mijn hafje bokt als ik aangalopeer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafjegek

mijn hafje bokt als ik aangalopeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 00:52

mijn hafje bokt vaak als ik aangaloppeer,
maar soms ook zomaar als ik iets wil wat zij niet wil, soms doe ik dan maar wat ze wil, maar dat is ook niet goed, maar als ik dat gedaan heb luisterd ze daarnaa wel weer naar me, het is een beetje zo van al sjij naar mij luistert, luist ik naar jou.
ik kan gelukkig wel blijven zitten, maar toch, laatst bij een onderling dressuurwestrijdje deed ze het ook, de jury zei dat ze erg vrolijk was, meestal is ze dat ook, dan gaan de oortjes naar voren en dan, BOK! ik kan er vaak wel om lachen maar hoe kan ik het afleren?

Alicia2u

Re: mijn hafje bokt als ik aangalopeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 09:43

Let eens op je eigen houding: knijp je je knieën niet teveel aan in afwachting van de bok? Probeer ontspannen en achterover te zitten in de overgang, zonder dat je je onderlijf aanspant.
Als het echt een weloverwogen bok is, is de oplossing simpel: overgang terug en weer aangaloperen, net zolang tot ze het niet meer doet en dan natuurlijk uitvoerig belonen. Maar kijk eerst eens kritisch naar jezelf, want de meeste paarden bokken niet zomaar!

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:41

Ga na hoe het kan gebeuren dat ze bokt, komt het misschien omdat jij tegenwerkt, dit haar -nog- niet is afgeleerd of heeft ze misschien ergens last van?
Als je dit kunt nagaan, scheelt het al een hoop.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:57

kijkt hoe ze bokt mischien is er een logische verklaring voor vraag eens aan je vriendin of die even een paar keer wilt aangalopperen mischien doet ze het dan wel knijp ook je benen niet te veel fijn en let op haar oren als ze boos is dan snap ik het maar probeer het eens als haar oortjes heel vrolijk staan suc6

Ireentjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:30

Je moet er gewoon mee oefenen.
Elke keer als hij bokt moet je boos worden en het duidelijk maken dat het niet mag...
En als hij het uiteindelijk een keertje niet doet dan belonen...

Je kan ook proberen om de hulp juist klein te houden, misschien overvalt je hem er wel mee waardoor hij zo reageert.
Bokt ie wel vaker? heb je al is naar ze rug laten kijken?!
Succes ermee

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:38

Bokt ze als je haar een tik geeft met de zweep in de galop? Of een prik met je spoor bijv.? Of is het echt als je alleen aangalopeerd en ook tijdens de galop, blijft ze dan doorbokken?
Mijn verzorghaf bokt ook wel eens in de galop, maar vooral als ik haar een tik geef in de galop, vind dit opzich wel grappig maar corrigeer haar natuurlijk wel met mijn stem en vaak geef ik haar dan nog een tik op de kond. Dit helpt wel goed, maarja misschien is er bij jouw haf iets anders aan de hand? Pijn in de rug?

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 22:53

ik rijd niet met sporen of zweep en mijn instructeur zegt ook dat het niet aan haar rug of zadel ligt, ik heb wel de tip uitgeprobeerd van iets minder vastklemmen in afwachting van de bok, en dat heeft 2 keer geholpen. en ik zeg dan met strenge stem niet bokken! en dat gaat best goed eigenlijk, alleen staat het zo stom als je aangaloppeerd en je zegt eerst luid, niet bokken! hihimaar het helpt wel.
bedankt voor jullie tips in elk geval!

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:57

misschien bokt ze omdat ze pijn heeft of het is haar niet afgeleerd. beste is om aan een goeie instrecteur te vragen.

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:01

onze haf bokte ook een paar keer toch alles voor de zekerheid een 2e keer nagekeken en kwam er toen achter dat het zadel toch niet helemaal goed lag.
terwijl je zo op het oog en gevoel (zeker de eerste keer gevoeld of het ergens drukte) zou zeggen dat het perfect lag.
Eeen paard met iets gevoelige rug kan al last hebben van een zadel wat een centimeter verkeerd ligt.
succes ermee iig.

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:22

misschien toch nog een twedde keer laten checken kan geen kwaad.

Babyreiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 01:16

Die van mij bokt ook wel eens op het been, als ik knijp met mijn benen zeg maar. Misschien dat je dit onbewust doet als je aangallopeerd? Hoe oud is je paardje? Die van mij is net onder het zadel namelijk en die heeft nog wat streken. Clown

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 10:35

eh mijn hafje is al 19, maar kan bokken als een jonge pony, ik heb de hele week geprobeerd om ontspannener te rijden, en ze bokte al de helft minder, ik denk dat ik teveel verwacht dat ze gaat bokken, en dan doet ze het ook.
ik ga in elk geval hier nog verder mee oefenen en zal morgen de instructeur nog een keer vragen naar haar te kijken of misschien wil hij er even op zitten om te kijken of ze dan ook bokt.
ik heb in elk geval goede hoop, omdat het al een stuk minder is geworden.

idijkzeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:42

Ik heb ook een periode gehad dat mijn paard enorm bokte als ik wilde aanspringen. Ze legde dan ook haar oren plat in haar nek. Ik dacht eerst dat ze iets mankeerde, maar de dierenarts en de fysio konden niets vinden. Zadelpasser is geweest en heeft het zadel aangepast... Het hielp allemaal niets. Tot ik op een bepaald moment werd gefilmd.. en wat bleek, ik tilde mijn handen op bij het aanspringen, zo maar heel even een kleine 10 cm hoger en direct weer lager. Ik ben toen heel bewust op mijn handen gaan letten om ze laag te houden, en wat denk je... sindsdien heeft ze geen bok meer gegeven..

