wat kan dit zijn? lees even

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

wat kan dit zijn? lees even

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 00:17

zoals de meeste weten heeft mijn paard een osteopaat behandeling achter de rug en op 30 nov komt de 2de behandeling naar aanleiding van de vele blokkades die hij heeft.
nou was ik vanavond aan het longeren en er was een instructrice iemand aan het les geven in de bak,en zei vind het onjuist dat je de touwtjes tussen de voorbenen vast maakt dus lang en laag volgens haar werkt hij dan alleen op de voorhand Vork dus ze heeft mij even geholpen en de touwtjes opzei vastgemaakt middelhoog zeg maar,wat my way erg moeilijk vind nog en de rug er vaak nog uit drukt,maar volgens haar liep my way linksom met de touwtjes middelhoog niet rad onregelmatig,rechtsom weer niet,maar maak ik de touwtjes weer tussen de voorbenen vast zie je niets
wat kan dit zijn? gewoon moeite ermee door de blokkades,en waarom niet met touwtjes tussen de voorbenen..gr emaartje

hierbij topic van de behandeling:

viewtopic.php?f=3&t=847435&hilit=
Laatst bijgewerkt door Emaartje op 15-11-07 00:32, in het totaal 3 keer bewerkt

eline_di

Re: wat kan dit zijn? lees even

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 00:27

Als je met touwtje longeert is dan een dubbele longe misschien een idee?
Dat is ook aan de zijkant maar daar kan je zelf meer de spanning bepalen dan bij touwtjes.

Ik ken je verhaal van de behandelingen niet, dus misschien begrijp ik het verkeerd Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:33

Waarschijnlijk zit er toch nog een blokkade (daarvoor komt er neem ik aan ook een 2de behandeling) en kán hij gewoon nog niet wat meer opgericht lopen. Hij zet de rug vast, geeft geen buiging meer en loopt onregelmatig.... Tenminste, dat is mijn idee als ik dit zo lees. Laat je hem weer zakken, laat hij waarschijnlijk zijn rug los en kan hij weer buigen, en is het probleem opgelost.

Ikzelf ben de laatste tijd heel kritisch geworden in wat ik van iemand aanneem..... Veel dingen die in de paardenwereld voor normaal doorgaan, wil ik gewoon niet, of slaan voor mijn gevoel echt nergens op. En dan kan zo iemand nog zo goed bekend staan, dat interesseert mij weinig. Ik denk dat je dat in dit geval ook moet doen. Je hebt naar haar geluisterd, ze heeft het je laten zien, jij hebt gezien dat het voor jou (nu in elk geval)(nog) niet werkt. Leg het naast je neer, en overleg de volgende keer met je osteopaat. Die kan het je precies vertellen als het goed is, en je ook een trainingschema geven.

Het kan best zijn, dat je over 2 maanden haar gelijk geeft, maar als je paard er onregelmatig van gaat lopen en bekend is met blokkades, zou ik het niet op gaan zoeken.

succes er mee!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:39

Ik zou gewoon laag longeren en even de tweede behandeling afwachten.
Kan komen door blokkades maar ook doordat de blokkades zijn opgelost en je paard nog moeite heeft om met een ander lijf aan de slag te zijn.
Mochten er na een paar weken na de tweede behandeling nog klachten zijn dan zou ik naar een goede kliniek gaan om te kijken of er geen andere oorzaak is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:22

Misschien erg simpel antwoord, maar ik zou gewoon even je osteo bellen en vragen wat je het beste kunt doen.
De ene blokkade is de andere niet, dus ik zou in zo'n geval echt liever niet van internetadviezen uitgaan Bloos
Overigens vind ik dat kreupel/niet rad dus gewoon nooit goed is, dus daar zou ik zéker niet mee doorgaan.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:32

Nadat het paardje van mijn vriend bij de manueel therapeut was geweest, (heel ernstige rugproblemen) en daarna bij de fysio werd ons aangeraden hem langs en laag te longeren. 9 van de 10 keer is het gewicht niet optimaal verdeeld en zal het naar de voorhand neigen of gewoon op de voorhand zijn. Aangezien het hoofdje omlaag gaat en daarmee een nieuw evenwicht creeerd. Dit lang maken van de rug en strekkken van de spieren en pezen is noodzakelijk om blokkades te verhelpen (ook de behandeling bij ernstige dingen als kissing-spine). Het paard kan na een behandeling bij de osteo vaak zijn rug niet zo gebruiken dat hij lekker de achterhand onder de massa kan zetten. Hem toch in die houding 'dwingen' komt de genezing dus niet ten goede.

