Stoep of straat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liiza

Stoep of straat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 15:18

Stel; Je gaat met je pony wandelen, moet je dan op de stoep lopen of op de straat?
Mag je wel op de straat lopen, als de stoep te smal is?

Ik weet niet of het goed staat, maar anders verplaatsen jullie het maar.
Groetjes!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Stoep of straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:26

Als je met je pony wandelt, ben je nog altijd bestuurder (je bestuurd immers je paard). Dit betekend dat je niet op de stoep of op het fietspad mag, maar op de weg moet. Voor het wandelen met je paard op de stoep kan je flinke bekeuringen krijgen.
Op bepaalde stukken word het rijden/begeleiden op het fietspad wel gedoogd, bijvoorbeeld bij een gevaarlijke 80 km weg.

Maar in principe hoor je met je pony ten alle tijden op de weg thuis (zover mogelijk rechts), tenzij daarbij echt de veiligheid in het geding komt. Verder ben je net als elke bestuurder verplicht richting aan te geven, voor te sorteren, en bij donker verlichting te voeren.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 15:31

Lalidan schreef:
Als je met je pony wandelt, ben je nog altijd bestuurder (je bestuurd immers je paard). Dit betekend dat je niet op de stoep of op het fietspad mag, maar op de weg moet. Voor het wandelen met je paard op de stoep kan je flinke bekeuringen krijgen.
Op bepaalde stukken word het rijden/begeleiden op het fietspad wel gedoogd, bijvoorbeeld bij een gevaarlijke 80 km weg.

Maar in principe hoor je met je pony ten alle tijden op de weg thuis (zover mogelijk rechts), tenzij daarbij echt de veiligheid in het geding komt. Verder ben je net als elke bestuurder verplicht richting aan te geven, voor te sorteren, en bij donker verlichting te voeren.

Ja ik moet namelijk over een best drukke asvalt weg, waar dan wel staat dat de auto's 30 moeten rijden maar dan doen ze niet, en dan vind ik het best wel eng. Maar bedankt voor je reactie. Lachen

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:37

Idd, binnen de bebouwde kom mag je niet op de stoep. Je blijft ten alle tijden bestuurder van het paard hoe vervelend ook. En als er een berm is, moet je in de berm lopen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:27

Citaat:
Ja ik moet namelijk over een best drukke asvalt weg, waar dan wel staat dat de auto's 30 moeten rijden maar dan doen ze niet, en dan vind ik het best wel eng.

Ik denk niet dat de politie dan gedoogd dat je op de stoep of het fietspad gaat..... Binnen de bebouwde kom word dat sowieso niet zo gemakkelijk gedoogd.

Wat je kan doen als je het eng vind: Zorg dat je duidelijk je plek op de weg inneemt. Kruip dus niet weg in de berm, (zoals officieel zou moeten) maar ga in het midden van jouw weghelft lopen. Op die manier dwing je achterop komend verkeer om langzamer om je heen te gaan (ze moeten immers kijken of er geen tegenliggers komen) én je hebt nog de mogelijkheid om uit te wijken naar de berm als ze wél te dicht/te snel bij je langs komen.
Als er verkeer van voren komt waarvan jij meent dat het je te snel nadert: Ga midden op de weg lopen (oké, wel even erom denken als je dit doet. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je dit doet als de ander nog tijd heeft om af te remmen, en niet dat je er zomaar voor springt natuurlijk). Op die manier worden mensen gedwongen rustiger aan te doen.

Als jij in de berm kruipt, zijn automobilisten geneigd geen enkele rekening meer met je te houden. niet verstandig dus.

Wat je verder kan doen: Zorg dat zowel jij als je paard goed zichtbaar zijn. Vooral je paard is daarbij erg belangrijk, want dat is tenslotte de factor die je afwijkend maakt van de rest van het verkeer. Dus reflecterende banden om zijn benen, bij voorkeur reflecterende deken op, enz. Ook als het licht is. Hoe beter zichtbaar je bent, hoe veiliger het is, en als automobilist merk ik dat fietsers en wandelaars vaak denken dat het nog licht genoeg is en ze zichtbaar genoeg zijn, terwijl dat niet het geval is als je in de auto zit. Dus zichtbaarheid niet onderschatten.

Neem verder als het kan iemand mee. Diegenen kan naast je gaan lopen, waardoor je nog meer ruimte op de weg inneemt en andere nog ruimer en rustiger om je heen moeten. Ik weet niet hoe oud je bent, maar gezien het feit dat jij nog niet wist dat je een bestuurder bent, gok ik erop dat je nog niet zo heel oud bent. In dat geval is het handig een volwassene mee te nemen.

Bedenk wel dat veiligheid voor alles gaat. Als jij echt meent dat het niet veilig is, moet je het niet doen. Dan maar een bekeuring, hoe zonde dat ook is van je geld!

Succes er mee!

Mientjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:56

Eigenlijk ben je een bestuurder, hoewel ik altijd op het fietspad of in de berm rijd, bij ons rijden de auto's nogal hard, en dan gaat de veiligheid van mijn paard en mij voorop, dus gaan we gewoon op het fietspad!