Heeft iemand tips voor mij??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

Heeft iemand tips voor mij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 09:04

He hoi,
Ik heb sinds 2 weken een nieuw paard. Hij is 185 hoog.
En ik heb erg veel moeite om hem omlaag te rijden en hem op zijn achterhand te krijgen.
Ik heb les, en dan gaat het goed, maar buiten de les om..... Bloos echt niet.
Ik krijg hem moeilijk omlaag, waardoor hij het bit wil vastpakken. Nu is mij geadviseerd om met een slof te gaan rijden. Dit heb ik 2x gedaan en ja natuurlijk gaat het dan beter. Nu zeggen ze dat ik elke keer maar met slof moet gaan rijden. Maar ik ben hier helemaal geen voorstander van. En dan nog.. dit paard is bij zijn vorige eigenaar Z1 geweest en kent het dus wel.... Ik heb dit paard voor mezelf als leerpaard gekocht, maar ik bereik er nu dus nix mee. Is dit een uitprobeer fase van het paard of ligt het aan mij, ik heb gewoon het gevoel dat ik helemaal niet rijden kan Huilen , terwijl ik zelf altijd jonge paarden gehad heb en zelf beleerd. Ik snap er nix van en ik hoop dat iemand me verder kan helpen....

Crosskip

Re: Heeft iemand tips voor mij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:09

2 weken pas... en je hebt het paard als leerpaard gekocht..... geen paniek! Knipoog

Geef jezelf en het paard even de tijd om aan elkaar te wennen. Dat gaat echt helemaal goed komen. Leg er niet teveel nadruk op dat je het paard aan de teugel moet rijden, maar ga lekker rijden met plezier. Dat komt vanzelf wel. Jullie moeten elkaar nog leren kennen.

Na 2 weken kun je echt nog niet zeggen dat je er niks mee bereikt... dat duurt nog wel even. Gun jezelf en je paard tijd... niet te ongeduldig zijn. Bloos

Veel succes met je paardje!

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:11

Je moet de knoppen nog even vinden misschien.
Gewoon lekker blijven lessen en dat thuis toe passen.
Ik zou het inderdaad niet met een slof oplossen. Dan trek je de voorkant wel om maar die achterhand doet dan nog niet veel en hij moet het toch kunnen.
Als je gewoon bij de basis blijft? Zorg dat hij echt goed aan je been is, rijd veel overgangen en tempo wisselingen, wat schouderbinnenwaarts en wijken, werk aan de stelling.
Niet focussen op het rond lopen maar op die achterhand, dan komt de voorkant vanzelf. Je hebt hem nog maar 2 weken, jullie moeten elkaar gewoon lekker aan gaan voelen nog.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:12

Ik zou ook zeggen, rustig aan! Je hebt hem pas zo kort.
Laat dat laag lopen even lekker voor wat het is en zorg dat hij actief in de rondte loopt en dan kun in je les wel verder werken.
Iig geen slof eraan hangen, want is gewoon anders gereden en is jou nog niet gewend en jij hem niet.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 09:18

Ik ben blij dat jullie ook de slof afraden, want ik had er al geen fijn gevoel over... En ja natuurlijk moet ik hem leren kennen en hij mij, maar wat kan ik doen dan als hij iedere x het bit vastpakt en er dan vandoor sjeest. niet gevaarlijk en gemeen hoor. Maar gewoon keihard racen.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:25

Ik denk dat dat een stukje uitproberen is. Even aftasten wat je dan het beste kunt doen...

Het is afhankelijk van het type paard. Als een het bloederig (heet) paardje is, zou ik hem rustig naar de volte toe werken terug naar de draf en dan lekker aan het werk zetten met veel overgangen, zodat hij weinig tijd heeft om andere dingen te verzinnen.
Je kunt hem ook naar de volte werken en als hij dan terug komt in tempo ga jij hem voorwaarts rijden, en dan tempo wisselingen rijden zodat hij helemaal op jou gaat letten.

Maar in geen geval op de rem trekken oid. Probeer hem actief aan het werk te krijgen met voltes, wendingen overgangen zodat 'ie zijn aandacht bij jou heeft. En als je hem dan zo aan het werk zet met voltes en wendingen en tempowisselingen, zeer waarschijnlijk gaat 'ie dan aan de voorkant ook wel lekker zakken (nageven).

En leg het anders eens voor aan de oude eigenaresse, wat zij in zo'n geval deed.

Succes met je paardje en idd hang die slofteugel maar weer lekker in de kast. Op een andere manier kom je er zeker te weten ook!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 09:30

Nou ik heb het geluk, dat mijn instructrice de vorige eigenaar is. Dus in de les pakken we de dingen goed op waar ik tegenaan loop, en dan gaat het goed, maar waarom dan niet als ik alleen met hem ben. Terwijl ik alles hetzelfde doe. Ik probeer veel overgangen te rijden en veel figuren, maar soms krijg ik hem niet eens meer op een volte en ja dan ga ik me toch afvragen wat ik toch anders doe als in de les. Ik rij niet achter iemand aan in de les, want aan treintje rijden heb je niets vind ik. Ik denk ook dat het uitproberen is, want als ik langs haar rij in de les, heb ik 2x zoveel beenkracht nodig om hem voorwaarts te houden, anders blijft ie gewoon bij mijn instructrice stilstaan. hahahaha, vind het gelukkig nog steeds leuk hoor hihihihi

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:34

Je zegt dat je als je voor jezelf rijdt, alles net zo doet als in de les. Dat kan voor jou best zo voelen....maar toch denk ik dat het niet zo is.
Probeer de volgende keer in de les eens goed op te letten wat je doet, op het moment dat je voelt dat het lekker begint te gaan. Focus daarop en pas dat dan ook toe voor jezelf.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:22

Als het het oude paard van je instuctrice is is dat waarschijnlijk ook de verklaring waarom het in de les wel goed gaat. Hij is gewoon nog erg op haar gericht en zij kan je precies de knopjes aan wijzen en als jullie zonder haar rijden valt dat allemaal weg.
Gewoon lekker gaan rijden dus, het komt vanzelf wel...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:28

Ja neem er genoeg tijd voor. Twee weken is peanuts.. ik heb m'n paardje nu een half jaar en denk dat we elkaar nu pas echt beginnen te begrijpen. Gewoon terug naar de basis, hij moet eerst voorwaarts en vlot op jou been reageren, dat hoofd in de krul komt wel. Waarschijnlijk gaat hij alleen maar harder rennen als jij hem tegenhoudt met je hand. Dus eerst vrolijk voorwaarts en zacht contact.

Phoebesp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:56

Neem de tijd om elkaar beter te leren kennen. Heb zelf ook de ervaring dat ik in het begin nog helemaal niets met m voor elkaar krijg.

En uiteraard heeft het tijd nodig, je zal niet meteen ook Z1 met je paard kunnen starten.

Ik zou in ieder geval niet iedere dag met een slof gaan rijden. Een keer kan wel, maar zeker niet standaard.

Enne denk maar zo, elke week dat het ietsje beter gaat levert je heel veel motivatie op!!

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:50

Bij de lessen gaat het altijd goed! maar dan word er op je gelet! Toen ik me paard net had gooide die ook ze hoofd omhoog, wat bleek ik had me teugel toch net iets te strak, nu rijd ie netjes lang laag!