Zo zie je maar de oorzaak kan heel ergens anders liggen dan je zelf denkt. Een goede instructrice (zeker als ze zelf ook eens op het paard gaat zitten) moet er achter kunnen komen wat het is (mits er dus niet iets lichamelijks mis is met je pony).

Veel suc6 ermee

Debbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 20:55

Ik heb ooke met zo een pony gereden. (het was wel een manegepony)
Ik vond het altijd leuk, als ze bokte, toen ik wou aanspringen, maar natuurlijk voor een manegpony stond het niet, en er moesten ook kleine kindjes mee rijden. Voor de rest had ze een heel braaf karakter, juist voor het aanspringen, durfde zal eens te bokken.
Uiteindelijk hebben we ondekt, dat de oorzaak aan ruiter lag.
Omdat we wisten, dat ze in galop durfde te bokken, hielden we haar vanvoor korter.
Met natuurlijk een bokend gevolg.
Toen ik er privélessen mee had genomen (op vraag van mijn lesgever, omdat er teveel kindjes afvielen) hebben we ondervonden, bij het aanspringen, net iets meer hand te geven, dan eigenlijk moet.
In het begin is het precies, of je smijt je teugels weg.
Het moment dat ze aanspringt, leg je je hand terug op de plaats waar ze hoort te liggen.

Veel succes ermee, hopelijk heb je hier iets aan

groetjes Debbertje

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:06

Als je fysieke oorzaken kunt uitsluiten, is het misschien een tip om je buitenteugel hoger te houden dan de binnenteugel bij het aanspringen. Op volte andersom. Mijn instructrice gaf mij deze tip voor Prada. En inderdaad, je negatieve verwachtingen uitschakelen is ook heel belangrijk. Succes nog. Lachen

Suzann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:24

Bij mij zou die aan de andere kant van de bak zitten.
Oftewel een flinke klats op zn goudglanzende billetjes verkaufen.

MalouWenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:15

kijk eerst of ze geen pijn heeft ergens, maar aangezien je zegt dat ze eerst haar oren naar voren doet zou dat het probleem niet zijn. Probeer haar goed voorwaarts te rijden, dan is het al moeilijker om te gaan bokken en als ze het doet geef haar een klein tikje of een ophouding.

@suzann_ ik zou geen gemene tikken geven alleen een kleine aanwijzing want ze moeten de zweep niet als straf gaan zien Knipoog

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:25

hafjegek schreef:
mijn hafje bokt vaak als ik aangaloppeer,
maar soms ook zomaar als ik iets wil wat zij niet wil, soms doe ik dan maar wat ze wil, maar dat is ook niet goed, maar als ik dat gedaan heb luisterd ze daarnaa wel weer naar me, het is een beetje zo van al sjij naar mij luistert, luist ik naar jou.
ik kan gelukkig wel blijven zitten, maar toch, laatst bij een onderling dressuurwestrijdje deed ze het ook, de jury zei dat ze erg vrolijk was, meestal is ze dat ook, dan gaan de oortjes naar voren en dan, BOK! ik kan er vaak wel om lachen maar hoe kan ik het afleren?

Iets afleren en erom gaan lachen gaan niet samen....
Als jij er keihard om gaat lachen, denkt het paard alleen maar dat je het leuk vind en dat hij zo de baas over jou kan zijn. Niet doen dus.

Verder staan er goede tips en ideeën tussen. Succes!

inge_0rland0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:11

ten eerste er niet om gaan lachen, ik heb dat zelf ook snel maar dat moet je niet doen

heeeeeeel heeeel heeeeeeeeeeeel erg op je eigen houding letten, is die neit goed dan kan je paardje onmogelijk aangaloperen, dat betekend dus doorzitten, zoek een goede hoek op, benen lang maken, beide teugels eraan, buitenteugel eraan houden en binnenteugel geven, dan drijven met je binnenbeen en erop letten dat je gewoon goed rechtop gaat zitten (kan ook helpen door je buitenbeen niet naar achter te doen of maar een heel klein stukje)

doet ze het, belonen belonen belonen
gaat ze weer bokken moet je toch echt wat strenger gaan optreden, alleen een zweepje in de hand om te laten zien van ''ik heb de zweep''. hoeft niet eens te slaan. doet ze het weer, een tikje geven (niet hard gewoon een klein tikje) en gewoon been blijven geven, veel mensen vergeten been te geven als een paard bokt

gaat ze dan braaf galloperen, belonen belonen belonen

nog een ding: nooit boos worden en altijd rustig blijven, zorg dat je een rustig tempo hebt als je gaat aangalloperen en neit dat rennerige

zo heb ik het bij mijn paard opgelost Haha!

