paard wilt alleen maar racen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gashmiron

paard wilt alleen maar racen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 21:37

Ik heb dus een verzorgpaard maar de laatste tijd heb ik amper nog zin om te gaan rijden,
want als ik erop ga rijden dan gaat ze alleen maar racen. In stap gaat het nog wel goed maar zodra ik in draf ga dan gaat het mis.. wilt alleen maar overspringen in galop en racet het liefst de hele tijd door, maar ze is al best oud en mag niet veel meer in galop pas heb ik wel wat langer gegalopeerd maar het hielpt echt helemaal niks het werd juist nog erger. Ik probeer haar al te stoppen met voltes en alles maar het helpt niet..
ze is al iets van 20 jaar geloof ik en die boer die let ook wel beetje op als ik aan het rijden ben(andere verzorgsters gingen met sporen op hem die zijn meteen weggestuurd) misschien dat het daardoor komt? denk het niet want daarvoor had ze het ook al(er zijn meerdere verzorgers daar) 1 jongen die rijd ook altijd op deze waar ik op zit(staan er nog 2) en die houd hem wel gewoon normaal in draf.. ligt het aan mij of wat?

iemand tips ofzo?

Alicia2u

Re: paard wilt alleen maar racen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:19

Het kan zijn dat het aan jou ligt, maar sluit eerst medische redenen uit en kijk of het zadel wel goed past. Daarna kun je bij jezelf te rade gaan.
Uit je verhaal maak ik op dat je vrij gespannen bent als je moet gaan rijden; je hebt eigenlijk geen zin. Die spanning kan de oorzaak zijn van het rennen. Paarden voelen een vlieg op hun huid, dus als jij met strak gespannen spieren opstijgt, dan voelen ze dat ook! Bij sommige paarden levert dat een angstreactie, waardoor ze vluchten. Bij andere paarden is het meer eens soort van 'ha, eindelijk actie!' en weer bij andere doet het ze bijna niets. Dat hangt erg van het karakter af.

Om je te helpen ontspannen kun je eens het volgende proberen:
Hou ten eerste in gedachte dat je voor je lol rijdt. Als je iets niet wil, dan is er niemand die je dat verplicht. Wil/durf je niet te draven? Dat is best hoor, dan doe je dat toch niet? Wil je niet stappen? Ook goed. Wil je helemaal niet rijden: geen probleem! Als je dat maar in je achterhoofd hebt, anders ben je met verkeerde doelen beter en daardoor kun je nog meer in de put raken.
De oefening vervolgt: ga naast je paard staan en adem diep in door je neus en uit door je mond. Uitademen moet 2 keer zo lang duren als inademen en concentreer je ademhaling bij je middenrif.
Als dit goed gaat, dan stap je op en doe je dit op het paard. Als het paard niet stil wilt staan, vraag je iemand om hem vast te houden. Wacht tot je ontspannen bent voordat je gaat stappen.
Herhaal de oefening in stap, als je wilt en later in draf en galop (als je wilt!) Je kunt iemand vragen de pony beet te houden of aan de longeerlijn te doen.
Terwijl jij rustig ademhaalt, let erop of je pony naar een paar rondjes ook ontspand. De meeste paarden en ponies reageren hier erg goed op en de meeste mensen voelen zich veel rustiger na een paar rondjes gewoon ademhalen terwijl ze op hun paard zitten.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:29

Een 20 jarige mag best normaal gewerkt worden mits ze medisch gezien gezond is natuurlijk.
Wat belangrijk is dat je haar niet als oma gaat behandelen maar een beweging geeft die in verhouding staat tot haar behoefte en haar voedingspatroon. Een paard dat veel energierijk voer krijgt ten opzichte van te weinig beweging kan natuurlijk ondeugend reageren De een bokt de ander rent.
Waar het aan ligt zul je zelf moeten uitvinden met behulp van ervaren paardemensen.
Mischien zit je erg gespannen klem je teveel, en gaat ze daarom rennen vanuit de huiskamer is het niet te zien en niet te beoordelen.
Ga dus hulp zoeken met dit paard.

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 22:57

ik zal vrijdag me proberen te ontspannen (als ik dan kan rijden want vanmiddag leek de bak net een zwembad), misschien kan ik ook een keer les gaan nemen ofzo dan gaat het misschien ook al beter Haha! savonds heb ik in ieder geval les op de manege maar daar heb ik nooit les op mn verzorgpaard want dat is nét iets te ver lopen. daar zal ik het ook wel even vragen wat ik daarmee kan doen.

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 16:06

ging gisteren al stukken beter, was veel rustiger enz. alleen in galop nogal hard maar verder niet echt te snel ofso Haha!