Inhouden, dreigen, steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Glamourvw

Inhouden, dreigen, steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 11:44

Ik heb nu +/- 2½ maand een 4½ jarige merrie.
Ze had wat problemen met de aanleuning, maar dat gaat nu steeds beter. De goede stukken worden al langer, en ze hangt ook niet meer zo.

Tijdje geleden begon ze lastig te doen met rijden. Linkerteugel vastpakken, hoofd naar buiten draaien, en heel erg de hoeken in lopen om stappen uit te lokken. Binnenbeen, buitenteugel en ze liep wel door de hoeken heen.

Donderdag priveles gehad, probleem opgelost, en de laatste 10 min. liep ze heerlijk!! Vrijdag ook gereden, en liep ze ook super!!

Zaterdag heeft ze vrij gehad, en zondag ging ik weer rijden.
Het was een ramp. Ze houdt heel erg in en gaat dan dreigen dat ze gaat steigeren...... daarna bokt ze en gaat ze galloperen. Ik heb haar iets laten doen wat wel ging, en toen ze dat braaf deed ben ik gestopt met rijden. (Dus wel afgesloten met iets positiefs)

Gisteren stapte ik op mijn paard, en het was weer hetzelfde liedje. Dreigen met steigeren, bokken en weggalopperen. Vriendin van me zal ook op haar gaan rijden hadden we van tevoren afgesproken.
Ik vroeg dus of ze wel wilde als ze zo deed, en ja hoor, ze stapte gewoon op.

ook bij haar deed ze lastig en moeilijk. Als je ging draven probeerde ze uit te lokken dat je een teugel vast ging pakken. Daarna zette ze haar kont naar binnen en begon in te houden en weer te dreigen.
Been eraan om voorwaarts op te lossen, en ja hoor, daar ging ze : steigeren.
Snel omdraaien, bokken en weggalloperen...............

Ik weet echt niet wat ik nu moet doen..... ze doet het zo opeens.......... ben er erg verdrietig om.
Zadel is net nieuw+aangemeten dus dat kan het niet zijn. Tandarts is een maand geleden geweest....

iemand met tips.......... altijd welkom!!!!

Alicia2u

Re: Inhouden, dreigen, steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:51

Misschien een rugprobleem? Het kan zijn dat je te snel bent gegaan en dat er iets mis is met de wervels, banden of spieren. Laat de fysio of osteopaat er eens naar kijken.

Kijk daarna eens kritisch naar jezelf en je houding: is je hand niet te sterk, knijp je niet met je knieën in afwachting van de bok/steigeren? Zit je te ver naar voren? Kantel je je bekken? Al deze dingen kunnen voorkomen dat je paard naar volgen gaat. Zeker bij een jong paard luistert dat allemaal erg nauw.
Let dus eerst eens goed op met poetsen, of je daar iets raars opmerkt, en voel eens aan de rug. Er is best kans dat het probleem daar ligt, dus sluit dat eerst uit.

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 13:33

Zal het haar rug kunnen zijn? Vrijdag gereden en ging prima, zaterdag vrij, en zondag begonnen meteen de problemen........

Ralinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:23

jou verhaal komt mij erg bekend voor mijn merrie deed dit ook..
Bij mij was het hoofdzakkelijk een rijtechnisch probleem.
Ze hield in zodra ik been gaf of mijn binnenhand vast zetten. Ze was dus niet goed voor het been. En het werd van kwaad tot erger we klapte achterover ik viel er steeds af.

Ik heb zelf dit probleem niet opgelost ik heb een proffesioneel iemand dit laten doen. Omdat ik op een gegeven moment bang werd
Hij reed in een longeercirkel zodat ze geen hoeken had om in te gaan om te steigeren. Hij had de eerste paar keer iemand in de cirkel staan met een longeerzweep die zorgde dat zodra hij been gaf ze ook echt naar voren ging. Na een week ging hij het zonder iemand erbij in de cirkel rijden en hij was gewoon consequent zodra er geen reactie op zijn been kwam krijg ze een tik met de zweep zodat ze naar voren ging na een paar weken reageerde ze gelijk op het been zodra hij been gaf en probeerde ze ook niet meer te steigeren. En toen kon hij gewoon weer in de bak rijden met haar.
Nu kan ik ook weer normaal met haar rijden ik heb gewoon geleerd dat ik echt consequent moet zijn met been geven zodra er geen reactie komt gelijk een tik zodat ze naar voren gaat.

Misschien dat dit werkt voor jou merrie, als je vragen hebt dan hoor ik het wel

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:50

Ik denk dat je het beste eerst een fysiek probleem moet uitsluiten.
daarnaast zou ik toch je zadel nog een keer nakijken, misschien drukt er toch iets en reageerd ze daarom zo heftig.
zijn er verder nog veranderingen geweest?
als dit allemaal goed is dan kun je rijtechnisch aan de slag.

succes

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:53

ze kan natuurlijk ook spierpijn hebben. Een paard doet dit niet om jou te 'pesten'.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:59

wat voor een bloed is het?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:28

Zou ook even het lichamelijek uitsluiten en dan eens kijken of het niet aan je eigen rijtechniek ligt, misschien vraag je te veel , te veel druk, kan zoveel zijn.
Doet ze het ook met grondwerk??
Ook moet je bedenken dat je haar nog maar heel kort hebt en het gewoon soms wel eens een jaar kan durem eer je mekaar goed kent, ook is de merrie nog heel erg jong dus misschien vind ze sommige dingen nog erg moeilijk en dat door dit soort dingen probeert duidleijk te maken, een paard doet nooit zo om jou te pesten of uit te proberen er is bijna altijd een reden en helaas ligt die meestal bij de ruiter,

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 08:31

Bedankt voor jullie reacties!!

