ik heb een probleempje met mn pony, ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen..
Wanneer ik hem longeer (dat doe ik sinds kort met touwtjes, dit heb ik uiteraard goed opgebouwd, en doe het nog niet te lang en te strak). Neemt hij eigenlijk geen stelling naar binnen op de rechterhand.. Hij vind dit gewoon erg moeilijk. Hij doet erg zn best en na een poosje lukt het wel beter. Omdat hij nog jong is en ik hem niet wil overvragen stop ik op het moment wanneer hij loslaat en ontspant.
Ook wanneer ik op hem rijd heeft hij daar erg moeite mee, valt op de rechterhand naar binnen en loopt erg door mn rechterbeen heen..
Op de linkerhand daarentegen kan hij een mooie volte met stelling lopen. Op de rechterhand word een volte echter een soort vierkant
Ook in de galop heeft hij veel moeite, op de linkerhand zit hij gelijk in de goede galop en blijft hij mooi op de hoefslag (ook is de linkergalop gecontroleerd). Wanneer ik op de rechterhand wil galopperen springt hij vaak verkeerd aan, dat ben ik erg aan het oefenen, wanneer hij wel goed aanspringt springt hij uitzichzelf vaak over in de verkeerde galop. Ook blijft hij dan niet op de hoefslag, terwijl ik hem goed begeleid met mn benen.
Het is een jonge pony en ik snap uiteraard dat het het beste is om naar buiten te gaan en rechte stukken te galopperen. In het begin had hij haast geen vertrouwen en durfde hij niet naar buiten.. Aan dat vertrouwen heb ik gewerkt en kan nu al stukjes langs de weg. Ook toen het nog mooier weer was ging ik met mn pony door een groot stuk land (van de boer waar ik sta) rijden, en dan rechte stukken galopperen, de rechtergalop was toen geen probleem. Nou is het echter veelste nat dus ga ik niet meer op het veld galopperen.
Een vriendin van me zei een keer tegen me dat ik kon kijken of hij vast zat door hem wanneer hij los staat naar links en naar rechts te laten buigen.. Hier heeft hij geen problemen mee..
Heeft iemand een idee wat dit is en hoe ik het op kan lossen?
Heb ook al meerdere berichten op bokt gelezen over een ostheopaat. Wat doet die precies en is dat misschien een oplossing voor mijn pony??
Het zadel heb ik door een ervaren iemand laten bekijken of hij goed ligt.
Sorry voor het lange bericht, hoop dat iemand een idee heeft.
Groetjes Karin