Mijn been schuift helemaal naar achteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tutchi

Mijn been schuift helemaal naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 17:08

Pff... Dacht ik vorige week lekker op buitenrit te gaan met de haf van mijn vriendin, ging er even iets helemaal mis. Tijdens de galop schoof mijn rechterbeen zó ver naar achteren dat ik echt heel ongemakkelijk kwam te zitten. Ik moest Haf terug nemen naar draf om weer recht te komen! Natuurlijk heb ik nog verschillende keren geprobeerd om wel fatsoenlijk te galopperen, maar wat ik ook deed, iedere keer kwam ik heel beroerd te zitten. Beetje lastig en raar om uit te leggen, maar mijn been wiebelde er als het ware vandoor en ik had er geen controle meer over. Voor mij én Haf niet erg gemakkelijk dus.

Nou spelen er de volgende dingen:
- de haf is nogal aan de stevige kant
- ze heeft net een nieuw zadel (een vrij plat ding i.v.m. haar omvang)
- dit zadel is misschien íets aan de grote kant voor mijn billen
- ik rijd pas sinds kort weer doordat ik met een blessure zat (maar heb wel veel rijervaring)
- ik rijd met een scheenbeschermer om mijn rechterbeen (door die blessure)

In principe weet ik dat ik altijd netjes heb gezeten, maar nu zal de oorzaak toch echt wel bij mij liggen! Ik vroeg me af of jullie dit misschien herkennen. Tips of suggesties zijn heel welkom!

Debbertje

Re: Mijn been schuift helemaal naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:34

Hey Tutchi,

Zitten je stijgbeugels wel goed?
Misschien is het inderdaad zo, dat je niet goed zit in dat zadel, en dat daarom je been wegschuift. (maar ik zou dan denken dat je het zou voorhebben met beide benen)
Ik denk eigenlijk, dat het dan meer door uw scheenbeschermer komt, dat je daardoor wegschuift.
Je kan misschien al eens een ander zadel proberen, mss 1 waar je beter in zit.
Maar verder zou ik niet onmiddellijk de juiste oorzaak weten, daar je vroeger altijd netjes zat.

Groetjes
Debbie

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:35

Het schuiven kan verschillende oorzaken hebben, daar is zo moeilijk wat over te zeggen. Ik kan je wel een paar punten geven waar je op kunt letten en waardoor je minder gaat schuiven:
Ga op je balancepoint zitten, dat is een plekje stussen je staartbeen en je zitbeenknobbels. Dit kun je vinden door op de grond te gaan zitten en je benen op te tillen, het punt waarop je dan balanceert is het punt waar je op moet zitten als je paardrijd. Je moet het zo denken: je wilt dat je paard zijn achterhand onder zet, dan moet jij dat ook doen! Maak je rug iets bol en verbeeld je dat je je staartbeen onder je zwaartepunt schuift. Dit helpt hierbij.
Meestal schuift je been naar achter als de ruiter een zogenaamde 'dooszit' heeft en op het kruis zit in plaats van op het balancepoint. De ruiter heeft dan een holle en stijve ruig en inmobiele schouders, waardoor de bewegingen van het paard erg schokken in de rug en nek.
Zorg ervoor dat je je benen, enkels en knieën ontspant en niet gaat knijpen. Om te helpen je kont in het zadel te houden kun je een duim op de zit van het leggen waar je ook zit en je erop concentreren dat je met je kont daar niet los van mag komen. Doe dit wel op een veilige manier, want je rijft dan dus maar met één hand!

Hopelijk kun je hier wat mee. Succes!

Tutchi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 21:36

Bedankt voor de reacties. Van het weerkend stap ik weer op het paard, dus ik zal kijken of ik iets aan jullie tips heb. Een ander zadel is helaas echt geen optie aangezien het dikkertje net met veel moeite een zadel heeft dat haar goed zit!

Groeten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:57

Wat ook kan zijn, naast alle bovengenoemde punten, is dat het paardje zelf niet recht galoppeert en jou daardoor 1 kant op duwt. Met die van mij heb ik het met buiten galopperen ook, ze zwaait achter helemaal uit. Gevolg: Als ze in de linkergalop zit, gaat mijn rechterbeen naar achteren, als ze in de rechtergalop zit, mijn linkerbeen.... Oplossing is haar ietsje rechter te houden. De reden dat ik daaraan denk, is omdat het alleen in de galop gebeurde. En de meeste paarden krijgen van hun ruiters buiten de keus in welke galop ze gaan, en zullen dus al gauw steeds dezelfde galop kiezen, waardoor je dit probleem steeds aan 1 kant hebt.

Ben dus benieuwd wat er op dat andere paard gebeurt!

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:04

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn pony kon tot voor kort alleen maar links galopperen, dat doet ze prima. Ik ben nu aan het werk om haar rechts ook goed te laten galopperen. Ze spingt inmiddels aan in de rechtergalop, alleen loopt ze dan heel scheef om dat die kant helemaal niet goed ontwikkeld is. Resultaat, mijn linkerbeen schuift helemaal naar achteren. Ik probeer dit toch uit te zitten en haar gewoon te laten galopperen. Ze moet d'r rechterkant gewoon nog goed ontwikkelen, dat scheve zal dan wel goedkomen.

Waarschijnlijk heeft jouw pony het probleem andersom aangezien jouw rechterbeen naar achteren gaat.