??? Ik krijg nl. les op een manege, en daar zeggen ze dat je moet aandraven door je benen aan te sluiten en je bekken te kantelen. Nu mijn vraag: hoe doe je dat?? Alvast bedankt!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
??? Ik krijg nl. les op een manege, en daar zeggen ze dat je moet aandraven door je benen aan te sluiten en je bekken te kantelen. Nu mijn vraag: hoe doe je dat?? ladymagic schreef:Alicia, ik dacht altijd dat als je je bekken naar voren beweegt je rug bol wordt en naar achter je rug hol? Of zie ik dat nou verkeerd?
als je je bekken naar achteren beweegt neem je dezelfde houding aan met je bekken en rug als die je van je paard verlangt (achterhand eronder) en dat is een stuwende kracht die je krijgt door je buikspieren iets aan te spannen. Alicia2u schreef:Je moet je bekken zien als een soort waterkan met water erin. Als je rechtop op je paard zit, dan balanceer je op een punt ergens tussen je staartbeen en je twee zitbeen knobbels. Dan is het water in de kan recht en stroomt er niets uit.
Door je bekken naar voren te kantelen en je rug iets hol te maken, stroomt het water er aan de voorkant uit. Door je bekken naar achteren te kantelen en je rug iets bol te maken stroomt het water er aan de achterkant uit.
Dat laatste moet je doen bij een overgang naar de draf; je stuwt het paard dan naar voren.
Ik hoop dat het je zo een beetje duidelijk is. Je kunt dit goed oefenen op een stoel.
Alicia2u schreef:ladymagic schreef:Alicia, ik dacht altijd dat als je je bekken naar voren beweegt je rug bol wordt en naar achter je rug hol? Of zie ik dat nou verkeerd?
ja, dat zie je verkeerd. probeer het maar eens uitals je je bekken naar achteren beweegt neem je dezelfde houding aan met je bekken en rug als die je van je paard verlangt (achterhand eronder) en dat is een stuwende kracht die je krijgt door je buikspieren iets aan te spannen.
... afijn, zeg maar "afremmende" stand=bekken naar voren. Het gaat maar om hele minimale verschuivingen t.o.v. je zitbeenknobbels en het plaatje dat er bij stond was van een ruiter op een harde stoel (niet in fauteuil gaan zitten
). Op een harde stoel voel je namelijk heel goed hoe je zitbeenknobbels zich verplaatsen dan.
mustangbokt schreef:aanvullend vraagje:
Als je wil aandraven: kantel je je bekken naar acher, maak je je rug een beetje bol en knijp je je billen samen.
Ga je dan net omgekeerd te werk als je wilt vertragen of bv naar stap wil overgaan?