders komt er van je voltes ook niet veel terecht) kan ook wijken.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 08:22

Ik heb ook altijd geleerd dat je alleen goed kan appuyeren vanuit een sb, maar ik vind persoonlijk niet dat het op travers lijkt want de voorhand moet ten alle tijden voor blijven en het paard gebogen zijn in het lijf, bij veel mensen zie je een verkeerd gebogen of totaal niet gebogen travers rijden. Eeen goede travers is echt moeilijker dan dat er hiet word voor gedaan.
Of zie ik het zo verkeerd?

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 08:26

FloortjeM schreef:
je hulpen voor sb zijn gelijk aan die voor het wijken,

Blond Nou is wijken geen oefening in de academische rijkunst, maar hier kan ik me geen voorstelling van maken?

Dat appuyeren het een travers op de diagonaal is, ben ik het absoluut mee eens, maar niet dat je hem uit de travers rijdt.

Sorry dat ik hier zo lang over doorbazel, maar ik snap de link tussen wijken en appuyeren niet, behalve dat het beide zijwaartse gangen zijn.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 12:05

De link tussen het wijken en appuyeren komt voort uit mijn beginpost Knipoog
Ik begrijp dat veel mensen het appuyeren vanuit de schouderbinnenwaarts en travers doen.
Hetgeen waar ik mee bezig ben geweest staat in mijn beginpost. Uiteindelijk waren we zover dat het direct vanaf de hoefslag al lukte om een stukje te appuyeren.
Mijn vraag was of meerdere mensen die zo aanpakken of dat het helemaal fout is wat ik nu heb gedaan. Want het lijkt mij dat het zowel bij het wijken als bij het appuyeren belangrijk is om de voorhand voor te houden..