Hoe meer halsspieren 'kweken'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Hoe meer halsspieren 'kweken'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 19:37

Mijn merrie heeft echt een nogal klein halsje. Toen ik haar net kreeg had ze namelijk een behoorlijke onderhals, die nu al stukken meer weggewerkt is, bovenhals komt maar langzaam opgang, maar toch zou ik nog wat training willen volgen zodat hij nog sterker kan worden.

Heeft iemand hier tips voor bepaalde training waarbij de bovenhals goed gebruikt wordt? (Ik longeer nu 1x in de week met dubbel, waarbij ze laag en rond haar bovenhals goed gebruikt). Onder het zadel zijn we nu zover dat ze haar onderhals eindelijk helemaal loslaat en alleen op de bovenhals 'steunt' maar dat zijn vaak maar korte momentjes, om meer kracht in haar hals te krijgen zou ik graag willen dat de bovenhals sterker wordt zodat ze zichzelf beter kan dragen in de hals zonder die verschrikkelijke onderhals.

Dus nog tips? Lachen

_Tanja_

Re: Hoe meer halsspieren 'kweken'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:22

Ik denk dat je zo al veel doet om haar hals spieren te kweken.
Veel longeren met bijzet, goed over de rug en door de hals laten lopen.
Onder het zadel ook zoveel mogelijk proberen.
Heeft toch tijd nodig wil je echt veel verschil gaan zien.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:41

Als je paard eenmaal goed nagefelijk te rijden is, zou je ook iets meer aan de oprichting kunnen werken. Hierdoor ontwikkelen de spieren die van de schoft naar de oren lopen zich beter, waardoor de hals ook iets breder wordt.

Mijn paard had ook maar weinig spieren, met name op de hals. In een half jaar tijd heeft hij de volgende ontwikkeling doorgemaakt:
voor
na
Laat je op de eerste foto niet misleiden door de opstaande manen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:27

ik denk juist dat wat dieper en ronder rijden onder het zadel momenteel nog een oplossing is. voor meer oprichting moet je paard al erg sterk zijn, ook in het achterbeen. ik weet niet of ze dat al is?

bij dieper en ronder moeten ze de onderhals helemaal loslaten, bij wat meer oprichting willen ze die wel eens wat aanspannen omdat het toch best zwaar is

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:56

ik denk dat je vooral geduld moet hebben, zeker als je verteld dat ze nog niet constant loopt.
verder ben je goed bezig.
neem de tijd om blessures te voorkomen.

Renvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:14

Misschien wat ronder rijden, maar niet overdrijven. Ze heeft namelijk dan ook nog niet de spieren om het 'op te vangen'. Gewoon geduldig zijn! Gewoon lekker trainen; die hals komt vanzelf wel. Knipoog

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:18

helemaal met neusriem eens.... die hals komt door vooral veel te trainen, toen ik mijn paard kocht had ie echt een hele lange slungelige hals... na 1,5 jaar trainen (en wel ook voorwaarts neerwaarts met aanspanning) krijgt ie nu eindelijk een prachtige hals.... dus geduld! Pling

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 00:02

Sluit me er ook bij aan, een spier heeft tijd nodig om op te bouwen (en laat je niet misleiden door allerlei producten die spieropbouw stimuleren). Gewoon lekker doortrainen op de manier die je nu al doet en geduld hebben...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 00:39

Ook ik ben van mening dat een spier van nature opgebouwd moet worden.

Mijn paard had eerst zo'n hals: http://www.mijnalbum.nl/Foto-4J3FD87Q.jpg

Met de juiste begeleiding en met gebruik van een tuigje, een soort chambon met katrolletjes:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4RZBNLC7.jpg

Ziet hij er na 4 maand zo uit: http://www.mijnalbum.nl/Foto-GFWFWEAZ.jpg

Nou had hij eerder een wervel schreef en nadat hij daar aan behandelt is, kwamen zijn spieren pas tevoorschijn, om het zo maar te zeggen.
Het tuigje wat ik gebruik stel ik af op "aan de teugel" hoogte en komt hij verder naar beneden dan heeft hij alle bewegingsvrijheid en moet zijn achterhand er wel onder plaatsen.
Hij kan zich er niet in verstappen.
het heeft ongeveer hetzelfde effect als een pessoa, alleen is deze voor galoptrainigen bestemd.

Succes iig met je paard.
Geduld is een schone kunst. Ja

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:54

kaatje77 schreef:
Geduld is een schone kunst. Ja

Uh... zaak Knipoog

Renvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:08

am_vanes schreef:
helemaal met neusriem eens.... die hals komt door vooral veel te trainen, toen ik mijn paard kocht had ie echt een hele lange slungelige hals... na 1,5 jaar trainen (en wel ook voorwaarts neerwaarts met aanspanning) krijgt ie nu eindelijk een prachtige hals.... dus geduld! Pling

Iid! Ja
Maar ik heb dan wel weer mazzel. Haha! Ik heb namelijk een (klop)hengstje, dus die ontwikkeld zich goed en snel. Haha! Dus ik mag niet klagen.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 23:57

Renvers schreef:
am_vanes schreef:

Iid! Ja
Maar ik heb dan wel weer mazzel. Haha! Ik heb namelijk een (klop)hengstje, dus die ontwikkeld zich goed en snel. Haha! Dus ik mag niet klagen.

Ja daar heb je dan mazzel mee Pling hengsten ontwikkelen over het algemeen sneller !

Mijn paardje had echt een lelijke hals...maar zo zie je maar dat je door goede training de bovenhalsspieren goed kunt ontwikkelen, zodat de hele bovenlijn mooier wordt....

helaas is dit een lange weg,...maar geduld wordt idd beloond! Haha!