oh Tong uitsteken ik lees nu dat ze het ook wel eens zomar doet als ze ergens geen zin in heeft, eigenlijk hetzelfde verhaal. doorgaan waar je mee bezig bent en niet accepteren Knipoog

en toch raad ik je ook aan omm nog eens te laten controleren, bij mijn paard heb ik het toen laten doen door een gyropraktor, echt zij zien alles

heel veel succes verder en ik hoop dat je eruit komt Lachen

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:22

inge_0rland0 schreef:
ten eerste er niet om gaan lachen, ik heb dat zelf ook snel maar dat moet je niet doen

heeeeeeel heeeel heeeeeeeeeeeel erg op je eigen houding letten, is die neit goed dan kan je paardje onmogelijk aangaloperen, dat betekend dus doorzitten, zoek een goede hoek op, benen lang maken, beide teugels eraan, buitenteugel eraan houden en binnenteugel geven, dan drijven met je binnenbeen en erop letten dat je gewoon goed rechtop gaat zitten (kan ook helpen door je buitenbeen niet naar achter te doen of maar een heel klein stukje)

gaat ze weer bokken moet je toch echt wat strenger gaan optreden, alleen een zweepje in de hand om te laten zien van ''ik heb de zweep''. hoeft niet eens te slaan. doet ze het weer, een tikje geven (niet hard gewoon een klein tikje) en gewoon been blijven geven, veel mensen vergeten been te geven als een paard bokt

nog een ding: nooit boos worden en altijd rustig blijven, zorg dat je een rustig tempo hebt als je gaat aangalloperen en neit dat rennerige

oh Tong uitsteken ik lees nu dat ze het ook wel eens zomar doet als ze ergens geen zin in heeft, eigenlijk hetzelfde verhaal. doorgaan waar je mee bezig bent en niet accepteren Knipoog

en toch raad ik je ook aan omm nog eens te laten controleren, bij mijn paard heb ik het toen laten doen door een gyropraktor, echt zij zien alles

Ben de TS niet, maar zou je even een uitlegje willen geven over wat die chyropractor precies kwam doen voor jouw paard en wat je te horen kreeg? Ik vind alle onderzoeksopties heel interessant. Lachen

Ingriddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:04

Probeer in de training anders alleen aan te galopperen als alle randvoorwaarden perfect zijn. Als jouw paardje perfect aan de hulpen is, perfecte stelling en buiging heeft en ook nog perfect oplet, dan weet ik zeker dat als jij de goede hulpen geeft, het aangalopperen goed gaat.
Maar... voordat het perfect gaat, zucht....
Sterkte ermee !

inge_0rland0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:06

Musetta schreef:
inge_0rland0 schreef:

Ben de TS niet, maar zou je even een uitlegje willen geven over wat die chyropractor precies kwam doen voor jouw paard en wat je te horen kreeg? Ik vind alle onderzoeksopties heel interessant. Lachen

nou... mijn paard was steeds aan het staken als je hem aan het werk zette Bloos en dan alleen maar een beetje harder wou laten gaan of hem rond vroeg
het ging uiteindelijk zelfs zo veer dat hij begon te stijgeren en bokken
galop wou helemaal niet meer en alles ging fout, mijn houding verslechterde etc.

toen heb ik van mijn instructrice het nummer gehad van een gyropraktor in den ham... toen hij kwam keek hij eerst hoe het paard liep en daarna ging hij met (ik weet niet hoe dat heet) maar met zo een soort klein stokje kijken waar zijn pijnlijke plekken zaten. voeld hem helemaal van boven tot onder aan en neemt echt de tijd

daarna kwam hij erachter dat hij wat met zijn rug had en dat hij zwakke knieen had (nog wat dingen maar die waren voor hem niet op te lossen, had met zadel te maken) hij ging toen zijn rug als het ware kraken
maakte zijn rug los en je merkte gewoon dat hij al opknapte, hij kan tips geven hoe je hem dan moet trainen en wat je eraan kunt doen en wat hij voor je kan doen. hij doet dus eigenlijk een soort kraken fisio.. die richting op

dit doet hij allemaal bij ons thuis maar je kan er ook voor kiezen om naar de kliniek te komen en dan foto's te maken

Lachen heel moeilijk uit te leggen en ik hoop dat je het een beetje snapt Knipoog

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:12

ik heb het ook een tijd gehad..me paard massage acupunctuur,onderzoek bij dierenarts gehad er was niks aan de hand volgens hun..toen ben ik maar weer gewoon gaan rijden en elke keer als ze bokt keihard gaan rijden.. het was gewoon een truc om niet te willen lopen ze d8 mooi als ik ga bokken da jij niet meer rijden..