BELANGRIJK:
* héél het tuigage past!, zadel nagekeken op 2/11/07
* het paard heeft niets medisch! ook geen gebitsproblemen
* rij met een sprenger augertane dubbelgebroken bit die goed past.
Mijn 4jaar en 7 maand oude Haflingeruin is ongeveer een jaar onder zadel. (eind november vorig jaar). Hij kan best goed op zijn eigen benen lopen, dat heb ik hem het eerst laten doen, stilaan heb ik aan nagefelijkheid gaan werken (voorwaarts neerwaarts) dat ging met sprongen voorruit.
(hij wordt +- 2x per week gereden een uurtje)
toen vielen we stillaan in een dressuurdipje en hij heeft een maand stilgestaan.
Toen we terug begonnen was hij rechts heel vast, en hebben we vooral hieraan gewerkt, nu alles weer snor zit, richten we ons meer op nagefelijkheid (ondertussen ook wel hoor, maar in mindere maten)
Maar nu heb ik een probleempje, (wat hij eigelijk altijd wel gehad heeft)
(bijkomende info: Woest kan heel koppig zijn!)
wat ik nu vertel over afgelopen rijuurtje geld eigelijk voor alle lessen!
Na het inrijden, meestal zonder te veel nagefelijk vragen, en als een stofzuiger z'n neus op de grond wat voltes en rechte lijnen rijden, ga ik terug een stukje stappen, waarbij ik langzaam mijn teugels bijneem, dan ga ik weer wat draven, en weer niet al te moeilijke oefeningen, om vervolgens een A-C binnen tekomen en bij G halt te houden (doe ik omdat ik daar op wedstrijd wat moeite mee heb) = clubkampioenschappen, niets officieels hoor! 3x per jaar.
dan neem ik m'n teugels tot op een juist maat (van in de les) en begin ik met het bit zachtjes te spelen, hij komt dan echt onmiddelijk! stap is nooit een probleem.
dan ga ik draven, hij probeert dan tegen te werken (naar mijn gevoel duwt hij z'n bit tegen z'n gehemelte)
als ik dan doorvraag, is het plots gedaan en heb ik gewoon perfécte aanleuning, zo kan dat 2-5 min duren, en dan doet hij het weer, en dan moet ik hem weer "zwaarder" terugvragen, en dan gelijk niets stopt hij weer en loopt hij zo goed dat ik me Anky voel
en zo blijft hij het doen, soms doet hij het om de minuut en soms kan hij het een half uur niet doen!
Ik heb al ondervonden dat zijn rijprestatie gekoppelt is aan mij humeur! hoe gek het ook klinken mag, maar afgelopen zaterdag was ik vrij opgewekt en hij liep best goed (buiten enkel stribbelingen) en vorige les toen ik wat moe en teneergeslagen was, was hij echt heel ambetant.
ik vraag enkel basis oefeningen van hem, voltes, gebroken lijnen, en 8ten rijden.
Ik vraag me echt af waarom hij dat doet?
tips
ps: IK HOU ECHT REKENING MET HET FEIT DAT HIJ EEN JAAR ONDER ZADEL IS! (maar ik vraag eigelijk waarom hij het wél en dan niet doet) als hij het moeilijk vind, waarom dan wel op sommige momenten zo goed lopen ?)
dank je, ik zal m'n best doen