Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dit is even geen antwoord op je vraag, hoe het gebruik van slof afbouwen. Maar je haalde aan dat je instructrice de Martingaal aan de neusriem bevestigd had. Hoe zet je een Martingaal aan de neusriem vast? Je haalt je teugels door de ringen van de Martingaal. Martingaal, werkt mits correct afgesteld alleen dan wanneer het nodig is.Citaat:Mijn instructrice heeft toen een martingaal aan mijn neusriem gedaan

Alleen nog nooit van het gebruik op die manier gehoord. Nooit te oud om te leren.Citaat:is helemaal niets geks aan of zielig hoor!
, hoe dan ook: Succes. 
Yvonnelind schreef:Ik hou er gewoon niet van om zomaar aan te nemen dat een paard 'zomaar ineens' begint te 'klieren'. Volgens mij heeft het ergens last van, een paard kliert niet zomaar als er eerst niks aan de hand was.
Princess schreef:Yvonnelind schreef:Ik hou er gewoon niet van om zomaar aan te nemen dat een paard 'zomaar ineens' begint te 'klieren'. Volgens mij heeft het ergens last van, een paard kliert niet zomaar als er eerst niks aan de hand was.
Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens, tuurlijk moet je eerst kijken of het idd nergens last van heeft en ja uiteindelijk licht het altijd bij de ruiter...maar het ene paard is wat makkelijker dan het ander. Heeft vaak ook met het karakter, de afstammeling te maken...en ik zweer je mijn paard heeft werkelijks nergens last van lichamelijk het enige waar zij last van heeft is dat het een ongelovelijke dominante trut is, en je haar moet aanpakken maar wel op een manier dat je haar niet beledigd...maar geef haar ook weer der zin niet want dan zit je helemaal met de gebakken peren!Maar als ze loopt, dan loopt ze ook!Zie je vaak met die karakterbeesten, klieren dat ze kunnen, maar kwaliteiten die er in zitten!
Als je kijkt naar afstammelingen bijv. Jazz, Animo e.d dan zit het ook wel degelijk in het karakter!
Sorry dit ging een beetje offtopic, maar ik wil der mee zeggen dat het dus met meerdere factoren te maken heeft.
Alles er erbij neergooien en overnieuw beginnen kan ook frustrerend werken...
ook niet echt bevorderlijk dus
siko schreef:Slof hoeft niet als dwangmiddel gezien te worden, mits goed gebruikAlles er erbij neergooien en overnieuw beginnen kan ook frustrerend werken...
ook niet echt bevorderlijk dus
Yvonnelind schreef:Omdat het voor het paard soms makkelijker is als hij een richting heeft waar we het hoofd naartoe willen hebben.Maar wellicht wel beter voor het paard... Misschien mag dat ook een overweging zijn?
Ik zie de slof ook als dwangmiddel, is het dat niet; waarom heb je hem er dan aan??
Yvonnelind schreef:Een paard correct dat van achter naar voren over de rug gereden wordt heeft echt geen slof nodig om 'richting' te geven... Die gaat vanzelf de hand voorwaarts-neerwaarts volgen.
Katja schreef:Ik krijg toch (helaas) met vrij grote regelmaat paarden te rijden die dusdanig verreden zijn dat je het echt niet meer redt met van achter naar voor rijden.