de hakken van me moeder...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elizahbep

de hakken van me moeder...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 08:19

heej,
mijn moeder rijd nu ongeveer een half jaar, 1 á 2 keer per week de tinker van haar vriendin.
het gaat harstikke goed, ze heeft veel zelfvertrouwen, kan stap, draf, galop, handen al redelijk rechtop, maar nou krijgt ze het om de een of andere reden niet voor elkaar om der kakken uit te drukken! ze gaat als het waren op haar tenen staan in der stijgbuigels. nou hebben ik en de instructrise al een paar keer wat geprobeerd, maar gewoon niets helpt!

dus nou was mijn vraag hebben jullie dat ook (of iemand die je kent)
en kan je er iets aan doen? bijvoorbeeld met een oefening, of is er wat voor tekoop in de winkel?

alle tips en ideen zijn welkom,

groetjes elizah, en me moeder. Knipoog

Sies

Re: de hakken van me moeder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:22

elizahbep schreef:
heej,
mijn moeder rijd nu ongeveer een half jaar, 1 á 2 keer per week de tinker van haar vriendin.
het gaat harstikke goed, ze heeft veel zelfvertrouwen, kan stap, draf, galop, handen al redelijk rechtop, maar nou krijgt ze het om de een of andere reden niet voor elkaar om der kakken uit te drukken! ze gaat als het waren op haar tenen staan in der stijgbuigels. nou hebben ik en de instructrise al een paar keer wat geprobeerd, maar gewoon niets helpt!

en kan je er iets aan doen? bijvoorbeeld met een oefening, of is er wat voor tekoop in de winkel?

Thuis oefenen, tenen op een randje en de hakken uitdrukken, kuitspieren oprekken zeg maar....

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 08:25

goeie!
haha ik zie me moeder al staan! Koe

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:46

ik kreeg als tip om niet te proberen mijn hakken uit te drukken, maar mn tenen naar 'binnen' te wijzen en voor je gevoel een beetje omhoog, dan zijn je ondervoeten horizontaal..

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:47

Veel thuis oefenenen en miss een keer aan de longe zodat ze zich niet daar mee bezig hoeft te houden en zich helemaal kan concentreren op haar hakken Haha!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:17

Ik gebruik een visualisatie oefening: als ik aan het rijden ben, dek ik dat mijn hakken in verbinding staan met het midden van de aarde. Dat helpt bij mij beter dan bewust mn hakken uit gaan drukken, want daardoor kan ik juist niet meer ontspannen zitten.
Let er ook goed op dat je moeder haar bekken goed gebruikt en op het juiste punt zit, het zg. balancepoint. Dat is een stukje tussen je staartbeen en je twee zitbeenknobbels, daar moet je op zitten. Je kunt dat vinden door op de grond te gaan zitten en je benen op te tillen. Het punt waar je dan op balanceert, daar moet je op zitten. En als dat niet goed is, dan kan de rest ook niet goed zitten Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:23

En zonder beugels rijden. Dan merkt ze snel genoeg dat als ze haar hakken optrekt, het erg moeilijk is om je evenwicht nog goed te bewaren. Zorg er daarbij voor dat ze zich nergens aan vast kan pakken (en met name niet aan de teugels) en ze krijgt vanzelf een nette zit.
Verder erop letten dat ze niet knijpt met de knieen.

Tot slot toch nog even een vrfaag waarvan ik er vanuit ga dat hij overbodig is, maar haar beugels zijn niet te lang???

mrs_nielson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:32

Zoals al eerder gezegd, zonder beugels laten rijden. Met opgetrokken hakken word het dan zeer moeilijk om correct te blijven zitten. Tegenwoordig worden er ook zitlessen aangeboden. Daarin word ook gewerkt aan je houding en zit. Succes ermee!

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:35

Ik had daar vroeger ook moeite mee , veel zonder beugels rijden .. ik ging er ook echt op letten dat ik b.v met fietsen me hakken ook na beneden deed ROFL Gek genoeg heeft dat wel een beetje geholpen.

Maar bedoel je dat ze het echt niet kan ? Ook niet in stap oid. ( pezen te kort ofzo ? ) Of dat ze het telkens "vergeet" en automatisch haar hakken weer optrekt ?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:37

Bewust hakken naar beneden drukken is ook niet helemaal de bedoeling, het gaat er meer om dat je je been ontspannen naar beneden laat hangen.

Als ze haar hakken niet kan uitdrukken en 'op haar tenen' staat in de stijgbeugels dan wellicht de stijgbeugelriemen een gaatje korter?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:30

mijn acchillespezen zijn te kort ik kan het dus ook niet Boos!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:33

mrs_nielson schreef:
Zoals al eerder gezegd, zonder beugels laten rijden. Met opgetrokken hakken word het dan zeer moeilijk om correct te blijven zitten. Tegenwoordig worden er ook zitlessen aangeboden. Daarin word ook gewerkt aan je houding en zit. Succes ermee!

als ik zonder beugels ga rijden ga ik juist nog veel meer mn hakken optrekken..
want dan laat ik mn voet gewoon hangen --> teen hangt naar beneden --> hak omhoog Bloos of ben ik nu raar?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:36

elizahbep schreef:
maar nou krijgt ze het om de een of andere reden niet voor elkaar om der kakken uit te drukken! !

Hmm,ten eerste moet ze ontspannen op de wc gaan zitten.
Rustig ademhalen,en niet te hard persen.

Er zijn in de winkel vast middeltjes voor een makkelijkere stoelgang,gewoon even informeren bij een reformwinkel ofzo.

Ik ken zelf ook wel mensen die er wat moeite mee hebben,maar na wat meer bruin brood,vezels,en druivensap komt het meestal snel weer goed.

Succes!!

zoek_marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:52

draagt je moeder veel hakken? Dan kan het zijn dat ze korte kuitspieren heeft. Het kan ook zijn dat ze veel te veel spanning plaatst op de voet (voorkant) waardoor ze helemaal geen contact met haar kuit kan maken. Ze kan dan niet door"zakken" met haar enkel.