Briesen goed of slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Briesen goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 09:39

Ik rij mijn IJslander altijd zo ontspannen mogelijk en krijg hier vaak complimenten over van stalgenoten. Mijn paard briest altijd redelijk veel en dan vooral na een draf/tölt/galop en als hij langere teugels krijgt. Ik dacht altijd dat dit een teken van ontspanning was.
Nu las ik in de Bit dat briesen een teken is van vermoeidheid en het dus eigenlijk helemaal niet goed is als je paard vaak briest. Verward Wie weet hier meer over?

Coconut

Re: Briesen goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:41

Nou...dan is mijn IJslander wel heel snel moe. Met borstelen hoor ik af en toe ook een flinke bries terwijl ze dan stil staat Clown

Lijkt me beetje raar dat artikel van Bit. Mijn IJslander briest ook tijdens het rijden, oortjes naar voren en briesen maar.

puur teken van ontspanning Lachen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:42

Idd, heb dat ooka ltijd gehoord. Als ik met mijn shetje aan het mennen ben, dan loopt ze ook constant te briesen. En dan kan het zijn dat we net 3 minuutjes weg zijn, dus vermoeiing lijkt me niet Lachen
Groetjes, mij

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:46

is dat niet uit frisheid? teken dat ze er zin in hebben?

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:52

Ik heb juist geleerd dat ze briesse omdat ze het fijn vinden.
(mijn paard doet het vooral in de zomer maar hij is alergisch voor pollen! Knipoog )

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:02

Lijkt me vreemd dat het een teken van vermoeidheid is. Mijn schimmeltje, klasse III endurance, briest ook altijd zodra we aandraven en die is heel wat gewend!!!!

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:05

als de paarden weer na een tijd in de wei mogen briesen ze alles bij elkaar, dan zouden ze dus masaal moe worden van de wei

lijkt mij niet haha Haha!

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:10

@ malouuu: haha dat zou wel heel raar zijn Tong uitsteken
volgens mij is het ook een teken van ontspanning.. Als ze op stal staan lekker hooi te eten briesen ze wat bij elkaar, en zo vermoeiend is kauwen toch niet? Knipoog

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:52

Ik heb ook gehoord dat briesen een teken is van het afvoeren van afvalstoffen. Hier kan ik me ook wel in vinden. Als ik mijn paardje lange teugel geef na een serieuze inspanning, gaat hij ook briesen. Voor de rest geloof ik ook wel dat het een teken van ontspanning en/of frisheid kan zijn. Lachen

Ireentjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:10

Briesen is geen teken van vermoeidheid! het komt door ontspanning ze gaan dan op een bepaalde manier ademhalen ofz

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:26

Nee, ligt eraan op welke manier ze briesen.
Ze briesen inderdaad van ontspanning, maar ook als ze bijvoorbeeld iets eng vinden of opgewonden zijn.
Ik denk in jou'n geval dat je ijslander gewoon lekker ontspannen is, en ik zou me niet teveel van dat boekje aantrekken Knipoog

Renvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:43

Mijn paard is volledig ontspannen wanneer hij briest. Ja

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:45

Ik denk dat het gewoone en teken van ontspanning en tevredenheid is. Vroeger brieste mijn pony als hij zin had op de heenweg al, dan zat ik er nog maar net op, zou erg zijn als hij dan al moe was geweest Clown
Paard wat ik nu rij briest niet veel maar soms tussendoor ineens een paar keer als ze iets heel goed heeft gedaan.

Ik bries met m'n lippen tegen alle paarden altijd terug en dan antwoorden ze meestal met een luide bries terug *LOL* Mijn pony deed zelfs verschillende deuntjes terug Clown (hard/zacht/lang/kort enz.. Clown )

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:20

Komt ie:Briesen duidt, samen met een losse, heen en weer gaande staart, op losgemaakte, ontspannen spieren en werkwilligheid. Dit dan onder het rijden. In de wei briesen is ook ontspanning of heel simpel het wegwerken van stof en slijm.
Als je paard tijdens het werk een vastgeklemde of strak omhooggehouden staart heeft en hij daarbij briest drukt het dier angst, spanning of opwinding uit.
Briesen staat dus nooit opzichzelf. Kijk naar het paard wat de rest van zijn lichaam zegt, het kan dus nogal wat verschillende dingen zijn...