Maar wat Sonja hierboven al zei, geef je osteopaat een belletje!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:48

Ik zou zeker niet met touwtjes longeren, dat is aangezien zijn blokades denk ik niet goed, je bent hem nu dwangmatig aan het trainen en als hij al last heeft van zijn rug maken de touwtje het alleen maar erger , hoe je ze ook vast zet.

Doe gewoon wat gymoefeningen met hem en probeer zonder dwang ontspanning te krijgen , zijn hele leuke oefeningen voor , als je maar tijd en geduld hebt,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:10

Hoe goed bedoeld ook, maar óók het advies om zonder touwtjes te longeren kan verkeerd uitpakken in dit verhaal. Misschien moet er wel JUIST heel laag gelongeerd worden om een maximale rek in de bovenlijn te bereiken, omdat het paard normaliter de rug wegdrukt en dáárdoor een blokkade is ontstaan... Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:37

Ik snap niet dat een paard met blokkades middelhoog bijgezet moet worden?
En wat is het verschil verder met touwtjes middelhoog of laag? Daar gaat hij echt niet meer van op de achterhand lopen hoor. Dat moet de persoon die longeert activeren.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 12:23

patsur schreef:
Ik snap niet dat een paard met blokkades middelhoog bijgezet moet worden?
En wat is het verschil verder met touwtjes middelhoog of laag? Daar gaat hij echt niet meer van op de achterhand lopen hoor. Dat moet de persoon die longeert activeren.

allemaal alvast bedankt voor de reactie Knipoog ik merk ook dat hij met lang en laag echt de rug gaat strekken en vele beter loopt en ook de achterhand er wel onderzet,waarom dan middelhoog terwijl hij dit nog niet aankan en toch de rug wegdrukt en onregelmatig loopt? snap niet wat de instructrice hier mee heeft
wie longeert er nog meer lang en laag/

Supergirl78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:01

Ik zou de touwtjes niet alleen aan de zijkant zetten, je paard gaat er dan waarschijnlijk in hangen.
Zoals je het deed, kan hij naar beneden "ontsnappen" en dus gaat hij dan meer over de rug lopen.

Misschien kun je met elastiek bijzetten ( minder dwingend ).
Ik zou het idd ook even overleggen met jke osteopaat.

Succes!! Ach gut

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:06

Ik zou proberen te longeren met dubbele lijnen, je kan hierdoor net als met rijden de 'buitenteugel" gebruiken om je paard z'n rug te laten ontspannen en zijn buikspieren te gebruiken.
Wat je instructrice zei over op de voorhand kan inderdaad bevorderd worden door je paard laag te laten lopen, maar de touwtjes hoger is hiervoor niet de oplossing. Voorwaarts houden helpt volgens mij beter.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 16:33

Supergirl78 schreef:
Ik zou de touwtjes niet alleen aan de zijkant zetten, je paard gaat er dan waarschijnlijk in hangen.
Zoals je het deed, kan hij naar beneden "ontsnappen" en dus gaat hij dan meer over de rug lopen.

Succes!! Ach gut
,met elastiek gaan ze er juist in hangen,en de methode van lammert haanstra lijkt me wel juist,maar waarom niet lang en laag bijzetten tussen de voorbenen

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:00

Lang en laag is, denk ik, voor nu de beste manier om je paard te trainen. Maar houdt de achterhand wel actief! Goed voorwaarts houden. Overleg idd met je osteopaat wat je het beste kan doen als je op andere problemen stuit.
En wat andere mensen zeggen, zit wel een kern van waarheid in, maar je kunt beter zelf beoordelen aan de hand van de klachten wat het beste is voor jouw paard!
Je niet van de wijs laten brengen door omstanders die niet weten wat het probleem is! Luister naar je eigen gevoel, je paard geeft dan vanzelf wel aan of hij het kan of niet.
Succes!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:44

Emaartje schreef:
Supergirl78 schreef:

