Merrie van 3,5 ingereden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Contigo

Merrie van 3,5 ingereden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 08:19

Hallo allemaal

Ik zit een klein beetje met een probleempje. Ik heb vorige week een merrie gekocht van 3,5 jaar oud. ze is aan mij verkocht als ingereden maar nog niet doorgereden. Ze is met springzadel gereden.

Nu heb ik dus afgelopen zaterdag een dressuurzadel voor haar gekocht en haar daar zondag mee gelongeerd nou dat was niet echt een succes ze werd erg heet maar dat was wel na 15 minuten over dus was het een heel erg braaf paard.

Even mijn vraag wat zouden jullie doen er gewoon op gaan zitten? Of haar behandelen als helemaal groen en eerst gaan hangen en daarna pas gaan zitten?
Ik heb er dus nog helemaal niks mee gedaan alleen longeren en lekker los gezet. Ik heb alle tijd van de wereld en ze hoeft echt niet morgen al onder het zadel te zijn.

Het is wel een goed ontwikkelde merrie zal kijken of ik een foto van haar kan maken waar ze helemaal opstaat en die hier dan plaatsen.

Jeannine

Re: Merrie van 3,5 ingereden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:22

Je moet gewoon doen wat voor je gevoel het beste lijkt. Als je het zelf niet helemaal vertrouwd dan zou ik gewoon rustig aan doen. Je hebt toch alle tijd van de wereld.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:24

Even rustig kijken hoe ze reageert,even hangen denk je dat het vertrouwt is rustig gaan zitten.Zorg dat je er iemand bij hebt en ga eerst even aan de longeerlijn ,weet je snel genoeg of het vertrouwwd is of niet.Veel succes gewenst gewoon lekker rustig proberen~!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:25

ik vind het een beetje vaag dat als je een zadelmakke merrie koopt je haar niet onder het zadel wil zien als je gaat kijken Verward dan weet je toch meteen hoe ze is en of ze braaf is?
maar dat terzijde...

ik zou en na een kwartier longeren gewoon opklimmen met een helper ernaast. gewoon voorzichtig aan, maar als ze echt zadelmak is kent ze het wel. veel paarden die net zadelmak zijn zijn met het longeren met zadel nog wat heet, zeker met dit weer.

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 08:27

Dank jullie wel voor de snelle reacties. En ach ja had haar onder het zadel kunnen zien toen ik haar kocht. Maar de hele koop ging nogal raar vandaar dat ik dat heb over geslagen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:31

volgende keer gewoon eerst longeren, iemand erbij vragen en dan ff aan de longe rijden. gaat dat goed. dan los proberen. daarna steeds een beetje afbouwen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:40

Contigo schreef:
Dank jullie wel voor de snelle reacties. En ach ja had haar onder het zadel kunnen zien toen ik haar kocht. Maar de hele koop ging nogal raar vandaar dat ik dat heb over geslagen.

Dan zou ik na deze longeer-ervaring toch voorzichtig aan doen Ja
Misschien is het rijden mislukt en daarom verkocht als zadelmak en niet als "bereden paard".
Hou daar rekening mee en maak een beslissing of je dat aan kan of dat je gelijk (veel) hulp nodig heb.
Desnoods breng je haar weg naar een goede stal. Een slechte ervaring voor het paard, maar ook voor jou
zal de weg érg moeilijk maken. Dus denk goed na over je volgende stap.
Over de rug hangen met een helper lijkt mij de 2e stap, maar of je dat zelf moet doen, daar moet je goed over na denken. Ja

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 08:44

@ Superwoman. Ik heb ervaring met het inrijden en doorrijden van paarden. Ik heb er al een aantal onder mijn hoede gehad maar dat neemt niet weg dat elk paard anders is en anders reageerd. Ik denk wel dat ik zelf ga hangen en dan kijk hoe ze reageerd, zolang er geen slechte ervaring is kan ik haar altijd nog naar een africhting stal brengen.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:53

hoi,

ik spiek net in je profiel en zag dat de een redford hebt

er is een heel redford topic op bokt (ik heb er ook 1)
wij zijn over het algemeen heel erg te spreken over het karakter

weet niet hoe ik moet doorverwijzen maar het topic heet,:
wie heeft er ook een afstammeling van redford

kun je met de zoek functie vast vinden

gr india

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:55

Rustig opbouwen, goed vertrouwen in elkaar en steeds een stapje verder, merk je dat ze t t hard vind gaan, stapje terug.
als ze weldegelijk is ingereden zal ze sneller alles toelaten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:00

Contigo schreef:
@ Superwoman. Ik heb ervaring met het inrijden en doorrijden van paarden. Ik heb er al een aantal onder mijn hoede gehad maar dat neemt niet weg dat elk paard anders is en anders reageerd. Ik denk wel dat ik zelf ga hangen en dan kijk hoe ze reageerd, zolang er geen slechte ervaring is kan ik haar altijd nog naar een africhting stal brengen.

OK dan!
Dan komt het wel goed Knipoog