@ Ralinda, wat jij zegt heeft zij inderdaad ook : ze is op dat moment totaal niet voor je been. Gelukkig steigert ze nog niet zo hoog dat ze achterover kan klappen. De oplossing die je geeft heb ik inderdaad ook aan gedacht. Gisteren heb ik mijn instructrice haar laten rijden, en je raadt het al : niks aan de hand. Wel ietsje minder voor het been, maar cerder niks aan de hand. Gewoon nagevelijk gelopen, maar nog niet supersmeuig (dat deed ze al niet altijd hoor)
Dus het probleem moet ik inderdaad bij mezelf zoeken denk ik Boos!

@Paardfysio : zadel ligt echt nog goed. Heb het zadel krap aan 2 maanden denk ik, en als het daaraan lag zal ze het ook gisteren bij mijn instructrice hebben moeten doen.

@Damber : Spierpijn heb ik aan gedacht inderdaad. Maar er wordt momenteel zo weinig van haar gevraagd dat dat me niet heel logisch lijkt. Ik zeg niet dat het niet kan hoor, maar het lijkt me niet.
Dat ze het niet doet om mij te pesten weet ik wel, dat zal ik ook nooit zeggen. Ik geloof ook wel dat alles een oorzaak heft, wat die dan ook moge zijn.

@ KiWiKo : Ze is een Rheinlander : Goethe x Rheinblick

@Midgie : Teveel vragen denk ik niet. Omdat ze nog niet helemaal reacht is rij ik meestal gewoon rechte lijnen en probeer ik haar te laten ontspannen en na te ;aten geven. Verder wat voltes en figuren, maar verder niets bijzonders. Ik weet wel dat ik vaak te ver naar voren zit, dus dat is zeker iets waar ik heel hard aan moet gaan werken.
Grondwerk deed ik eigenlijk nooit. Gisteren vertelde een vriendin van me inderdaad dat dat ook zeer zinvol kon zijn. Heb ik gisteren dus met haar gedaan en ze pakte dat erg goed op. Toen deed ze het dus niet.
Nee inderdaad, een combinatie kan er nog niet zijn na 2½ maand., Dat verwacht ik ook helemaal niet hoor, maar omdat ze dit nu zo opeens doet vroeg ik me dus af of iemand misschien iets herkende of tips had. En inderdaad : problemen liggen meestal bij de ruiter, helemaal mee eens!!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:34

Donderdag (les) en vrijdag ging het super, naar ik aanneem als het super gaat vraag je veel van je paard en ook de spieren van je paard. Dan een dag rust is op zich oké, maar als je redelijk wat van je spieren hebt gevergd en dan opeens een dag weinig beweegt komt de echte spierpijn dus daags erna.

Waarschijnlijk zondag dus, toen jij net weer wilde rijden en je paard dus best eens minder soepel in het vel zat.

Spierpijn zou ik dus niet uitsluiten hoor, niet elk paard zit elke dag ook even goed in de vel.

Overigesn wel iets om z.s.m. onder begeleiding mee aan het werk te gaan. Als je bv. eerst nog zelf een weekje doorgaat waarbij het rijden elke keer het zelfde is gaat het van kwaad tot erger en wordt het steeds moeilijker weer het juiste aan te leren.

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 12:55

Bedankt voor je reactie Bienotje.
Vandaag heeft ze weer vrij, en morgen heb ik privéles. Dus ga er dan inderdaad hard aan werken. Als ze dit bij mij blijft doen probeer ik voorlopig alleen nog maar te rijden met begeleiding erbij. We hebben 3 mensen op stal die les geven, dus moet elke keer wel lukken er even iemand bij te hebben.

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 15:59

Vandaag weer privéles, ben benieuwd hoe het gaat .........

Ralinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:51

Ik ben erg benieuwd hoe je les is gegaan.
En het is inderdaad wel verstandig zolang ze dit blijft doen met begeleiding te rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:06

als er lichamelijk niets aan de hand is, en het tuig is goed..... en jij bent niet onredelijk richting het paard.........

dan een goeie draai om dr oren geven als ze alleen maar dreigt

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 09:24

Nou, kon gisteren niet rijden Boos!

KWam op de manege, wilde mijn spullen pakken, zag ik dat mijn kast was ontwricht. Zadel gestolen ....................
Het zadel was verdomme 2 maanden oud, en gloednieuw gekocht. mocht er iemand tips hebben om iets te doen hoor ik dat graag Boos!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:41

Wat ontzettend vervelend van je zadel.

Denk dat je er goed aan doet om even met begeleiding te rijden zodat je dit weer kunt doorbreken. Zorg wel dat je zeker weet dat het geen fysieke oorzaak heeft.

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 10:00

Nou heb ondertussen weer gereden. Vrijdag ging het heel slecht, instructeur ging erop en heeft haar even grenzen laten zien. Daarna ben ik erop gegaan, en dat ging goed!!
Zondag heb ik weer gereden en dat ging echt heel goed. Heb de tips van de instructeur van vrijdag (is een andere dan waar ik normaal les van heb) opgevolgd, en dat werkt echt goed moet ik zeggen. Helaas sprong ze na een half uur of zo opeens opzij waar ik niet op had gerekend, en toen lag ik dus op de grond Boos!
Maandag was ze ook weer braaf. Ze probeert telkens wel wat, maar als ik doe wat me vrijdag gezegd is kan ik het steeds oplossen.

Dusssssss heb goede hoop dat het toch gaat lukken Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:25

Dat klinkt positief.