Bonita_Bon schreef:Vanuit stilstand stelling en buiging vragen. desnoods met een wortel in je hand (eerst links en dan rechts de ene keer en de andere dag draai je dat om) zo vind je paard het leuk om zich dubbel te vouwen en doet het zonder dwang of druk, dat is een leuke opwarmer, daarna kun jet het in het rijden meenemen. Slangevoltes, 8tjes etc
Voor het rijden al wat rek en strek oefeningen met haar doen, beentje naar voren strekken en dan een snoepje geven bijna helemaal op de grond etc. Deze oefeningen hebben mijn merrie en ik een paar maanden iedere dag moeten doen na een ongeval (ongeluk op het spoor, gevallen, ellende etc), ze zat ontzettend vast en dat ging zienderogen beter. Nu herhaal ik deze oefeningen bij mijn net ingereden ruintje en hij vind het helemaal leuk, en hij is me daar een partij lenig!
dit zijn goede tips.
naast het rijden en grondwerk zou je ook wat longewerk kunnen doen.
maar dan niet de binnenkant strak bijzetten (bv haanstra of pessoa op ene lichte gelijke druk) overgangen maken en schakelen, veel wisselen van hand.
voltes klein beetje verkleinen en verruimen (niet teveel, alleen wat je paard kwa buiging aan kan)
kijkt je paard naar buiten, niet naar binnen vastzetten, alleen voorzichtig met je hand vragen.
een jong paard heeft weinig balans en moet leren zijn buitenzijde op te rekken en zijn binnenzijde aan te spannen.
Tijd en geduld zijn hier heel belangrijk in.