Paard hard in de mond over gaan op bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VannaKuH

Paard hard in de mond over gaan op bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 21:53

Hey mensen.
We gaan de winter weer in en mijn paard is dan vaak behoorlijk actief. Voor ik der ga poetsen laat ik der eerst nog een los in de buitenbak zodat ze daar der energie kan uiten. Dat scheelt al een hele boel.

Maar Woensdag begon het al ze is dan iets te sterk voor mij waar door ik meer last krijg van mijn schouder. ( Ik heb daar een tijdje terug een ontsteking gehad en dat blijft een gevoelige plek ).

Vandaag begon het ook weer zeer te doen.

Wat is dat het beste om het voor mij zo ligt mogelijk te maken en voor mijn paard?

* Bitloos te rijden? ( Waarom: Nou bitloos is toch een andere manier van rijden en misschien is ze daar juist fijner om op te rijden anders zou ik het niet echt weten )

Ik ga niet meer naar andere bitte ik heb een enkel gebroke op een dubbel vind het het niet echt fijn.
Of hulpteugels moet gewoon rijden blijven !

Het moet voor ons samen een uitkomst zijn.

Iemand tips? Lijst

Alicia2u

Re: Paard hard in de mond over gaan op bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:17

Zelf loslaten en vooral niet terug gaan trekken. Elke keer als het paard hangt; hand naar voren en been geven.

Om de nagefelijkheid onder het zadel te bevorderen zou je eens kunnen overwegen om met een passoatuig te longeren. Het paard trekt dan namelijk tegen zichzelf en het is een goede manier om de achterhand te trainen, waardoor de voorkant lichter kan worden.

Verder zou lessen bij een goede instructeur/instructrice je zeker kunnen helpen!

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:31

Wat voor een bit heb je, een dik of een dun? Misschien helpt een dunner bitje.. Dan is hij iets gevoeliger in de mond en is het voor je paard niet fijn te gaan hangen.. Wat je sowieso moet doen is echt telkens ophoudingen maken, goed in de takt van de beweging drijven en daarbij ophoudingen maken. Even vasthouden, en als je voelt dat ie nageeft, toestaan. En telkens als je voelt dat hij weer iets gaan hangen, even een klein tikje met de zweep geven. Als ie niet reageert, tik je iets harder.. Hier moet je echt heel consequent in blijven! Telkens mee bezig blijven.. Succes

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:49

ik zou het gewoon doen of neem net als mij een hackamore werkt perfect hoor

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 09:40

Het punt is dat een paard dat bitloos gereden wordt ook hard in de mond kan zijn. Een harde mond wordt namelijk meestal veroorzaakt door de spieren in de kaak die niet ontspannen zijn. Of je dan met of zonder bit rijdt, dat maakt niet uit. Ik zou het eerst rijtechnisch op proberen te lossen, mits je paard medisch in orde is natuurlijk.

VannaKuH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 20:47

Ja die is pas nog naar de paardentandarts geweest en voor de rest supers.
Maar het is vooral mijn arm wat dan zeer gaat doen.
Ik rij met een enkel gebroken bitje.
Dubbel vindt ze totaal niks en iets dunnen ook niet.

Ik moet zeggen dat het vandaag redelijk goed ging ik had minder last van mijn arm dus dat is een voordeel.

Ja Ik heb een goede instructrice. Maar het is niet zo dat ze niet ontspannen is want ze loopt wel mooi door de nek. Maar af en toe is ze net iets te sterk en dan zit het weer in mijn arm.
En dat is eigenlijk het probleem.

Maar bedankt Knipoog.