Succes!! Ach gut
,met elastiek gaan ze er juist in hangen,en de methode van lammert haanstra lijkt me wel juist,maar waarom niet lang en laag bijzetten tussen de voorbenen

Ik heb ook altijd zo gelongeerd, en er is echt niets mis mee. Ik deed alleen tussen de voorbenen, door de bitring en dan aan de singelgesp vastmaken, echt laag dus. En van daaruit opbouwen naar steeds iets hoger.
Elastiek is ook niet mijn ding, bijzetteugels al helemaal niet.
Als je paard lekker ontspannen over de rug loopt met de touwtjes tussen de voorbenen door zie ik geen probleem.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:58

Emaartje schreef:

Ook ik longeer mijn paarden op deze manier.
Vooral om een sterkere achterhand te krijgen.
Doordat je de paarden vast zet op "aan de teugel" hoogte en zo gauw ze naar beneden gaan, ze alle vrijheid hebben, lopen de mijne met hun hoofd over de grond, gaan ontspannen en het gevolg is een actieve ver ondertredende achterhand.
Mijn ruin wordt na 4 maand niet weer herkend al zijn de hetzelfde paard.
Zoveel spiermassa heeft hij opgebouwd door op deze manier te longeren.
Natuurlijk onder begeleiding van DA en instructrice, mijn paard had een wervel schreef en nadat hij behandelt is, moesten we ook "spieren kweken ". Vooral door veel galopwerk met een tuigje, net zoiets als een chambon.
Ik kan wel een foto opzoeken van mijn manier. Bloos

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 11:24

kaatje77 schreef:
Emaartje schreef:

Ook ik longeer mijn paarden op deze manier.
Vooral om een sterkere achterhand te krijgen.
Doordat je de paarden vast zet op "aan de teugel" hoogte en zo gauw ze naar beneden gaan, ze alle vrijheid hebben, lopen de mijne met hun hoofd over de grond, gaan ontspannen en het gevolg is een actieve ver ondertredende achterhand.
Mijn ruin wordt na 4 maand niet weer herkend al zijn de hetzelfde paard.
Zoveel spiermassa heeft hij opgebouwd door op deze manier te longeren.
Natuurlijk onder begeleiding van DA en instructrice, mijn paard had een wervel schreef en nadat hij behandelt is, moesten we ook "spieren kweken ". Vooral door veel galopwerk met een tuigje, net zoiets als een chambon.
Ik kan wel een foto opzoeken van mijn manier. Bloos

ja zou graag foto willen zien Knipoog gr emaartje

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:49

[HAW] Dicaprio Deel IV
Dit is een topic over de verandering van mijn paard en hier het tuigje:
Afbeelding

Voor meer info over dit tuigje wil ik je graag meer vertellen als je er belang bij hebt.
pb me maar. Lachen
Ben wel erg druk, kan hem niet direct beantwoorden. Bloos

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:54

Ik zou me aan het advies van de osteopaat houden, die heeft er een bepaald behandelplan bij. Die andere instructrice kan wel een mening hebben, maar weet in jou specifieke geval toch niet wat de bedoeling precies is?

Mijn paard moest ook van de osteopaat lang en laag gelongeerd worden. Alleen met een slof, dus geen zadel of singeltje. Dat vinden mensen op stal ook "vreemd", maar dat kan me niets schelen. Het heeft super gewerkt en daar ben ik blij mee. Ik zou lekker het plan van de osteopaat aanhouden, en de andere meningen vooralsnog naast je neer leggen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:03

PattyOosten schreef:
Ik zou me aan het advies van de osteopaat houden, die heeft er een bepaald behandelplan bij. Die andere instructrice kan wel een mening hebben, maar weet in jou specifieke geval toch niet wat de bedoeling precies is?

Mijn paard moest ook van de osteopaat lang en laag gelongeerd worden. Alleen met een slof, dus geen zadel of singeltje. Dat vinden mensen op stal ook "vreemd", maar dat kan me niets schelen. Het heeft super gewerkt en daar ben ik blij mee. Ik zou lekker het plan van de osteopaat aanhouden, en de andere meningen vooralsnog naast je neer leggen.

lijkt mij een goed plan, meestal krijg je wel huiswerk na een behandeling, wat wel en wat niet te doen, hoe longeren, even bellen lijkt me naar de osteopaat.