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 03:23

ben blij dat ik dit topic heb ontdekt..want ik vroeg het me ook al af.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 08:39

Dan heb ik ze misschien toch verkeerd begrepen. Ik zal het tijdschrift er straks eens bijpakken en de zinnetjes overtypen Pling

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:01

mn fjord briest ook heel veel tijdens het rijden. Vooral net na de rengalop, even alle spanningen eruit laten. Mn shetje vaak net even als er iets bijna spannends is geweest: zo poeh dat is voorbij. Vaak als ik bries, briest mn fjord ook weer. Ik heb het altijd aangenomen als ontspanning en tevredenheid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:09

http://www.bokt.nl/wiki/Paardengeluid

staat wel in de wiki wat briesen is Knipoog

Citaat:
dit geluid maakt een paard als hij twijfelt tussen nieuwsgierigheid en angst. Het briesen heeft twee functies. De eerste is dat het de ademhaling vrij maakt zodat het paard klaar is om te vluchten. De tweede functie van briesen is dat het de rest van de kudde opmerkzaam voor gevaar maakt. Het briesen van een paard wordt op een afstand van ongeveer 45 meter gehoord. Het briesen duurt tussen de 0,8 en 0,9 seconde. Het briesende geluid van een paard wordt teweeggebracht door een krachtige uitademing door de neus waarbij de neusvleugels hoorbaar onregelmatig trillen. Ook kan het zo zijn dat een hengst briest om een andere hengst uit te dagen.

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:22

Ja het bovenstaande is inderdaad dat harde briesen wat vooral opgefokte paarden doen, als ze bijvoorbeeld rennen en zijn geschrokken van iets. Knipoog Dit is een hele harde bries. Het zachtere briesen bijvoorbeeld onder het zadel (kan zelfs bij elke pas) is als het paard lekker ontspannen loopt gewoon een teken dat ze het lekker vinden om te lopen en te werken. Bij mijn paard is dit zeker. Hij breist bijna altijd hij even als hij wat langere teugel krijgt na een oefening, als we klaar zijn met rijden en ik draaf hem uit ook. Als hij gewoon aan de teugel loopt in volledige ontspanning wil hij ook nog wel eens iedere pas lichtjes briesen... Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:36

dan is het briesen in dit topic dus eigenlijk deze:

Citaat:
The blow (blazen)
Dit geluid klinkt als briesen maar dan niet ritmisch. Het is een simpele uitademing door de neus, minder krachtig dan briesen, met ongeveer dezelfde betekenis. Ook kan het zijn om zijn welbevinden te uiten.

ik heb altijd het idee dat mijn pony dat doet om de luchtwegen schoon te maken..

want briesen is dan dit:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... &plindex=1

vind het wel wat moeilijk dan,want er zijn dus verschillende soorten "briesen"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:37

En dan heb je nog de bries als je er naast staat en dan helemaal onder de snot zit. Clown Ik zie dat altijd als een paardengrapje, bij voorkeur als je jas net schoon is. b Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:48

ja nou,die bries bedoel ik! als ik aan het rijden ben doet de mijne dat ook wel...
en dat noem ik briesen. Knipoog

dat andere geluid wat je in het filmpje ziet doet de mijne ook,maar noem ik dus echt geen briesen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:50

Ja die dus, maar volgens mij zeggen ze daar wat mee, of ik ben verveeld, of ik wil wat lekkers en ik krijg het niet, of hou eens op met dat getut, of wat lekker zo buiten, nu ben ik lekker op temperatuur.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:43

een paard briest alleen niet uit verveling of omdat hij wat lekkers wil. Ik sluit me aan bij het stuk van ellepel en natuurlijk bij mijn eerder getypte tekstje Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:56

Nou die van mij wel hoor, als hij op de poetsplaats staat en het duurt hem te lang.